تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7194 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      5947 بازدید
  • گفتگوی «هنرمند» با سودابه خسروی طراح چهره‌پردازی فیلم‌های «نگار» و «زرد»
    هدف گریم خلق شخصیت است

    11091

    چهارشنبه 18 اکتبر 2017 - 13:28

    3661 بازدید

    مونا کریمی|سودابه خسروی با وجود تحصیل در رشته عکاسی، در آزمون ورودی حوزه هنر(طراحی گریم) شرکت کرد و پس از پذیرش به ادامه تحصیل در این رشته پرداخت. وی به همراه استاد جلال‌الدین معیریان به کار تدریس در کلاس گریم مشغول شد و از سال ۱۳۷۹ به شکل مستقل کار خود را در سینما و تلویزیون آغاز نمود. سودابه خسروی یکی از بانوان پرکار و حرفه‌ای حوزه طراحی گریم است که این روزها دو فیلم سینمایی «نگار» و «زرد» را در اکران دارد.

     

    باوجود تحصیل در رشته عکاسی رشته گریم را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید. آیا ارتباطی میان این دو رشته وجود دارد؟

    بله. چون ما در عکاسى پرتره سعى می کردیم با نور پردازى معایب صورت را بر طرف کنیم که با گریم این اتفاق بسیار راحت‌تر به حصول می رسید و در واقع در هردو رشته باید به جزییات، ظرائف و اصول زیبایى شناسى توجه داشت.

    از تجربه تدریس در کنار استاد جلال الدین معیریان بگویید!

    در زمان تحصیل در رشته گریم، من سعادت شاگردى اساتید بزرگ و صاحب نامى‌ را داشتم که شاید صمیمى‌ترین و شوخ طبع‌تر ینشان آقای معیریان بود. ارتباط و علاقه من با ایشان فراتر از استاد و شاگردى بود. ایشان براى من حکم پدر و حامى ‌را داشتند. بعد از اتمام تحصیل مدتى در موسسه ایشان به عنوان دستیارتدریس کردم که برایم فرصت بسیار خوبى بود که بیشتر بیاموزم. من خاطرات بسیار شیرین و بانمکى از استاد دارم و همیشه از صمیم قلب دوستشان دارم.

     

    با نگاهی به کارنامه شما می‌توان گفت یکی از پرکارترین طراحان چهره پردازی در سینما هستید. گروهی که به عنوان چهره‌پرداز برای شما در پروژه‌ها کار می‌کنند ثابت هستند و یا به پیشنهاد تهیه‌کننده کار صورت می‌گیرد؟

    در سریال روح‌الله و فیلم پرتگاه دستیار آقاى معیریان و در فیلم همسر دلخواه من و قطار ابدى دستیار آقاى محتشم بودم و از طریق عوامل و بازیگران این دو کار براى طراحی فیلم‌هاى سینمایی خواب سفید، کاغذ بی‌خط و سریال پلیس جوان معرفى شدم. دستیارانم را خودم انتخاب کرده و البته از معرفى افراد جدید توسط همکاران استقبال مى‌کنم.

     

    به دلیل حجم بالای کار و گاهی ایجاد تداخل سینمایی چگونه برای همکاری با پروژه‌ها به شکل همزمان تعامل می‌کنید؟

    در این موارد به توانایى دستیارانم اتکا مى‌کنم.

     

    درباره طراحی فیلم سینمایی نگار و به طور خاص نقش نگار جواهریان توضیح دهید؟ رامبد جوان از شما در کار چه می‌خواست؟

    نکته اصلى در فیلم نگار طراح شخصیت خانم جواهریان بود که باید یک شخصیت شهودى با توانمندى‌هاى متافیزیکى را به نمایش مى‌گذاشت که خواسته آقاى جوان هم همین بود و درباره بقیه بازیگران نیز تفاوت دو مقطع زمانى بود.

     

    درباره طراحی گریم فیلم سینمایی زرد و تعامل با مصطفی تقی‌زاده کارگردان کار بگویید!

    آشنایى با مصطفى تقى زاده اتفاقی جذاب و خوب بود، او جوانی پر انرژى و با نشاط و خلاق است که باعث می‌شود که کار کردن با وی بسیار لذت بخش باشد و مطمئنم آینده درخشانى را پیش رو دارد و یکى از امیدهاى سینماى ایران است .با مصطفى تقی‌زاده برای گریم کار تعامل بسیار خوبى داشتیم و همه گریم‌ها طبق طراحى شخصیتى که مد نظر ایشان بود اتفاق افتاد و با وجود سن کم، تسلط بسیارخوبی به طراحى شخصیت‌ها و تحلیل روانشناختى دارد.

    تعامل کارگردانان با چهره‌پردازان چگونه باید باشد؟ معمولا بیشترین ارتباط یک گریمور با چه کسی است؟

    تعامل کارگردان با گریمور از زمان پیش تولید آغاز می شود، چون در بعضى موارد خاص نظر طراح گریم در انتخاب بازیگر هم کمک کننده و مؤثر است. بیشترین ارتباط مسلما با کارگردان و بعد از آن با بازیگر و فیلمبردار کار است.

     

    در فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ نیز شاهد گریمی متفاوت به لحاظ فضای کار و شخصیت لیلا زارعی بودیم!

    در فیلم شیار ١۴٣ خانم زارعى شخصیت خانم روستایی را به نمایش می‌گذاشتند که سالیانى به انتظار بازگشت پسرشان بودند، به این دلیل علاوه بر پیرى ناشى از گذشت زمان، پیرى ناشى از انتظار را داشتند و طراحى این نقش در جهت این هدف با توجه به نحوه زندگى در روستا و تنهایى این شخصیت شکل گرفت.

     

    برای طراحی گریم شخصیت‌ها و به طور کلی پذیرش کار به چه معیارهای توجه می‌کنید؟

    براى انتخاب یک فیلم در درجه اول به فیلمنامه و توانایى کارگردان و بعد به عوامل کار توجه دارم.

     

    در فیلم‌ها و سریال‌ها شاهد این هستیم که مثلاً بازیگر جوانی قرار است نقشی که دو برابر سن اوست بازی کند که کارگریمور را سخت‌ترمی کند، ولی گاهی نتیجه آن مصنوعی شدن گریم و عدم باورپذیری شخصیت می‌شود. چه کردید تا در این سالها این شکل از کار اتفاق نیفتد و همیشه شخصیت‌ها با گریم ممتاز شان در ذهن باقی بمانند؟

    در این جهت سعى کردم کارم را به نحو احسن انجام بدهم، البته بعضى وقت‌ها مصنوعى شدن کار به توانایى یا عدم توانایى گریمور مربوط نیست و اشتباه در انتخاب بازیگر اتفاق مى‌افتد، چون بعضى چهره‌ها به لحاظ آناتومى‌قابل پیر یا جوان شدن با گریم دو بعدى نیستند. در این گونه موارد باید از گریم سه بعدى استفاده کرد و این نیز مستلزم صرف هزینه و زمان زیادى است که اکثرا توجیه اقتصادى ندارد و در این موارد بهتر است بازیگر با هماهنگى گریمور انتخاب شود، چون به هر حال باید قبول کرد که گریم نمی‌تواند معجزه کند و محدودیت‌هاى خاص خود را دارد.

     

    بسیاری از بازیگران جراحی زیبایی بر روی صورتشان انجام می‌دهند. آیا این کار تأثیری بر روی گریم دارد؟

    بستگى به نوع جراحى انجام شده دارد و جراحى‌های قابل مشاهده در انتخاب اولیه بازیگر براى یک فیلم مؤثر است، ولى بدترین اتفاق براى گریم تتوى بازیگران است که واقعا معضل ایجاد مى‌کند.

     

    رابطه تان با گریمورهای دیگر چگونه است؟ برایتان پیش آمده به پروژه‌ای به دلیل همزمانی کار نرسید و فرد دیگری را معرفی کنید؟

    مسلما دوستان بسیار صمیمى‌در این حرفه دارم و به طور کلی گریمورها با هم روابط خوبى دارند. بله اگر براى معرفى گریمور دیگرى با من مشورت کنند حتما بستگی به نوع کار پیشنهاد می‌کنم.

     

    تفاوت گریم و آرایش چیست؟

    هدف آرایش زیبا سازى است و هدف گریم خلق شخصیت است که می تواند خلاف زیبا‌سازى به معناى مصطلح و عرف جامعه باشد، دو مقوله کاملا متفاوت با اشتراکات زیاد هستند.

     

    سخت‌ترین گریمی که تا به حال داشتید مربوط به کدام کار و نقش بوده است؟

    مسلما کارهایی که نیاز به استفاده از قطعه دارند چه به لحاظ سبک و زمان کار و چه از لحاظ ساخت قطعه، جزو گریم‌هاى سخت محسوب می‌شوند و از این لحاظ سریال تاریخی عبدالناصر بود که در مصر کار کردم.

     

    گریم ایران را در سطح جهانی چگونه می‌بینید و به نظر شما آیا می‌تواند در این زمینه با فیلم‌های‌هالیوودی رقابت کرد؟

    بله. از نظر من گریم ایران جایگاه بسیار خوبى قرار دارد ولی در مقایسه با ‌هالیوود خیر، چون ما در قیاس با‌هالیوود به لحاظ مواد و بهره ورى از تکنولوژى کامپیوترى بسیار ضعیف هستیم. البته منظورم از گریم ایران و ‌هالیوود هر گریمى ‌نیست و درباره گریم‌هاى خوب این مقایسه را انجام می دهم.

     

    برایتان پیش آمده که گریمی را از اطرافیان و بازیگری الگو بگیرید؟

    از نگاه کردن و تحلیل چهره اطرافیان بهره بسیار بردم، ولى از فیلم‌هاى ‌هالیوودى خیر، چون بستر فرهنگى ما با هم تفاوت بسیار دارد وگرته‌بردارى کار مطلوبى ارائه نمى‌دهد و براى به تکرار نیفتادن از تیپ‌سازى به شدت پرهیز مى‌کنم.

     

    آیا سینمای ما می‌تواند برای کار یک گریمور محدودیتی ایجاد کند؟

    براى من محدودیتى که قابل عنوان باشد نبوده است.

     

    چهره پردازی در سریال تلویزیونی با سینمایی تفاوت دارد؟ یا مثلا در چهره‌پردازی فیلم کمدی با فیلم تاریخی چه نکاتی باید رعایت شود؟

    مسلما سینما نیاز به ظرافت بیشترى دارد و باید رعایت شود ولی درباره سوال دوم باید بگویم نیاز به جواب گسترده اى دارد که خارج از این گفتگو است، فقط این نکته را ذکر کنم که بستر ساخت این سه مقوله و نوع نگاه در آن‌ها با هم کاملا متفاوت است.

     

    آیا به کار در تلویزیون مانند گذشته کردید؟

    بله اخیراً قرارداد یک سریال به کارگردان آقاى سیروس حسن‌پور را بستم.

     

    پس معتقدید نقش فیلمنامه در طراحی شخصیت برای گریمورها بسیار پررنگ است! تجربه کار با فیلمسازان جوان برایتان چگونه است؟

    فیلمنامه اصلی‌ترین منبع اطلاعات مورد نیاز براى طراحى را ارائه می دهد. بله کار با فیلمسازان جوان را بسیار دوست دارم، چون اکثرا با ایده‌ها و نگاه‌هاى جدیدى براى ساخت فیلم مواجه می‌شوم که برایم جذابیت دارد.

     

    علاقه‌مندان بسیاری تمایل به تحصیل و کار در این زمینه دارند. آیا حقیقت دارد که رشته پرهزینه‌ای است؟

    نه پرهزینه نیست و می‌توان با ابزارهاى کم هزینه‌ترى دوران آموزش را سپرى کرد و گاها کمبود ابزار باعث بروز خلاقیت می‌شود.

     

    جایگاه بانوان فعال در عرصه چهره‌پردازی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

     من خیلى به تفاوت کارى و جایگاهى میان آقایان و بانوان اعتقاد ندارم. مسلما کسانى که پویا‌تر هستند و براى یادگیرى، ارتقای سطح فکرى و سوادی زمان بیشترى را می‌گذارند، جایگاه بهترى دارند و ربطى به جنسیت ندارد.

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان