تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7153 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      5898 بازدید
  • گزارشی از کنسرت‌های موسیقی بانوان:
    فصل گرم موسیقی!

    4103

    سه‌شنبه 5 ژانویه 2016 - 11:11

    6529 بازدید

    شماره 405

    علی نجفی | اجرای کنسرت در ایران همیشه برای خوانندگان سبک‌های مختلف موسیقی با توجه به پیچ و خم‌های اداری کار سختی بوده و هست. حال با وجود تمام سختی‌ها اگر گروه مرتبط به موسیقی بانوان باشد کار به مراتب سخت‌تر می‌شود. موسیقی زنان بخشی مهجور در موسیقی ایرانی است که اگر همت زنان موزیسین نبود تا به حال به فراموشی سپرده می‌شد. نبود سالن کافی برای اجرا و اختصاص تنها دو سالن آن هم در ساعات مرده (که معمولا از ۱۳ تا ۱۷ است) و همچنین محدودیت‌های بسیاری در زمینه تبلیغات محیطی و رسانه‌ای را می‌توان از مشکلاتی اساسی برای موسیقی بانوان نام برد که امیدواریم با مساعدت مسوولین این مسائل کمتر شود.

    امسال نیز رقابت بین گروه‌های موسیقی زنان چشمگیر است و دو سالن تهران تالار وحدت و فرهنگسرای نیاوران میزبان کنسرت‌های زمستانی بانوان خواهند بود.

    هشت گروه موسیقی سنتی و پاپ قرار است در زمستان سرد تهران، هوای موسیقی بانوان را گرم کنند که در ادامه به اختصار به هریک از این گروه‌ها اشاره می‌کنیم.

    نزدیکترین اجرا اختصاص به گروه موسیقی کالیوه به سرپرستی سارا احمدی دارد. این کنسرت سنتی و محلی (کُردی، بختیاری، آذری، گیلکی، خراسانی) به خوانندگی یسنا خوش فکر و زهره کدخدازاده قرار است در تاریخ ۱۴ و ۱۵ دی ماه در فرهنگسرای نیاوران اجرا شود. سارا احمدی (متولد ۲۸ اسفند ۱۳۵۶ در تهران) نوازنده ایرانی دف، سرپرست گروه موسیقی کالیوه است. وی با گروه‌های موسیقی رستاک و سیمین غانم در اجرای کنسرت در کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و هلند حضور داشته است. احمدی در ایالت‌های مختلفی از آمریکا در همایش موسیقی ملل در آمریکا و ژاپن همکاری داشته‌ و به مدت ۴ سال برای آموزش دف در کشور لتوانی حضور داشته است.

    ۱۷ دی ماه تالار وحدت میزبان گروه موسیقی سنتی بهار به سرپرستی و خوانندگی هنگامه اخوان خواهد بود. در این کنسرت آهنگ‌هایی از ابوالحسن صبا، مرتضی نی داوود، علی اکبر شهنازی، رضا محجوبی، موسی معروفی، عارف قزوینی، امیرجاهد بر روی اشعاری از حافظ، بابا طاهر، عارف قزوینی، فروغی بسطامی، امیرجاهد و پژمان بختیاری به اجرا در خواهد آمد. اعضای گروه بهار در این اجرا آزاده امیری(تار)، شیما بلوکی فر(کمانچه)، نازنین پدرثانی(تنبک)، مرجان راوندی(عود )، شیدا قاضی(نی) هستند.

    هنگامه اخوان اهل فومن و یکی از پیشکسوتان عرصه‌ آواز ایرانی است. وی که از شاگردان زنده‌یاد ادیب خوانساری محسوب می‌شود و این موضوع را مدعوین تشویق‌های استاد تجویدی می‌داند، از سال ۱۳۵۴ هنگامه اخـوان شروع به خواندن در رادیو کرد و کار خود را با بازخـوانی آثار قمرالملوک وزیری آغاز نمود. همچنین با گروه‌های عارف به سرپرستی پرویز مشکاتیان، شـیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی و… به عنوان خواننده همکـاری داشت. وی کنسرت‌های زیادی در ایران و اروپا برگزار کرده‌است. اخوان در سال ۱۳۶۳ از سوی آرشیو صداوسیما دعوت به همکاری شد و در وزارت ارشاد به عنوان کارشناس موسیقی مشغول به کار است و به تدریس آواز نیز شد.

    تالار وحدت ۱۹ دی‌ماه نیز میزبان هنگامه قاضیانی بازیگر موفق سینمای ایران است که این بار قرار است با گروه موسیقی که جدیدا به ثبت رسانده به روی صحنه برود و برای بانوان آواز بخواند. همگان منتظر هستند که ببیند آیا این بانوی موفق سینما می‌تواند در موسیقی نیز مانند سینما اسم و رسمی بهم بزند و خوش بدرخشد یا خیر.

    photo_2015-12-28_06-07-44

    ترانه پوریوسف در این کنسرت علاوه بر نوازندگی فلوت، سرپرستی ارکستر را برعهده دارد و مژگان ابوالفتحی (کاخن، دایره و پرکاشن)، ندا بهزاد (کاخن، تنبک و پرکاشن)، گلبرگ پرویزی (گیتار باس)، پانیذ شفائی (کلارینت)، غزاله شیرازی (ویلنسل)، یلدا صمدی (پیانو) و آذین ملک‌زاده (کمانچه) می‌نوازند. همچنین، در این کنسرت بازخوانی چند ترانه‌ی قدیمی، با تنظیم و سبک و سیاق مدرن که توسط رضا تاجبخش تنظیم شده‌اند، خوانده می‌شود.

    سیمین غانم خواننده محبوب دیگر بانوان است که در روزهای ۱۸، ۲۴ و ۲۵ دی ماه میهمان تالار وحدت می‌شود. وی که به اجرای قطعات خاطره انگیز گذشته می‌پردازد همیشه مورد توجه مخاطبین زن قرار گرفته است. معروف‌ترین ترانه سیمین غانم «گل گلدون من» نام دارد که سروده فرهاد شیبانی و ساخته فریبرز لاچینی با تنظیم فریدون شهبازیان است.

    و اما فرهنگسرای نیاوران نیز در روزهای ۱۸ و ۱۹ دی ماه میزبان گروه آوای شورانگیز به سرپرستی و خوانندگی آوا پازوکی خواهد بود.

    گروه آوای شورانگیز با هدف معرفی موسیقی کلاسیک ایرانی به بانوان در اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ به سرپرستی آوا پازوکی تشکیل شد.

    آوا پازوکی سرپرست و خواننده این گروه جهت آشنایی با ریتم نزدیک به پنج سال نزد استاد محمد اسماعیلی تنبک نواز شهیر تهرانی به نواختن این ساز پرداخت و بعدها به دلیل علاقمندی به سازهای مضرابی (همانند تار) از اساتیدی همچون استاد مجید درخشانی، استاد کیوان ساکت و استاد بهروز همتی بهره‌مند شد. وی پس از ورود به دانشگاه، تحصیلات خود را در رشته موسیقی ادامه داد و در زمینه آواز از اساتیدی همچون خانم فاطمه واعظی (پریسا) و نصرالله ناصح پور، بهره بسیار برد. پازوکی از سال ۱۳۸۰ به صورت جدی همکاری خود را با ارکستر جوانان وزیری به رهبری کیوان ساکت و سپس با ارکستر بانوان ایران به رهبری بهناز ذاکری شروع کرده و به اجرای بیش از ۳۵ کنسرت در تالار وحدت و رودکی و فرهنگسرای تهران و شهرهای بزرگ ایران پرداخت.

    نوازندگان گروه آوای شورانگیز عبارتند از:ملودی پازوکی (پیانو)، آزاده امیری (تار)، لیلا ظهیرالدینی (عود)، نسیم اربابی (کمانچه) و مریم ملا (تمبک)، و شراره ظهیرالدینی(گوینده).

    کنسرت آوای صحرا به سرپرستی و خوانندگی الهام کریمی‌گروه دیگری است که در تاریخ ۲۴ و ۲۵ دی ماه در فرهنگسرای نیاوران به اجرای برنامه می‌پردازند.

    الهام کریمی‌سال ۱۳۶۰ در مشهد متولد شده و از ۹سالگی با ساز دوتار نزد مرتضی گودرزی در قوچان موسیقی را شروع کرده و در ادامه به فراگیری سه‌تار نزد شادروان رضا ایرانمنش پرداخته است. علاقه وی به موسیقی باعث شد تا سه‌تار را نزد استاد شاپور هدایتی ادامه دهد و هم‌زمان با یادگیری ساز، به آموختن آواز نیز روی آورد و با ملودی‌های محلی خراسانی هنر آواز را آغاز کرد.

    همچنین در این زمینه از تجربیات استاد «عثمان خوافی» بسیار بهره برده است. کریمی‌موسیقی سنتی دوره آموزشی آواز سنتی را در مشهد نزد استاد شاکری شروع و سالیان بعد با عزیمت به تهران در شیوه تصنیف‌خوانی از تجربیات سیمین غانم و شهین زرین‌پنجه استفاده کرده است.

    «الهام کریمی» از ابتدای سال جاری با تشکیل گروه «آوای صحرا» در عرصه موسیقی مستقل بانوان فعالیت می‌کند و قرار است اولین کنسرتش را دی ماه به روی صحنه ببرد.

    گروه ستاره‌های قطبی به سرپرستی بهار ایلچی که توانسته با سبک منحصر به فردش در این چند سال مخاطبان خودش را بدست بیاورد و همیشه سالن را پر کند نیز در تاریخ ۲۳ دی ماه میزبان هوادارنش در تالار وحدت خواهد بود. این گروه فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۸۹ با مجموعه‌ای از متخصصین و اساتید دانشگاه و آموزشگاه‌ها با هدف پر نمودن خلاء گروه پاپ بانوان و همچنین پاسخگویی به نیازهای موسیقایی مخاطبانی با فرهنگ‌های مختلف در ایران آغاز نموده و تا کنون موفق به اجرای چندین کنسرت در تالار وحدت و فرهنگسرای نیاوران و دو بار شرکت در جشنواره بین المللی فجر شده است. گروه ستاره قطبی مجموعه‌ای از آهنگ‌ها و نغمه‌ها و قطعات را به زبان‌ها و لهجه‌های متنوع که بر گرفته شده از شهرهای مختلف ایران و پنج قاره دنیا می‌باشد را به اجرا می‌گذارد و در این راستا از هنرنمائی پنج خواننده توانمند و دوازده نوازنده با تحصیلات عالی و آکادمیک در زمینه موسیقی بهره می‌برد و در هر اجرا پذیرای خوانندگان مهمان نیز می‌باشد.

    آخرین اجرای کنسرت این گزارش به گروه پریشاد به سرپرستی و خوانندگی پریچهر خلوتی در تاریخ ۲ بهمن ماه در فرهنگسرای نیاوران اختصاص دارد. پریچهر خلوتی از سال ۱۳۷۹ گروه پریشاد را تاسیس و مشغول فعالیت است و بیشترین اجراهایش در راستای امور خیریه برگزار کرده است.

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان