تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7207 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      5960 بازدید
  • ندا بهزاد نوازنده سازهای کوبه‌ای در گفتگو با «هنرمند»:
    پیشرفت چشم‌گیر در جشنواره موسیقی سی‌و‌یکم

    4756

    پنج‌شنبه 18 فوریه 2016 - 15:25

    3416 بازدید

    شماره 436

    هنرمند| کافی است طرفدار موسیقی بانوان باشید تا نام ندا بهزاد، نوازنده چیره دست و جوان سازهای کوبه‌ای به گوشتان خورده باشد. وی فارغ التحصیل موسیقی است و نوازندگی را با ساز دف شروع کرد. با مرور زمان به سمت ساز درامز گرایش پیدا کرد و اکنون در هر دو ژانر موسیقی سنتی و پاپ به طور حرفه‌ای در حال فعالیت است. بهزاد در حال حاضر به عنوان اولین نوازنده دارمز زن در کشورشناخته می‌شود که در عین فعالیت گسترده گروهی سال‌هاست که در رشته موسیقی تدریس نیز می‌کند و هنرجویان بسیاری را تربیت کرده است. در روز اول جشنواره موسیقی فجر ندا بهزاد به همراه گروه نجمه تجدد به روی صحنه رفت و اجرایش روی صحنه مورد استقبال بسیاری قرار گرفت. به همین بهانه با ندا بهزاد گفتگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

    موسیقی برای ندا بهزاد چه مفهومی دارد؟

    مفهوم موسیقى براى من، یعنى بیان اوج زیبایى. موسیقى زبان مشترک همه انسان‌هاست.

    از چه زمانی موسیقی را به طور حرفه‌ای شروع کردید؟

    از کودکی با صدای پیانوی پدرم بزرگ شدم و علاقه شدیدی به موسیقی داشتم، به مرور زمان به سازهای کوبه‌ای علاقه‌مند شدم.

    از سال ١٣٧٧ساز دف را زیر نظر اساتیدی همچون استاد بیژن کامکار و آقای سیامک عزیززاده فرا گرفتم، ساز درامز را نزد هومن غفاری، استاد کیوان شکوه و آرش پژندمقدم فراگرفتم. در کنار این یادگیری‌ها به طور آکادمیک نیز موسیقی را دنبال کردم.

    تاکنون با چه گروه‌هایی در کشور همکاری داشته‌اید؟

    از سال ١٣٨١تاکنون با گروه‌های مختلفی همچون ارکستر آکادمیک تهران، ارکستر تخت جمشید، گروه دف و نی (استادبیژن کامکار)، خانم سیمین غانم، هنگامه قاضیانی و نجمه تجدد و… به عنوان نوازنده دف، درامز و سازهای کوبه‌ای همکاری داشتم.

    به نظر شما برای یادگیری ساز کوبه‌ای فضای آکادمیک مناسب است یا فضای آموزشگاهی؟

    براى یادگیری موسیقى هر دو فضا محاسن خودشان را دارند در فضاى آکادمیک شما با گستره سبک‌ها و کلیت موسیقى و ساز مورد نظر و مناسبات کارگروهى و ورود به دنیاى حرفه‌اى موسیقى آشنا می‌شوید و در آموزشگاه‌ها با جزییات موسیقى و ساز تخصصى مورد نظر، بیشتر و بهتر آشنا خواهید شد. البته این نکته نیز حایز اهمیت است که تجربه و تمرین مستمر و پیگیرى اتفاقات و جریانات هنرى نقش بسزایى در پیشرفت هنرمند ایفا می‌کنند.

    نظرتان درباره تدریس و تربیت هنرجو چیست؟

    در این مورد باید بگویم که طبق تجربه خودم این کار نیاز به علاقه صبر و انرژى براى گرفتن نتیجه پس از گذر ماه‌ها و سال‌ها از یک هنر جو است. بنظر بنده یک مدرس هنر باید روش‌هاى تدریس متعددى را با هر هنرجو پیش بگیرد تا نتیجه مورد نظر حاصل شود و همچنین مدرس نیز همیشه باید اطلاعات به روز از رشته‌اى که تدریس می‌کند در اختیار داشته باشد.

    شما از معدود نوازندگانی هستید در بین بانوان که علاوه بر فضای سنتی در فضای پاپ بطور جدی فعالیت می‌کنید. چرا هر دو فضا را انتخاب کرده‌اید؟

    انتخاب کردن هر دو فضاى سنتى و پاپ براى من بعنوان یک نوازنده سازهاى کوبه‌اى امرى اجتناب ناپذیر است، زیرا هر کدام از سازهاى درامز دف و سازهاى دیگر بخشى از توانایى‌ها و قابلیت‌هاى خاص خود را در این دو سبک از موسیقى نشان می‌دهند و رنگ خاص خودشان را دارند، من نیز به این دو سبک بسیار علاقه‌مند هستم.

    کدام فضا را بیشتر می پسندید؟

    هر دو فضا رو به یک اندازه دوست دارم.

    در ژانرهای مختلف موسیقی چه تفاوت‌هایی در ساز کوبه‌ای وجود دارد؟

    در ژانرهاى مختلف موسیقى بیشترین تفاوت در نوع استفاده از یک ساز واحد و صدا دهى و رنگ آمیزى آن ساز در ارکستر در کنار دیگر سازها می‌باشد. براى مثال جنس و نوع صدا دهى سازى همچون درامز در یک کار راک با کار فیوژن یا تلفیقى بسیار متفاوت است. حتى نوع انتخاب تاچ شما بعنوان نوازنده و یا استفاده از سیمبال‌هاى مناسب در تکمیل ترکیب بندى یک گروه نقش بسیار مهمى را ایفا می‌کند.

    نحوه نوازندگی شما مورد تایید اساتید نام آشنا موسیقی بوده است. چطور توانسته‌اید به این جایگاه برسید؟

    باید بگویم اینکه به گفته شما اساتید به بنده لطف بسیار داشته‌اند قطعا باعث افتخار و خوشحالى من خواهد بود من همیشه سعى کردم با تمرینات مستمر و حاشیه گریزى و تمرکز روى نوازندگى خودم و استفاده از تجربیات و دانش اساتید خود، در موسیقى پیشرفت کنم و بدون شک تازه اول راه بى‌انتهاى هنر هستم.

    مشکلات نوازندگی برای بانوان را در کشور چه مواردی می‌دانید؟

    مشکلات نوازندگى براى بانوان به غیر از محدودیت‌ها، جدى نگرفتن توانایی‌هاى خانم‌ها در نوازندگى بین بعضى از همکاران و هنرمندان آقا می‌باشد و این از مشکل اول بنظر من دردناک‌تر است. چون باعث از بین رفتن اعتماد بنفس و نادیده گرفته شدن و بتدریج ضعیف شدن این بخش از کفه ترازوى هنر خواهد شد.

    شما چطور با این مشکلات کنار آمده‌اید و اکنون به موفقیت رسیده‌اید؟

    من اصولا در خانواده‌اى رشد کردم که پدر و مادرم الگوى صبر استقامت و آرامش براى من بودند و هستند، بخش دیگرى از بدست آوردن قدرتم براى ادامه کار موسیقى با تمام مشکلاتش را مدیون تمرین‌هاى مستمرى هستم که براى رسیدن به هدفم در نوازندگى دارم و اینکه هیچوقت آرزو نکردم جاى کسى باشم و سعی‌ من بر این است که جایگاه واقعى خود را در موسیقى پیدا کنم، اگر عمرى باقى بود.

    به تازگی در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر همراه گروه خانم تجدد برنامه اجرا کردید که مورد استقبال بسیاری قرار گرفت. درباره این اجرا توضیح بفرمایید؟

    در مورد نوازندگى در گروه استاد نجمه تجدد باید بگویم که ایشان از گذشته در کنسرت‌هاى استاد بیژن کامکار به من لطف داشته و من افتخار داشتم که در این جشنواره در کنار ایشان و دیگر دوستان هنرمندم ساز بزنم بدون شک یکى دیگر از بهترین تجربه‌هاى من در موسیقى همنوازى و همکارى با ایشان بود.

    لزوم برگزاری جشنواره موسیقی فجر را در فضای موسیقایی کشور چطور می‌دانید؟

    یکی از اتفاقات خوب در زمینه موسیقی در کشور همین جشنواره موسیقی فجر است. جشنواره موسیقی، نیازمند حمایت بیشتر مسوولین و هنرمندان این رشته است. موزیسین‌ها خودشان باید از فرصت‌های پیش آمده نهایت استفاده را ببرند و بدانند که قرار نیست معجزه‌ای رخ دهد یا شخص خاصی تمام مشکلات را به دوش بکشد. به اعتقاده بنده در زمان کنونی بیشتر از هرچیزی نیازمند همدلی و همراهی اساتید بزرگ در این رویداد مهم هنری هستیم.

    با توجه به اینکه شما در سال‌های گذشته نیز در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته‌اید، اگر بخواهید امسال را با سنوات گذشته مقایسه کنید چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟

    جشنواره فجر امسال نسبت به سال‌های گذشته خیلی باشکوه‌تر برگزار شد و پیشرفت چشم‌گیری داشته است. پررنگ‌تر شدن بخش راک و تلفیقی اتفاق خیلی خوبی بود که امسال شاهد آن بودیم. در ضمن فضایی که در اختیار بانوان گذاشته بودند اصلا قابل مقایسه با سال‌های قبل نبود. احساس می‌کنم امسال نگاه جدی‌تری روی موسیقی بانوان شده است. در زمینه حضور اساتید بنام موسیقی هم امسال نام‌های درخشانی را چه در موسیقی بانوان و چه بقیه بخش‌های جشنواره شاهد هستیم. به اعتقاد بنده حضور آقای نوربخش به عنوان مدیر جشنواره سی و یکم، یکی از نقاط قوت این جشنواره می‌باشد. بالاخره ایشان خودشان از جنس موسیقی هستند و سال‌ها با مشکلات جشنواره موسیقی فجر آشنا بوده‌اند، از طرفی نام‌های بزرگی که در جشنواره امسال به چشم می‌خورد قطعا به خاطر اعتبار و حضور آقای نوربخش در این جشنواره بوده است. امیدوارم همین رویه در سال‌های آینده نیز تکرار شود و هر سال شاهد باشکوه‌تر برگزار شدن این اتفاق مهم موسیقایی در کشور باشیم.

     مشخص شده برای سال آینده چه اجراهایی را روی صحنه خواهید برد؟

    بله در ابتدای سال ۹۵ به لطف خدا با چند گروه، اجراهای مختلفی خواهیم داشت. می‌توانم به اجرا با گروه بانوان در سبک پاپ به نام گروه «دختران دریا» به خوانندگی خانم آرزو ضیایی و همچنین گروه پاپ خانم ولیلو اشاره کنم. همچنین کنار بانو هنگامه قاضیانی با تنظیمات رضا تاج بخش و سرپرستی ترانه پور یوسف عزیز به روی صحنه خواهیم رفت.

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان