تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7207 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      5961 بازدید
  • 9331

    شنبه 15 آوریل 2017 - 14:11

    7430 بازدید

    شماره 679

    حسین احمدی| والذاریات و مصائب روزنامه‌داری و البته روزنامه‌نگاری گویا آخرالزمانی شده و هر شماره از انتشار آن چون آزمونی از بینش و ایمان و صداقت تا کیاست و بصیرت و یا سخت‌جانی من و شمای همکار را به چالش می‌کشد.

    به نظر نگارنده غربت رسانه و تنزل جایگاه بلند آن به عنوان رسانای آگاهی و جریان‌بخش زندگی پر فروغ برای مخاطب انسانی، بیش از دیگر مسائل تاسف‌بار است.

    لذا شاهدیم که کم و بیش مصدرش به اندازه قدر و قامت کوتاه افرادی که شانه‌هایش را برای بالا رفتن از آن پایین می‌آورند کوتاه می‌شود.

    در این میان اما در کنار نقش و سهم مستقیم خطاهای فردی – صنفی اهل رسانه که خود جای بررسی مفصلی دارد، در سال‌های اخیر کاربری‌های موسمی و خام و ناقص برخی از اهل سیاست بیشتر خودنمایی می‌کند. نمونه زنده‌اش اتفاقاتی که در این روزهای داغ ساختمان فاطمی و موسم انتخابات شاهدش هستیم و معمولا هر چهارسال و در فصول انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری و این اواخر در داستان شوراها، دامن‌گیرمان می‌شود.

    متاسفانه پرشمار نیستند مدیران و سیاستمداران متشخص و محترمی که همزمان به خودشان، رسانه و نماینده و خبرنگار رسانه بنا به سواد و شناخت رسانه‌ای اکتسابی، احترام بگذارند و این ارتباط را محترم بشمارند.

    شناخت دقیق و هر چه بیشتر از قدر و قدرت و مقام رسانه در نزد مدیران و مسولین از کشوری و لشگری می‌تواند و می‌توانست گذشته دور و نزدیک و حال و امروزمان را بهتر کند و آسیب‌های وارده از استفاده ابزاری و ناقص و موسمی مذکور تا لمپنیسم رسانه‌ای پررنگ این چند روز و قبلا را کمتر.

    در عین حال هر چند در برنامه‌ریزی‌ها و در سال‌های اخیر به موضوع کیفیت رسانه‌ها توجه و تاکید بیشتری می‌شود ولی با پیشی گرفتن تعداد رسانه‌ها، ظاهرا و قطعا رشد کیفی رسانه به‌عنوان گم‌گشته برنامه و سیاست‌های حاکمیتی به مقدار رشد کمی آن به‌عنوان محبوب و مطلوبی دهن پرکن در نزد برخی از مدیران و سیاست‌گذاران همچنان کمتر می‌نماید.

    در این میان اما معتقدم روزنامه هنرمند در طول این سال‌ها به عنوان رسانه‌ای مستقل و پیش‌تاز در حوزه فرهنگ و هنر با کمترین حمایت‌های مادی و معنوی دریافتی از سوی وزارت ارشاد سعی داشته و دارد که با پیاده‌سازی اصول حاکم بر فضای فعالیت خصوصی و غیردولتی در فعالیت رسانه‌ای- فرهنگی و با همه مشکلاتی که در کشورمان در این مسیر وجود داشته و یا بوجود می‌آورند با رعایت اصول و قواعد قانون رسانه و اخلاق کاری و بالطبع با کمترین آسیب و درگیری با نهادهای ناظر در این حوزه پرخطر و خاص منتشر شود و موثر باشد.

    هر چند که نامهربانی‌ها، تنگ‌نظری‌ها، ناعدالتی‌ها و دسیسه‌ها از ناحیه برخی از مدیران و دوستان و رفیقان تا نارفیقان و بدخواهان در طول این سال‌های سخت کم نبوده، اما آنچه از کارنامه هنرمند حداقل در طول چهار سال گذشته و در فضای ایجاد شده در دولت یازدهم نشان می‌دهد، علیرغم ادامه برخی از مصائب مبتلابه مذکور و البته با ایجاد برخی فرصت‌های تازه در این عرصه، همزمان با حفظ و رعایت اصول حرفه‌ای حاکم بر تعامل لاجرم و لازم با نهادهای حاکمیتی و دولتی، خاصه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت‌های مرتبط فرهنگ و هنر این وزارتخانه، آگاهانه و مصمم بنا بر وظیفه و رسالت خود و البته با نگاهی مشفقانه و نقادانه، نهایت حمایت همدلانه را در تایید فعالیت‌های اصولی و صحیح و پوشش رسانه‌ای عملکرد وزرا و معاونین و مدیران سابق و کنونی این نهاد در دولت تدبیر و امید داشته باشد.

    انتخاب آگاهانه و مسوولانه روزنامه هنرمند در اتخاذ راهبرد انتقادی و جدی اما مشفقانه و حمایت اصولی و اخلاقی از فعالیت‌های صحیح و سالم مرتبط نهادهای فرهنگی حاکمیت و دولت مسقر، فارغ از گرایشات خاص سیاسی و فکری اشخاص حقیقی و محترم مدیران و صاحب منصبان، در چهار چوب نظام مقدس جمهوری اسلامی، با لحاظ مشکلات و مسائل مختلفی که بر راهبری کلان فرهنگ و هنر ایران زمین از گذشته تا کنون کار را برای دولت‌ها سخت کرده و می‌کند، عمده اصول و بینش حاکم بر تحریریه هنرمند است.

    راهبردی اصولی و حرفه‌ای برای کمک به اعتلا و غنای هرچه بیشتر هنر و فرهنگ دیرینه کشورمان که البته گاهی به مذاق برخی سیاسیون تندروی چپیده در قبای رسانه خوش نمی‌آمد و بر نمی‌تافتند و نمی‌تابند و رفتار همدلانه‌ای که عمدتا یکسویه بود و با جفای برخی دوستان به کار و حضور در غربت و دلگیرانه می‌نمود.

    امروز هنرمند اما با همان راهبرد و اصول، پرشورتر و با اتکا به همکاران همراه و حرفه‌ای خود، رعایت همان اصول و توکل به حی هنرمند و حضرت حق و البته امید به همراهی و همدلی متقابل مسوولان و مدیران مدبر و هنرمندان فرهیخته کشورمان با آرزوی روزهای بهتر برای ملت ایران فعالیت خود را در سال جدید از سر می‌گیرد. علی برکت ا…

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان