تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7139 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      5882 بازدید
  • 3780

    دوشنبه 21 دسامبر 2015 - 14:23

    5568 بازدید

    شماره 396

    سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در شماره اخیر نشریه آسیا پاسیفیک خود، به معرفی ایران به‌عنوان مقصدی مهم در این منطقه پرداخته است. در این گزارش که در این نشریه به چاپ می‌رسد، گونه‌های گردشگری، تجارب فرهنگی، جاذبه‌های گردشگری عمده، منابع گردشگری و مشخصات ویژه گردشگری در سطوح کشوری، منطقه‌ای و شهری برای کشور‌های آسیا و اقیانوسیه عضو سازمان جهانی گردشگری برجسته و به اشتراک گذاشته می‌شود. در جدیدترین شماره از نشریه مذکور، ایران به عنوان مقصدی دارای میراث ناملموس غنی، مقصدی برای گردشگران سلامت و کشوری دارای تنوع زیستی و غذایی و صنایع دستی، معرفی شده است

    میراث ناملموس ارزشمند ایران

    گزارش UNWTO با اشاره به تنوع و غنی بودن ایران در مولفه‌های فرهنگی و تاریخی، ایران را بازنمایاننده یک تاریخ انسانی که به ۱۰ هزار سال پیش باز می‌گردد، عنوان کرده است. این گزارش اضافه کرده: «صنعت توریسم با توجه به تاریخ هزاران ساله این کشور، شرایط مساعدی را برای کارآفرینی در ایران ایجاد می‌کند.» این گزارش درباره چشم‌اندازهای کشورمان نیز تصریح کرده است: «چشم‌انداز‌های ایران در احاطه رشته‌کوه‌های زاگرس و البرز، دو دشت وسیع با نام‌های دشت کویر و دشت لوت، دو منطقه ساحلی خلیج‌فارس در جنوب به طول ۲هزار و۴۵ کیلومتر و دریای خزر در شمال در حدود ۷۶۵ کیلومتر و رودخانه‌های بسیاری که به خلیج‌فارس، دریای خزر یا فلات مرکزی می‌ریزند، قرار دارد.» گزارش سازمان جهانی گردشگری با تاکید بر موقعیت استراتژیک و منحصربه‌فرد ایران در منطقه، یادآور شده که این کشور از زمان‌های گذشته به‌عنوان قدرت اصلی منطقه شناخته می‌شده و این موقعیت ایران را به‌عنوان پلی بین آسیا، خاورمیانه و اروپا قرار داده است.

    این گزارش اضافه کرده است: «از دوره باستان، نژادهای مختلفی در ایران زندگی کرده‌اند. چنین خصوصیاتی، ایران را به قطب اصلی علم، هنر، ادبیات و معماری عظیم تبدیل کرده و ترکیب این عوامل به شکل‌گیری میراث فرهنگی ملموس و ناملموس غنی و منحصربه‌فرد ایران که به زمان باستان باز می‌گردد، منجر شده است. از سوی دیگر ایران یکی از شناخته‌شده‌ترین کشورها از نظر قدمت و تنوع بناها و یادگارهای تاریخی و فرهنگی، چشم‌اندازها، آب و هوا، آداب و رسوم و سبک زندگی مردم نیز هست. به علاوه، غنای فرهنگی ایران در حوزه‌های مختلف شامل هنر شرقی، ادبیات و عرفان در سطح بین‌المللی مشهور است. انواع مختلفی از میراث ملموس و ناملموس پارسی در این کشور وجود دارد، از جمله: اسطوره‌ها، افسانه‌ها، حکمت و فلسفه، شعر، موسیقی، ادبیات عامیانه، صنایع دستی، معماری و هنر‌های تزیینی.»

    نشریه UNWTO در گزارش خود ضمن اشاره به برخی از میراث ناملموس ایرانی که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، خاطرنشان کرده: «این میراث ثبت‌شده عبارت است از؛ «نوروز»، «ردیف» موسیقی سنتی ایران، موسیقی «بخشی‌های استان خراسان»، هنر نمایشی «تعزیه»، آیین‌های «پهلوانی» و «زورخانه‌‌ای» (مراسم‌ قهرمان‌گرایانه)، مهارت‌های سنتی قالی‌بافی و «نقالی» (قصه‌گویی نمایشی ایرانی)، مهارت‌های سنتی ساخت و دریانوردی با قایق‌های «لنج» ایرانی در خلیج‌فارس و مراسم «قالیشویان» مشهد اردهال. موزه‌های ایران به خاطر همین میراث فرهنگی، تاریخی، طبیعی، مردم‌شناسی و هنری بسیار باارزش هستند. تعداد زیادی موزه، کاخ موزه، باغ موزه و مجموعه‌های شخصی در شهر‌های سراسر ایران قرار دارند که نشان از آثار باستانی، طبیعی و هنری این کشور دارند.» این گزارش همچنین با بیان اینکه ایران باستان منشا دین زرتشتی به عنوان یکی از مهم‌ترین ادیان تاریخ است، درباره مذهب و گردشگری مذهبی در ایران، یادآور شده: «مذهب رسمی ایران اسلام است و بیشتر پیروان آن شیعه هستند. یهودیت، مسیحیت و دین زرتشتی نیز به‌صورت رسمی با داشتن حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی برابر، به رسمیت شناخته شده‌اند. یکی از مقصدهای اصلی زائران در ایران محل دفن ائمه معصومین و اولاد آنها است که مهم‌ترین آنها مجموعه حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) در قم، حرم مطهر شاه چراغ در شیراز و مقبره دانیال نبی در شوش هستند.»

     

    توسعه گردشگری سلامت ایران

    گزارش UNWTO همچنین بر توسعه روزافزون گردشگری سلامت در ایران تاکید و خاطرنشان کرده که کشورمان روز به روز بیشتر به عنوان مقصد گردشگری سلامت در منطقه شناخته می‌شود. این گزارش افزوده است: «وجود چشمه‌های آب معدنی مختلف راه را برای توسعه مراکز آب‌درمانی هموار کرده و چشمه‌های آب گرم سرعین در اردبیل و لاریجان در مازندران نیز مشهورترین موارد آن هستند. علاوه‌بر این، گِل(لجن)درمانی در ارومیه، نمک‌درمانی و ماسه‌درمانی دیگر درمان‌های طبیعی موجود در ایران هستند. ایران به خاطر طب سنتی خود نیز مشهور است. مراکز تفریحی درمانی در مناطق کوهستانی البرز و زاگرس با آب‌وهوای مطبوع برای بازدیدکنندگان خدمات درمانی فراهم می‌کنند. از سوی دیگر در حوزه گردشگری و پژوهش سلامت، ایران پیشرفت‌های قابل توجهی در جراحی‌های نخاعی، ناباروری، پیوند کلیه و کبد، چشم‌پزشکی و رادیولوژی کسب کرده است.»

     

    تاکید بر تنوع زیستی و طبیعی ایران

    گزارش نشریه سازمان جهانی گردشگری همچنین درباره وضعیت آب و هوایی و گونه‌های زیستی کشورمان نیز خاطرنشان کرده: «ایران سرزمین چهار فصلی است که در آن می‌توانید انواع مختلف آب و هوا را به‌طور همزمان پیدا کنید. با توجه به تنوع آب و هوا و موقعیت جغرافیایی، در طول زمستان در برخی از شهر‌ها آب و هوا شبیه به تابستان به نظر می‌رسد؛ درحالی‌که چند شهر در طول تابستان از آب وهوای معتدل بهاری لذت می‌برند. بیش از ۸هزار گونه گیاهی، بالغ بر ۱۶۸ گونه پستاندار، ۵۲۰ گونه پرنده، ۱۷۴ گونه ماهی، ۴۳۳ گونه پروانه و حدود ۲۵هزار گونه حشره در ایران ثبت شده است. همچنین بیش از ۵۰۰ چشمه با مناطق بکر، ده‌ها آبشار، ده‌ها رودخانه وحشی با مناطق چشم‌نواز، دریاچه‌های طبیعی، جنگل‌های همیشه سبز و عطر طبیعی دلپذیر بوته‌های کوهستانی، جنبه‌های دیگری از طبیعت معجزه‌آسای این کشور هستند.» این گزارش از کوه دماوند، جنگل‌های مرطوب شمال کشور، بیابان مرکزی، کویر لوت، پارک ملی گلستان، تالاب میانکاله و ذخیره‌گاه زیستی توران به عنوان دیگر جاذبه‌های طبیعی ایران نام برده و تاکید کرده که گونه‌های نادری از حیات وحش مانند یوزپلنگ آسیایی و زاغ بور از جمله جانوران بومی ایران هستند.

    این گزارش جاذبه‌های ورزشی را از دیگر جاذبه‌های گردشگری ایران برشمرده و تصریح کرده است: «در میان کشور‌های شرقی، ایران یکی از فعال‌ترین کشورها در ورزش و تربیت بدنی به‌ویژه در تیراندازی باکمان و اسب‌سواری بوده است. آیین پهلوانی و زورخانه‌ای که به صورت تحت‌اللفظی به معنای ورزش قهرمانی است، نوعی ورزش باستانی ایرانی به حساب می‌آید و محلی که به آن اختصاص می‌یابد زورخانه نامیده می‌شود. این نوع ورزش به عنوان نماد قهرمان‌گرایی همچنان در ایران رایج است و در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده است. انواع مختلف ورزش مانند کشتی، فوتبال، والیبال، هندبال و تنیس در ایران محبوب و بیشتر شهرهای این کشور مجهز به امکانات ورزشی مورد نیاز هستند. اسکی روی برف، آب و چمن و ورزش‌های ماجراجویانه را نیز می‌توان به عنوان جاذبه‌هایی رایج محسوب کرد.»

    سوغات و صنایع دستی ایرانیان

    این گزارش همچنین به طیف گسترده‌ای از انواع سوغاتی‌‌ها و صنایع‌دستی در ایران اشاره کرده و یادآور شده که این سوغاتی‌ها را می‌توان در قیمت‌ها و سلیقه‌های مختلف مشاهده کرد. فرش‌ها، قالیچه‌ها، نقره، وسایل تزئینی ساخته شده از چوب، منبت‌کاری در اصفهان، قالی‌های قشقایی در شیراز، فرش، گلیم و انواع آجیل در تبریز، زعفران مشهد و… از جمله سوغاتی‌هایی هستند که در این گزارش آمده است. همچنین این گزارش صنایع دستی ایران را مظهر هنر، فرهنگ، تمدن باستانی دانسته و افزوده است:« این صنایع دستی با طراحی ظریف خود بازدیدکنندگان را غرق در اندیشه می‌کنند. تمدن غنی هزار ساله ایران گردشگران را شگفت‌زده و آنها را ترغیب می‌کند تا یک سوغاتی به یاد ماندنی از این سرزمین تاریخی با خود ببرند. بیش از ۲۲۹ صنایع دستی در ایران شناخته شده؛ تاجایی که مهارت‌های سنتی فرش بافی استان فارس و مهارت‌های سنتی فرش بافی کاشان نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. انواع دیگر صنایع دستی ایرانیان پارچه ابریشمی گل برجسته، میناکاری، مخمل بافی، سفال و سرامیک است.»

    گزارش سازمان جهانی گردشگری از سوی دیگر با پرداختن به تنوع غذایی در ایران، افزوده: «بیش از ۴۰۰ نوع غذا و شیرینی در ایران وجود دارد. در غذاهای ایرانی معمولا غلات، حبوبات، سبزیجات و پروتئین استفاده می‌شود. وجود اقوام مختلف در ایران در کنار فرهنگ غنی آن غذاهای ایرانی را بسیار متنوع کرده است. از محبوب‌ترین و مشهورترین غذاهای ایرانی آبگوشت، قرمه‌سبزی، انواع کباب و شیرینی پوشیده شده با آجیل را می‌توان نام برد.» این گزارش در بخش پایانی، یکی از مهم‌ترین عواملی که سفر به ایران را بسیار لذتبخش و فوق‌العاده می‌کند، مورد استقبال قرارگرفتن و پذیرایی توسط ایرانیان میهمان‌نواز عنوان کرده و خاطرنشان کرده: «آداب و رفتار ایرانیان نسبت به مسافران ریشه در عقاید فرهنگی آنها دارد. میهمان‌نوازی ایرانیان سفر به ایران را به یاد ماندنی و گردشگران را ترغیب می‌کند تا بار دیگر از این کشور بزرگ و مقصد فوق‌العاده دیدن کنند.» پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی و همچنین با تصویب برجام نشریات مختلف بین‌المللی به معرفی ایران به‌عنوان مقصدی شگفت‌انگیز پرداخته و به گردشگران توصیه کرده‌اند که به این کشور سفر کنند. حالا معرفی ایران در نشریه سازمان جهانی گردشگری می‌تواند گام مثبت دیگری در معرفی ایران به جهان باشد.

     

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان