تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7194 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      5950 بازدید
  • حافظ ناظری در گفتگو با «هنرمند»
    لغو کنسرت قوچان یک فاجعه فرهنگی بود

    10452

    چهارشنبه 2 آگوست 2017 - 14:13

    2515 بازدید

    شماره 748

    علی نجفی| یک بار دیگر لغو کنسرت در خراسان رضوی خبرساز شد. هرچند این باره دلیل لغو کنسرت عدم امکانات در سالن اجرا اعلام شده است اما نمی‌توان به سادگی از کنارش گذشت. این کنسرت باعنوان «آواز پارسی، افسانه و مهر» با خوانندگی شوالیه آواز شهرام ناظری و پسرش حافظ بوده و قرار بود اولین اجرا در برای تور کنسرت شهر قوچان باشد و سپس ناظری‌ها در تهران به روی صحنه بروند. طبق برنامه از پیش اعلام شده قرار بود بعدازظهر جمعه ششم مرداد ماه در دو نوبت در شهر قوچان  کنسرت برگزار شود اما به دلیل در نظر نگرفتن مکان مناسب برای  اجرای این کنسرت لغو شد. خبر لغو کنسرت واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت و سوال اصلی این بود که چرا و بر اساس چه قانونی با استاد شهرام ناظری اینگونه برخورد می‌شود. لغو کنسرتی که صرفا برای زنده نگه داشتن فرهنگ کشور و ارج نهادن به شاعر بلند آوازه ایران بوده آن هم از جانب هنرمندی بلند مرتبه چون شهرام ناظری هیچ جای توجیحی ندارد و از همین رو اعتراضات گسترده‌ای در بین اهالی موسیقی و مسوولین فرهنگی دولت و مجلس بوجود آمده است و همه امیدوارند که دیگر شاهد رخ دادن این چنین رفتارهایی با اساتید پرآوازه کشور نباشیم. برای مطلع شدن از جزییات ماجرا روزنامه هنرمند با مسوولین شهر قوچان و حافظ ناظری گفتگویی انجام داده است:

    رمضان‌علی آذری دادستان قوچان درباره لغو کنسرت گفته است: طبق جلسه‌ای که چند روز گذشته برگزار شد، دغدغه مسئولان شهرستان در خصوص نبودن مکان مناسب، جهت اجرای کنسرت موسیقی به برگزار کنندگان اعلام شده  بود زیرا لازم است برای تامین  امنیت حاضران مکان مناسبی در نظر گرفته شود. وی افزود: متاسفانه برخی از افراد و مجریان صرفا جهت کسب درآمد و به شکل خودسرانه قصد اجرای کنسرت در سالن کارگران را داشتند که به هیچ عنوان اجرا در این مکان با فرهنگ قوچانی مطابقت ندارد. دادستان قوچان تصریح کرد: علی رغم اعطای وقت‌های مکرر دادستانی به مسئولان برگزار کننده و با توجه به این مسئله که مسئولان شهرستان نیز در حوزه امنیت از برگزاری موسیقی نگران بودند نیاز است که مسئولان برگزار کننده با معرفی مکانی مناسب در شان شهروندان قوچانی و استاد محترم، زمینه اجرای باکیفیت این برنامه هنری را فراهم آورند.

    در همین رابطه حمید ضیائی که به تازگی به عنوان سرپرست اراده کل ارشاد اسلامی قوچان منصوب شده است در گفتگو با روزنامه «هنرمند»  ضمن تایید سخنان دادستان قوچان گفت: روز جمعه به دستور آقای دادستان سالنی که قرار بود کنسرت «آواز پارسی، افسانه و مهر» برگزار شود پلمپ شد. دلیل این کار را استاندارد نبودن سالن و اینکه شان استاد ناظری برای اجرا در این سالن پایین می‌آید اعلام شد اما به هر روی ما برای این اجرا مجوزهای لازم را گرفته بودیم.

    اما حافظ ناظری نوازنده و آهنگساز در گفتگو با روزنامه «هنرمند» نکات قابل تاملی را در خصوص این اتفاق بیان کرد. وی درباره لغو این کنسرت گفت: ساعت ۱۵:۳۰ روز جمعه بود که به ما خبر دادند نیروی انتظامی درهای سالن را پلمپ کرده است و از حضور گروه در سالن جلوگیری کردند. به خاطر قولی که به ما داده بودند از همان زمان تا ساعت ۲۰ شب ما در انتظار باز شدن درب سالن بودیم و باز تا ساعت۲۴ شب این اتفاق رخ نداد. از محل دور شده بودیم که با من تماس گرفتند و گفتند مردم پلمپ را شکسته اند و وارد سالن شده‌اند اگر نروم با مردم صحبت کنم هرج و مرج بوجود می‌آید. من مجبور شدم به تنهایی راه مشهد را برگشتم و ده دقیقه‌ای برای مردم صحبت کردم وخداروشکر ماجرا ختم به خیر شد. حافظ ناظری در خصوص صحبت‌های دادستان درباره اعلام مناسب نبودن فضای برای اجرای کنسرت نیز گفت: به هیچ عنوان این صحبت درست نیست چون این برنامه مجوز قانونی داشته است که قرار بود در ابتدا در سالن معلم شهر قوچان برگزار شود سه روز قبل از اجرا به دلیل مشکل سالن برای اجرای سالن را عوض کردند و سالن کارگران را انتخاب کردند، اما متاسفانه سه ساعت قبل از اجرا سالن را پلمپ کردند و در این خصوص هیچ ابلاغیه‌ای به ما نشده بود. بنده خودم با جناب دادستان صحبت کردم و گفتند این سالن شرایط استاندار لازم را برای اجرای این کنسرت را ندارد و سقف این سالن بر سر مردم خراب می‌شود و برای حفظ جان من و استاد مانع برگزاری کنسرت شده‌اند. من هم به ایشان گفتم مردم جانشان مهم‌تر از جان ما است و حاضریم از جانمان بگذریم که مردم معطل نشوند و شرمنده‌اشان نشویم. هرچند وقتی وارد سالن شدیم ستون‌های بزرگی را دیدم که امکان نداشت با وجود آن ستون‌ها سالن ریزشی داشته باشد. این نوازنده و آهنگساز اضافه کرد: ای کاش می‌توانستیم بمانیم و هرجا که شد، برنامه اجرا کنیم، حتی تا این قسمت هم پیش رفتیم که سازها را از سالن خارج کنیم و در محوطه بیرون، در کنار شما موسیقی اجرا کنیم؛ اما صحبت‌هایی شد که این اتفاق نیفتاد. همه ما برنامه‌های دیگری داریم که باید به آن بپردازیم. امیدوارم شرایطی پیش بیاید که بتوانیم به شهر قوچان برگردیم و مطمئن هستم که شما هم ما را تنها نمی‌گذارید.

    از این آهنگساز برجسته ایرانی پرسیدیم با توجه به اینکه در خراسان حساسیت‌های بسیاری درباره برگزاری کنسرت وجود دارد دلیل اجرای این برنامه در قوچان چه بود که پاسخ داد: برنامه ما تنها یک کنسرت نبود بلکه یک اتفاق فرهنگی بود، بعد از ۱۱۰۰ سال قرار بود اشعار فردوسی در خانه خودش اجرا شود و پلمپ شدن درب این سالن یک فاجعه فرهنگی بود نه تنها لغو یک کنسرت. برای برگزاری کنسرت هر شخصی با چند ساز اگر قرار باشد برنامه اجرا کنند و مانع آن شوند این می‌شود لغو کنسرت اما «آواز پارسی، افسانه و مهر» یک رخداد فرهنگی بود و این ماجرا به یک فاجعه فرهنگی تبدیل شد.

    وی درباره کسالتی که برای است ناظری به وجود آمده بود نیز گفت: متاسفانه ایشان به دلیل استرس کمی فشارشان بالا رفته بود، به درمانگاه منتقل شد و زیر سرم رفتند. خدارو شکر مرخص شدند و حالشان روبه بهبود است. هنرمندان که هیچ، اما این چه رفتاری است که با مردم می‌کنند؟! چه کسی مسوول و جوابگو است؟ مردم باید بپرسند و جواب بخواهند. من همه دنیا را گشته‌ام. هم با کم‌ترین امکانات به اجرای موسیقی پرداخته‌ام و هم در بهترین سالن‌های جهان کنسرت برگزار کرده‌ام، با نوازنده‌های آماتور، بزرگان موسیقی جهان، برندگان ۵۰ جایزه اسکار موسیقی کار کرده‌ام، اما تا امروز این مورد را در زندگی ندیده بودم.

    وی بیان کرد: حتی از خودم هم تعجب می‌کنم؛ با خودم می‌گویم چرا اینجا هستم، با توجه به این‌که با خوشی در آمریکا زندگی کردم و امکانات فراهم بود، اما به عشق مردم ایران همه آن‌ها را رها کردم و به ایران آمدم. هر کاری که می‌کنیم مشکلی پیش می‌آید و نمی‌دانم چرا برای ما مشکل پیش می‌آید. در کنسرت یزد، کفن پوشیدند و جلوی در سالن برگزاری کنسرت آمدند. دفعه گذشته، سه‌بار قرار بود در قوچان کنسرت برگزار شود و کنسل شد. قرار بود بزرگان موسیقی دنیا را به ایران بیاوریم، اما اجازه این کار را ندادند.

    این نوازنده و آهنگساز با بیان این‌که نمی‌دانم چرا با موسیقی فاخر و موسیقی سنتی این‌طور رفتار می‌کنیم، گفت: این فرهنگ و تمدن ماست که باید به آن افتخار کنیم. در این میان عده‌ای باقی مانده‌اند که سعی دارند این فرهنگ را حفظ و به جوانان انتقال دهند. باید خوشحال باشند که هزاران هزار نفر، بخصوص جوانان زیر ۲۰ سال را در کنسرت‌های «ناگفته» با موسیقی ایرانی آشتی دادیم.‌ باید تشویق کنند نه این‌که در را پلمب کنند.

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان