تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7139 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      5882 بازدید
  • حسام نواب‌صفوی در گفتگو با «هنرمند»
    سینمای خصوصی ما نمی‌تواند یک اثر تاریخی خوب را خلق کند

    11679

    چهارشنبه 13 دسامبر 2017 - 12:47

    3818 بازدید

    شماره 833

     مریم ناظران| حسام نواب‌صفوی نه تنها بازیگر، موزیسین و بلکه وکیل بسیار خوبی هم هست. او عاشق مطالعه و تاریخ است. نواب‌صفوی، فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۵ با حضور در چند سریال و درخشیدنش در «کیف انگلیسی»، شروع کرد و درست در همین زمان بود که به دلیل ظاهری متفاوت و سبک پوش‌اش مورد توجه همه قرار گرفت. نواب صفوی علاوه بر بازیگری به شغل وکلات نیز مشغول است. او به تازگی با گریمی بسیار متفاوت و جذاب در فیلم سینمایی «آهوی پیشونی سفید ٢» در مقام ببر وکیل مدافع، ایفا نقش ‌کرده که قرار است به زودی این فیلم به روی پرده سینما برود. با او گپ و گفتگویی متفاوتی به مناسبت این فیلم و فیلم نهنگ عنبر که به تازگی در سینمای خانگی پخش شده داشتیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

     

    جناب نواب‌صفوی در حال حاضر مشغول چه کار و فعالیت هنری‌ هستید؟
    در حال بازی در یک سریال سریال تاریخی در عصر مشروطه در نقش علی‌اکبر خان‌ دهخدا که قرار است از شبکه یک سیما پخش شود.

    چه چیزی باعث شد که این نقش و بازی در این سریال را قبول کنید؟
    من کلا با خودم عهد کرده‌ام که چند نقش تاریخی را بازی کنم. چون علاقه زیادی به تاریخ دارم. تا به حال ۸ کار تاریخی کار کرده‌ام از جمله دوران صفویه، دوران زندیه و… این شخصیت ادبی و تاریخی کشور علی‌اکبر خان دهخدا هم برایم جذاب بود.

    آیا مطالعه هم در این زمینه‌ها دارید قبل از این که نقش آن فرد تاریخی را بازی کنید؟

    بله کلا کتاب‌های تاریخی زیادی را مطالعه کرده‌ام. در مورد شخصیت‌هایی تاریخی که بازی کرده‌ام از جمله ایمان قلی خان در دوره‌‌ی صفویه، لطفعلی خان، شهید نواب صفوی و… مطالعه داشته‌ام. لغت نامه دهخدا در کتاب خانه‌‌ی پدرم هست و همیشه هم برای من جالب بوده است.

    چه چیزی در پذیرفتن یک نقش برایتان مهم است؟
    به هر حال جذابیت فیلم نامه خیلی مهم است و بستگی به فیلم یا سریال دارد. متاسفانه سینمای خصوصی ما نمی‌تواند یک اثر تاریخی خوب را خلق کند. معمولا فیلم‌های بدنه ساخته‌ می‌شود و فیلم‌هایی که متاسفانه متناسب با ذائقه‌‌ی شخصیت بینندگان باشد. مثلا اخراجی‌های ۲ در دهه‌‌ی ۸۰ پر فروش‌ترین فیلم بود و در دهه‌‌ی ۹۰ نهنگ عنبر ۲ که آن هم رکورد بالاترین فروش را داشت. از دوباره کاری خیلی بدم‌ می‌آید. یعنی فیلم‌هایی که شاید در دهه‌‌ی ۸۰ بازی کرده‌ام را بخواهم دوباره با کیفیت صد درصد نازل‌تر در دهه‌‌ی ۹۰ بازی کنم.

    تا به حال شده بعد از بازی کردن در یک سریال و یا فیلم پشیمان شده باشید؟
    نه من اصلا اگر آن شخصیت برایم جذابیت نداشته باشد اصلا سر فیلمبرداری نمی‌توانم بروم.

    کدام یک از این فیلم‌هایی که تا الان بازی کرده اید آن چیزی که می‌خواستید بوده است؟
    ببینید همه فیلم‌هایی که بازی کرده‌ام خوب بوده ولی بهترین‌ها هم داشته است حالا نمی‌خواهم تبعیض قرار دهم ولی همه‌‌ی آنهایی را که بازی کرده‌ام دوست دارم.

    دوست نداشتید هیچ وقت خودتان یک فیلمی را بسازید و کارگردانی کنید؟
    من لیسانس این کار را دارم ولی کلا با این کار مخالف هستم. یعنی یک نفر از اول آمده برای بازیگری و بازیگر هم باید بماند اینکه یک نفر هم بازیگر باشد هم تهیه‌کننده، هم کارگردان هم نویسنده باشد به نظر من یک چیز مسخره است. ولی چون من تخصص این کار را دارم بدم نمی‌آمده فیلمی کارگردانی کنم ولی هیچ وقت جدی به آن فکر نکرده‌ام.

    شما هم نوازندگی، هم وکالت و هم بازی می‌کنید کدام یک بیشتر برایتان جذابیت دارد و اینکه تداخلی با کار‌هایتان ندارد همه‌‌ی این کار‌ها را می‌توانید انجام دهید؟
    همه‌‌ی آنها برایم جذاب اند . بستگی به نوع فیلم‌نامه، نوع پرونده و نوع آهنگی که‌ می‌خواهم بزنم دارد تداخل بعضی وقت‌ها ندارد ولی امان از آن زمان که بخواهد تداخل داشته باشد که خیلی وحشتناک است.

    خب کدام را انتخاب می‌کنید؟
    من مجبورم هر سه تا را انجام بدهم. مثلا سر سریال معمای شاه بودم با گریم بسیار سخت و از آن طرف هم یک پرونده‌‌ی وکالتی بسیار سخت داشتم و هم زمان هم در کنسرت فرزاد فرزین هم باید یک قطعه را اجرا‌ می‌کردم و این ترافیکی که ایجاد شده بود خیلی برای من شرایط بسیار سختی را به وجود آورده بود.

    چه چیزی در سینما برایتان جذابیت دارد؟
    در سینما می‌توانیم شخصیت‌هایی که وجود ندارند را خلق کرد و این‌ می‌تواند دلیلی زیبا باشد.

    اگر پدرتان در کار قضاوت نبودند این کار یا شغل را ادامه می‌دادید یا نه؟
    ببینید وقتی یک پسربچه ۴ ساله با مفهوم یا کلمه‌‌ی فراماسیون آشنا‌ می‌شود خب قطعا علاقه‌مند به این شغل خواهد شد. کسی که پدرش خیاط باشد قطعا به خیاطی بیشتر علاقه‌مند‌ می‌شود. نمی‌دانم ولی فکر‌ می‌کنم که اگر پدر من شغل دیگری داشت آن شغل را انتخاب‌ می‌کردم ولی حالا خوشحالم که این شغل را داشته‌اند.

    کمی در مورد فیلم ماه پیشونی برایمان توضیح دهید؟
    یک روز با آقای سید جواد‌هاشمی و آقای شریفی نیا در پرواز مشهد بودیم و داشتیم صحبت می‌کردیم. صحبت این شد که در جنگل حیوانات متعددی جود دارند. من به آنها گفتم اگر بخواهم نقش یک حیوان را بازی کنم دوست دارم نقش یک ببر را بازی کنم. بعد همین طور به شوخی پرسیدم در فیلم ماه پیشونی ببرتان کیست؟ گفتند ببر نداریم. گفتم که من خوشحال‌ می‌شوم نقش ببر را بازی کنم! البته در این فیلم خیلی نقش من کوتاه است. گریم آن هم باید یک جوری‌ می‌بود که از صورت حسام نواب‌صفوی زیاد فاصله نمی‌گرفت. یعنی اگر گریم را یک ذره بیشتر‌ می‌کردند معلوم نبود که آن ببر،حسام نواب صفوی است. زیر آن صورت تلفیقی از ببر و حسام نواب صفوی است. گریم بعضی از دوستان طوری بود که اصلا مشخص نبود که آن چه هنرپیشه‌ای هست.

    با خیلی از کارگردان‌ها کار کرده‌اید. کار با کدام یکی از آنها لذت بخش تر بوده و یا اینکه کار کردن با آنها راحت تر بوده است؟
    من تقریبا با تمام کارگردان‌ها کار کرده‌ام. مانند آقای بیضائی، آقای کردی، آقای برزی، آقای ده‌نمکی، خانم درخشنده، آقای سامان مقدم و… که کار با همه آنها بسیار راضی کننده و لذت بخش بوده است.

    زندگی راحت در فرهنگ لغت نامه حسام نواب‌صفوی چگونه زندگی است؟
    آرامش به دور از هیاهو، استرس و به دور از همه‌‌ی این‌ها می‌شود یک زندگی راحت. پول اصلا باعث آرامش نمی‌شود.

    خیلی از مردم فکر می‌کنند حسام نواب صفوی خیلی مغرور است آیا اینطور است؟
    این سوال به دفعات از من سوال شده است. در واقع باید بگویم نه من اصلا اینجوری نیستم.

    چقدر میانه‌‌ی شما با دنیای مجازی خوب است؟
    در حدی که از اخبار و دنیای مجازی مطلع باشم.

     

    تا به حال شده یک روز زندگی بدون موبایل را تجربه کنید؟
    بله.


    شایعه‌‌‌ای بوده که اذیتتان کند؟
    خیلی شایعه دور و بر من‌ می‌گویند ولی من اهمیت نمی‌دهم اسمش شایعه است دیگر لزومی ندارد اذیتم کند به هر حال شهرت و هر کاری شایعه هم برایت درست‌ می‌کند ولی خب یک عده‌‌‌ای هم‌ می‌خواهند برایم شایعه درست کنند ولی برایم اصلا اهمیت ندارد اگر زیاد هم مهم باشد پیگیری‌ می‌کنم.

    خصوصیات اخلاقی که اطرافیان نزدیک‌تان شما را با آن اخلاق بشناسند؟

    خیلی رازدار هستم. به هر حال پزشک و وکیل باید رازدار باشد. شما وقتی پیش وکیل‌ می‌روید باید حقیقت را به او بگویید چون اگر حقیقت را نگویید او نمی‌تواند کمک‌تان کند. می‌توانم بگویم من رازدار هستم و راز خیلی از آدم‌ها را‌ می‌دانم ولی خب هیچ وقت نمی‌توانم حرفی بزنم و این هم شاید در زندگی من خیلی مشکل است چون خیلی‌ها زنگ‌ می‌زنند و‌ می‌خواهند مشاوره بگیرند و اسرار خیلی از آدم‌ها را من‌ می‌دانم خیلی‌ها‌ می‌پرسند چرا ازدواج نمی‌کنید؟ طبیعتا شعار خیلی از زن و شوهر‌ها این است که نباید چیزی از هم پنهان باشد خب هیچ وقت من نمی‌توانم به کسی راز شما یا فلانی یا فلانی را بگویم این به نوعی خیانت به موکل محسوب‌ می‌شود و متاسفانه خیلی‌ها این را نمی‌فهمند و شاید یکی از دلایلی که تا حالا ازدواج نکرده‌ام همین بوده همیشه‌ می‌خواستم وقتی وکیل شوم ازدواج کنم بعد که وکیل شدم دیدم اصلا شرایط آن پیش نیامد خیلی کار سختی است.

    فکر می‌کنم به خاطر اینکه شغلتان ایجاب می‌کند با پرونده‌های متعددی از خیانت و طلاق و… در ارتباط باشید کار ازدواج برای شما سخت‌تر شده است؟و نمی‌توانید اعتماد کنید !

    نه اتفاقا من به خیلی از آدم‌ها اطمینان می‌کنم. ربطی به آن ندارد چون قبل از اینکه وکیل شوم در سینما چهره بودم در نتیجه مشاور خیلی از آدم‌های مشهور هم هستم. به هر حال آدم‌های مشهور شاید به یک وکیل که نمی‌شناسند هیچ گاه برای کار وکالت زنگ نزنند. ولی‌ می‌دانند که من با خصوصیت اخلاقی رازداری که دارم هیچ وقت حرفی را به کسی نمی‌زنم. یک مقدار برای آدم اینجور زندگی کردن سخت است.

    با کدام یک از دوست‌های سینمایی رابطه‌‌ی شما خوب است؟

    من با همه‌‌ی سینمایی‌ها دوستم ولی با محمدرضا شریفی‌نیا خیلی دوست هستیم.

    غیر از کتاب‌هایی که با شغل‌تان مرتبط است آیا کتب دیگری را هم می‌خوانید؟
    رمان یک موقع خیلی‌ می‌خواندم ولی الان سعی‌ می‌کنم رمان‌های تاریخی بخوانم به رمان‌هایی که اساس آنها تخیل است زیاد علاقه ندارم ترجیح‌ می‌دهم فیلمی باشد که ببینم اگر فیلم هم باشد ترجیح‌ می‌دهم یک فیلم تاریخی یا واقعیت‌دار یا اینکه فیلم شاخصی باشد. ولی اهل رمان‌های تخیلی نیستم.

     

    بهترین کتابی که هدیه گرفتید چه بوده است؟
    چند تا کتاب بود که از پدرم هدیه گرفته‌ام. یکی زندگی نادر شاه افشار دیگری کتاب خواجه تاج دار بود که با شخصیت لطفعلی‌خان در آنجا آشنا شدم که این دو کتاب خیلی برای من جالب بوده است.

    برخورد و رفتار مردم با شما چگونه است؟ برای آنها عجیب نیست!
    راستش را بخواهید اصلا متوجه نمی‌شوند یعنی نمی‌دانم. خب شاید عینک‌ می‌زنم. اتفاقا چند وقت پیش یک آقایی از من سوال کرد گفت ممکنه صورتت را بپوشانی ولی صدایت را نمی‌توانی.

     

    در خصوص بدل و شباهت‌هایی که شما با الویس پریسلی دارید برایمان بگویید؟
    در خصوص کسانی که‌ می‌گویند بدل است و مثلا بدل مسی هستند بدل رونالدو هستند بدل اولا چیزی است که وقتی شخص خودش هست و آن شخص دارد زندگی‌ می‌کند اصلا شما خودتان را شبیه آن در بیاورید خب این شغل است در مورد خود من اگر واقعا بخواهم به قیافه الویس پریسلی بسنده کنم خب یک گیتار بر می‌داشتم و‌ می‌رفتم در لاس وگاس یا برزیل یا هر کشوری می‌زدم. اصلا خیلی از آدم‌هایی هستند که این کار را‌ می‌کنند و زندگی‌ام را از این راه‌ می‌گذرانند. الویس مخالف شدید نژادپرستی بود و برای همین همیشه در گروه خودش از آدم‌های سیاه هم استفاده‌ می‌کرد اینکه فقط قیافه‌‌ی الویس برای من مهم نبود هیچ وقت هم من خواننده نشدم چون اگر خود الویس یکبار دیگر به دنیا‌ می‌آمد الویس پریسلی نمی‌شد یک بار آن اتفاق افتاد. من به این اشخاصی که شبیه مسی یا رونالدو هستند توصیه می‌کنم که این یک موهبتی است که برایشان پیش آمده و یک راهی را برای پیشرفت شروع کنند به همین شبیه بودن بسنده نکنند یک رشته‌‌‌ای را در تخصص بگیرند و این یک موهبت برای‌شان باعث معروف‌تر شدنشان می‌شود. داشتن یک شغل خوب خیلی مزایای بیشتری دارد تا اینکه فقط بخواهند به همان شباهت و بدل بودن بسنده کنند.

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان