تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7139 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      5882 بازدید
  • حذف آیتم دوربین مخفی در برنامه «حالا خورشید» خبرساز شد
    سیاه بازی یا شفاف سازی!

    12675

    سه‌شنبه 8 می 2018 - 17:30

    6928 بازدید

    شماره 908

    محمد رجائی | نوسانات بازار ارز در چند ماه اخیر و عدم پاسخگویی شفاف مسئولین باعث اعتراض و انتقادات گسترده در سطح جامعه شده است. انتقادات رضا رشیدپور از وضعیت ارز و سکه در برنامه برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» کار دستش داد. رویکرد فصل جدید برنامه که با انتقاداتی از دولت نیز همراه شده مورد استقبال مردم قرار گرفته است. هر چند به نظر میرسد زور دولت از رسانه ملی بیشتر باشد و بارها شنیده‌ایم که برنامه‌های تولید شده و گزارش‌هایی که به انتقاد از عملکرد دولت می‌پردازند بدون اطلاع قبلی از کنداکتورها حذف می‌شوند. در جدیدترین اقدام دولت در مواجه با رسانه ملی شاهد حذف آیتم دوربین مخفی برنامه «حالا خورشید» در خصوص آشفته بازار ارز بودیم. چند روزی بود که رضا رشیدپور انتقادات شدیدی به مسئولین اقتصادی دولت در خصوص نوسانات بازار ارز و سکه داشت. رییس بانک مرکزی در جمله‌ای گفته بود «اشراف به بازار ارز در حال وقوع است» همین جمله باعث شد سوژه طنز و تمسخر برنامه حالا خورشید شود. اما ماجرا به اینجا ختم نشد و دیروز قرار بود آیتم دوربین مخفی که در چهارراه استانبول تهران تولید شده بود از برنامه حالا خورشید پخش شود. مجری برنامه در ابتدا به مطالبات مردم در مورد وضعیت ارز اشاره کرد و گفت «با دروبین مخفی سراغ بانک‌های مرجع برای حواله ارز با نرخ دولتی رفتیم که در ادامه واکنش بانک‌ها و صرافی‌ها را خواهید دید.» گویا از قبل نیز با مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی هماهنگ شده بود و قرار بود دکترکریمی روی خط برنامه بیاید و بعد از پخش فیلم به شبهات و ابهامات موجود پاسخ دهد و راهکارهای مناسب را برای افرادی که احتیاج به ارز دولتی دارند را مطرح کند. اما به یکباره همه چیز تغییر می‌کند و علی الظاهر فشار ناظران پخش باعث عدم پخش آیتم مذکور شدند. رشیدپور مات و مبهوت به پشت دروبین خیره شد و در کمال ناامیدی گفت «اگر به جمع‌بندی نرسیدید برنامه را ادامه دهیم و من موظف به اطاعت کردن هستم.» ظاهرا مجری برنامه از این موضوع ناراحت می‌شود و استودیو برنامه را ترک می‌کند و شخص دیگری اجرای برنامه را عهده‌دار شد و گفت «امروز روز پر فراز و نشیبی برای برنامه حالا خورشید بود، از طرف رشیدپور از شما خداحافظی ‌می‌کنم.»

    عدم شفافیت و پاسخگویی درست مسئولین در خصوص وضعیت ارز و سکه یکی ازعوامل اصلی نارضایتی مردم در چند ماه اخیر است. از همان ابتدای افزایش قیمت سکه اکثر مسئولین با نادیده گرفتن واقعیت بازار وضعیت کنونی را به حبابی زوردگذر تشبیه کرده‌اند و به هیچ عنوان موضوع را نه جدی گرفته‌اند و نه اصلا قبول دارند! اتفاقا در گفتگویی که بهمن ماه سال گذشته رشیدپور با رییس دولت داشت دکتر روحانی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت دلار ۴۷۵۰ هزار تومان است؟ بیان کردند: «قیمت دلار خیلی کمتر از این است، باید پایین‌تر بیاید. این کاری است که باید بانک مرکزی انجام دهد. ما اشکالاتی برای توزیع دلار داریم، هیچ جای دنیا مردم به خیابان نمی‌روند اسکناس بگیرند، نیازها از طریق سیستم بانکی انجام می‌شود. در مجموع درآمد ارزی از مخارج ارزی بیشتر است و درآمد ارزی سال آینده نیز بیشتر از امسال خواهد بود و مردم خیالشان از بابت ارز راحت باشد.»

    حالا حدود چهار ما از افزایش اولیه قیمت دلار می‌گذرد و اکنون دلار در بازار غیر رسمی به بالای ۷۰۰ تومان رسیده است. قیمتی غیرقابل باور! حتی ارز ۴۲۰۰ تومانی که دولت برای تک نرخی کردن اعلام کرده نیز نتوانسته در کنترل قیمت ارز تاثیر داشته باشد.

    شاید اگر مسئولین کمی صادق‌تر در این زمینه عمل می‌کردند و در پاسخگویی با شفافیت بیشتری با مردم صحبت می‌شد اکنون شاهد این حجم نارضایتی مردم از وضعیت قیمت‎ها در کشور نبودیم و این میزان شکاف بین واقعیت و آنچه بانک مرکزی می‌گوید وجود نداشت.

    دو روز پیش رییس جمهور در سخنرانی نیشابور اشاره داشتند: «مردم عزیز ایران، آگاه، دانا، انقلابی و هوشیار هستند و به آینده می‌نگرند، نباید کاری کنیم که در برابر نسل‌های آینده پاسخ قانع‌کننده نداشته باشیم. اگر می‌خواهیم در کشور فساد از بین برود، راه آن اطلاع داشتن مردم و جوانان از امور است، چرا که بدون اطلاع، شفافیت و حضور مردم و تنها با دادگاه و نیروی امنیتی نمی‌توانیم با فساد مقابله کنیم. باید دولت همه اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهد و مردم از همه چیز مطلع باشند.» با استناد به سخنان دکتر روحانی که نه یکبار بلکه بارها در خصوص شفافیت و اطلاع رسانی صادقانه با مردم پافشاری داشته‌اند، این سوال به ذهن می‌رسد که چه عاملی باعث می‌شود برخی از مدیران اصرار به محرمانه بودن کارهایشان داشته باشند و زیر بار مسئولیت اقداماتشان نروند. شاید به خاطر همین رفتارها باشد که محرمانه ترین دولت از نظر منتقدان دولت تدبیر و امید است. محرمانه بودن میزان واردات بنزین، عدم انتشار محتوای قراردادهای نفتی و صنعتی و قرارداد با پژو فرانسه، ایرباس و بوئینگ، محرمانه بودن جریمه قرادادکرسنت، محرمانه شدن نرخ رشد اقتصادی و حتی محرمانه ماندن آمارهای آسیب‌های اجتماعی و بیکاری و طلاق مثال‌هایی هستند که از نگاه منتقدین دور نمانده است. شاید بیراه هم نباشد با توجه به اتفاقاتی که شاهدش هستیم شعار شفافیت برای دولت دوازدهم کمی دور از ذهن باشد.

    متاسفانه کم نیست برنامه‌ها و گزارش‌هایی در مورد مسائل اقتصادی و دیگر مشکلات مردم در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی که با دخالت برخی مدیران دولت اجازه پخش نگرفته‌اند. اینگونه رفتارها که بعضا هم از  طرف مدیران لایه میانی شاهدش هستیم باعث سوتفاهمات بسیاری شده است و موضوع شفافیت و منشور حقوق شهروندی را که یکی از دستاوردهای دولت تدبیر وامید به شمار می‌رود را تحت الشعاع قرار داده است. درآخر به بخش دیگری از سخنان دکتر حسن روحانی اشاره می‌کنیم که در سال نود و یک قبل از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بیان داشتند: «اگر مردم بدانند و مطمئن باشند که مسئولان‌شان شرایط را درک می‌کنند و دلسوزند و به دنبال راه‌حل برای مشکلات هستند از معضلات فعلی عبور می‌کنیم به شرط آن‌که به آینده امید داشته باشیم. دوران شعارگویی و درشت‌گویی گذشته است و مردم ازبس حرف شنیده‌اند خسته شده‌اند. مردم از آن‌هایی که آمارهای دقیق نداده و یا همه حرف‌ها را نمی‌زنند و نیمی را پنهان می‌کنند خسته شده‌اند. مردم دلار نمی‌خواهند بلکه صداقت و برنامه‌ریزی دوراندیشانه می‌خواهند.» قطعا با درایت و دوراندیشی مسئولین و امیدوار کردن مردم می‌توانیم از هر شرایط دشواری عبور کنیم. البته اعتماد ملت به دولت که با صداقت دولت حاصل می‌شود مهم‌ترین عامل پیروزی بر دشمنان نظام و انقلاب خواهد بود.

     

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان