تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7138 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      5881 بازدید
  • نقدی بر حضور سیاسی سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی
    اظهار ندامت بی فایده است!

    12659

    دوشنبه 7 می 2018 - 18:30

    6557 بازدید

    شماره 904

    محمد رجائی |در هر کشوری با توجه به قوانین موجود در آن کشور بالطبع شهروندانش نیز موظف به رعایت قانون هستند و عدم رعایت آن تخلف محسوب می‌شود و مطابق مجازات در نظر گرفته در قانون با متخلفان برخورد خواهد شد. این موضوع ساده ترین و اصلی ترین رکن قانون مداری در هر کشوری است. فرقی هم ندارد روشنفکر باشید یا متحجر، ثروتمند باشید یا فقیر، در هر جایگاه اجتماعی و فردی که هستید باید به قانون کشوری که در آن زندگی می‌کنید احترام بگذارید. البته اختلاف دیدگاه و تصحیح برخی قوانین با توجه به گذر زمان اجتناب ناپذیر است و برای این مورد هم راه‌های قانونی وجود دارد. اما اعتراضات بی منطق و جوسازی فله‌‌ای نمی‌تواند راه حل درستی برای ابزار اعقاید مخالف باشد و تنها فضایی ناامن را برای شهروندان بوجود می‌آورد. در بین صنوف و اقشار مختلف هنرمندان در هر کشوری از محبوبیت و دایره نفوذی قابل توجهی برخوردار هستند و این اتفاق هم تنها از صدقه سر مردم رخ می‌دهد. اگر هنرمندی نتواند در دل مردم عادی رسوخ کند. مطمئنا قابلیت و تفاوت چندانی نسبت به دیگر اقشار جامعه نخواهد داشت. در سال‌های اخیر با گسترش فضای مجازی و ارتباط بیشتر و مستقیم هنرمندان با مخاطبینشان بستری فراهم شده است که برخی هنرمندان دچار توهم قدرت شوند و خود را در جایگاهی مرتفع ببیند و به اصطلاح سلبریتی‌های جامعه شوند. در این چند سال هم کم شاهد اظهار نظرهای عجیب و غریب و خلق الساعه در مسایل مختلف جاری کشور اعم از تاریخی، فرهنگی، سیاسی، ورزشی، نظامی، امنیتی و … از سلبریتی‌های جوگیر و نسبتا مشهور نبوده‌ایم. کم نبودند هنرمندانی که در کمال بی‌اطلاعی از خواب بیدار شده‌اند و مطلب یا فیلمی بی اساس را مشاهده کرده‌ و سریعا برای اینکه از قافله عقب نمانند شروع به تحلیل و تفسیر در صفحات مجازی‌شان می‌کنند و در ساده‌ترین حالت ممکن بعد از چند ساعت مجبور به حذف مطالب مذکور می‌شوند! شاید اوج اینگونه رفتارهای هیجانی و بی‌منطق را در زمان انتخابات سال نود و شش بتوان مشاهده کرد. ورود هنرمندان به کمپین‌های انتخاباتی نامزدهای مختلف و تعریف و تمجیدهای اغراق آمیز و وعده‌هایی که گمان نمی‌کنم به سادگی فراموش شود. هرچند با گذشت چند ماه طوری ابراز پشیمانی و ندامت از سخنان و رفتارشان کرده‌اند که گویی از سر ترس و با اجبار وارد کمپین‌های انتخاباتی شده‌اند. از این همین رفتارشان هم می‌توان متوجه شد که این گروه کمترین درک سیاسی را از شرایط کشور دارند و نمی‌شود روی حمایتشان و ندامتشان حساب کرد. اغلب برای منافع شخصی حاضر هستند دست به چنین رفتارهایی بزنند و وقتی منافعشان تامین نشود در کمال وقاحت سخنان خود را نقض می‌کنند. این به اصطلاح سلبریتی‌هایی که از روی جوگیری اینگونه رفتارها را انجام می‌دهند قطعا نمی‌دانند در دراز مدت چه آسیبی به خود و جامعه وارد می‌کنند. یک هنرمند یا فوتبالیست می‌تواند در تخصص‌شان بی نظیر و قابل احترام باشد و با هنر و کارش بارها دل مردم را شاد کند اما این دلیلی نمی‌شود که در تمام مسایل کشور اطلاعات داشته باشد و مداخله کند. متاسفانه برای محبوبیت و شهرت بیشتر حاضر به هر کاری هستند. (جذب فالوور و لایک).

    حتی اگر یک نفر با حرف و رفتار افراد مذکور اقدامی نادرست را انجام دهد آن شخص خیانت بزرگی به کشور و مردمش را هرچند ناخواسته انجام داده است. از زبان هنرمندان بسیاری مطالب خوبی در خصوص فرهنگ و آداب استفاده مردم از فضای مجازی شنیده‌ایم اما بد نیست هنرمندان و سلبریتی‌ها هم فرهنگ استفاده از فضای مجازی را یاد بگیرند. شاید اگر فرهنگ سازی بیشتری در این زمینه انجام می‌شد اکنون شاهد اظهار نظرهای بی‌مورد نباشیم که نتیجه‌اش صرفا بداخلاقی در جامعه است و دستاوردی جز ندامت ندارد.

    شاید هم باید در قوانین مجازات و جرم تجدید نظرهایی گردد که دیگر افراد محبوب جامعه به خودشان اجازه ندهند به راحتی با احساسات و اعتماد چند میلیون انسان بازی کنند و چند ماه بعد بگویند اشتباه کردیم. فکرش را بکنید اگر فرد پیروز انتخابات در کشوری به خاطر فضای سازی بی منطق سلبریتی‌ها باشد و آن انتخاب از اساس اشتباه باشد چه بلایی سر آینده آن کشور می‌آید؟! و چه مجازاتی را بایستی برای متظاهرین و متقلبین در نظر گرفت؟! بهترین کار برای هنرمندان و دیگر افراد محبوب جامعه رسیدن به فعالیت خودشان است و اگر کمکی هم می‌توانند به مردم کنند نیازی به جوسازی و اظهار نظرهای هیجانی نیست. لطفا کارتان را انجام دهید!

     

     

     

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان