تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7139 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      5882 بازدید
  • معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی‌ مطرح کرد:
    گردشگری صاحب برند می‌شود

    3783

    دوشنبه 21 دسامبر 2015 - 14:41

    6684 بازدید

    شماره 397

    طبق اظهارات معاون گردشگری کشور‌، گردشگری ایران جز در دوره‌ی پیش از انقلاب اسلامی، برند گردشگری نداشته است. حالا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از سه دهه سرانجام تصمیم گرفته با برگزاری کنفرانسی که تعدادی از اساتید دانشگاه‌های خارجی نیز حضور دارند،‌ ضوابط و چارچوب‌هایی را برای طراحی برند گردشگری تدوین کند. کنفرانسی که معاون گردشگری وعده‌ی خروج برند و یا محصول مشخصی را از آن نداده است.

    مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری در نشستی که به بهانه‌ی برگزاری کنفرانس بین‌المللی برند گردشگری یکشنبه ۲۹ آذرماه برگزار شد، گفت: اگرچه تاکنون چندین همایش برای برند گردشگری برگزار شده، اما تا به حال در جمهوری اسلامی ایران چیزی با عنوان برند گردشگری تصویب نشده است که مورد وفاق قرار گرفته باشد. قبل از انقلاب، گردشگری برند داشت که باید آن را به فضای جدید منتقل کنیم. حالا می‌خواهیم یک‌بار برای همیشه به این مطالبه ملی پاسخ بدهیم. وی با بیان این‌که از دو سال پیش برند گردشگری یک مطالبه جدی از سوی متولیان امر بوده است، یادآور شد: برخی در سال‌های قبل زحماتی را برای برند کشیده بودند که سازمان در جلسات مشورتی با این اشخاص و اهالی صنعت و تشکل‌ها همفکری‌هایی داشت. نیازمند بودیم برند گردشگری را در ساختار و سطحی قابل قبول و منسجم با استفاده از تجربیات گذشته در دولت تدبیر و امید به جمع‌بندی و اجماع نظر برسانیم، بنابراین از امکانات و ظرفیت‌های مجریان این حرفه که سال‌ها برای برگزاری همایش‌های برند گردشگری به کار برده بودند‌، استفاده کردیم و جمع‌بندی، برگزاری کنفرانسی بین‌المللی در ۱۳ و ۱۴ دی ماه در شهر اصفهان شد که در تقویم سازمان جهانی جهانگردی ثبت شده و یونسکو نیز از آن اعلام حمایت کرده است.

    معاون گردشگری بیان کرد: ما امیدواریم برندی برای سند گردشگری طراحی کنیم تا همه آن را بپذیرند و مصوب دولت باشد. ‌پس از تدوین ضوابط، چارچوب‌ها و شیوه‌های تعیین نماد و برند‌، فراخوان عمومی منتشر خواهد شد و طراحی برند ملی گردشگری به مسابقه گذاشته می‌شود. او تاکید کرد: از این کنفرانس برندی درنمی‌آید، اما در این مملکت لازم است یک‌بار منطقی دور هم بنشینیم و به اجماعی برسیم که همه کشور پشت آن تصمیم قرار گیرند. رحمانی‌موحد سپس در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اختراع دوباره چرخ با برگزاری این کنفرانس‌، گفت: اگر خبر دارید تعریف مورد اجماعی درباره برند در این مملکت وجود داشته است، بگویید. این اختراعِ دوباره چرخ نیست، ما برداشت‌ها و فایده‌های خود را از آن کنفرانس خواهیم داشت. او در عین حال یادآور شد: هنوز به مرحله شور درباره ایجاد برند نرسیده‌ایم، این کنفرانس در چنین سطحی نیست. ما قرار است شاخص‌ها را استخراج کنیم و ظرفیتی که قرار است نماد ملی براساس آن طراحی شود را بدست آوریم. این کار راحتی نیست. خیلی سخت است بخواهید در ایران یک موضوع را به برند تبدیل کنید که مورد وفاق همه باشد و کسی به آن ایرادی وارد نکند.

    معاون گردشگری همچنین با تاکید بر استفاده از نظر کارشناسان برای تعیین ضوابط برند‌سازی اظهار کرد: اگر معتقدید در فعالیت فعلی گردشگری بدون تکیه بر نظر کارشناسان و اصحاب کار می‌توان برند گردشگری را طراحی کرد تفکر درستی نیست. به این راحتی‌ها نمی‌توان به چنین نقطه‌ای رسید. برای همین این کنفرانس قرار است سکوی پرتابی برای تعیین برند ملی گردشگری باشد، اگر این اتفاق رخ دهد موقعیت بزرگی حاصل شده است. وی همچنین درباره شورای راهبری سیاست گذاری و اعضای کمیته علمی این کنفرانس که اکثرا اشخاصی بی‌ ارتباط با موضوع گردشگری هستند و یا در این سازمان مدیریتی دولتی دارند، در عین دفاع از شخصیت‌های انتخاب شده، گفت: اگر صاحب نظری را سراغ دارید به دبیرخانه معرفی کنید تا به کارگاه‌های آموزشی معرفی شود.

    رحمانی‌موحد تاکید کرد: این آخرین کنفرانس برای طراحی برند خواهد بود، هیچکدام از همایش‌های برگزار شده به این شکل نبوده و این اولین و آخرین آن‌ها است که نظر همه اشخاص ذیصلاح کسب و دستورالعملی برای طراحی برند گردشگری ایران تهیه خواهد شد. اظهارات معاون گردشگری درباره برگزاری اولین و آخرین کنفرانس بین‌المللی برند گردشگری و اجماع نظر در این موضوع یک‌بار برای همیشه، درحالی مطرح شد که در تمام تبلیغات و توضیحات مربوط به این کنفرانس از واژه «اولین» استفاده شده که احتمال ادامه چنین کنفرانسی را در آینده تقویت می‌کند.

    اهداف کنفرانس بین‌المللی برند گردشگری که از آن با عنوان اولین یاد شده، شامل تبیین شاخص‌ها و راهکارهای طراحی نماد برند ملی، تبیین مبانی نظری این برند، تبیین شاخص‌های ارزیابی‌ و انتخاب برندهای مطرح فعال، تبیین مبانی و استانداردهای برند گردشگری و ارائه تجربیات موفق بین‌المللی در این زمینه است. دبیر علمی این کنفرانس پروفسور جعفری است که اساتیدی از دانشگاه‌های چین آمریکا‌، پرتغال‌، بلژیک‌، دانمارک‌ در آن سخنرانی خواهند کرد.

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان