تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7156 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      5902 بازدید
  • گفتگوی «هنرمند» با بیژن میرباقری نویسنده و کارگردان فیلم «ربوده شده»
    سیاست‌های فرهنگی تاسف‌برانگیز است!

    7479

    سه‌شنبه 25 اکتبر 2016 - 13:48

    2286 بازدید

    شماره 581

    مونا کریمی|بیژن میرباقری فعالیت حرفه‌ای خود را با ساخت انیمیشن آفتاب می‌شود آغاز کرد و پس از ساخت انیمیشن‌ها و فیلم‌های کوتاه دیگر با ساخت فیلم سینمائی ما همه خوبیم وارد عرصه ساخت فیلم‌های بلند شد و تا به امروز آثاری چون روز بر می‌آید، طبقه سوم، دوزخ، برزخ، بهشت، و… را در کارنامه خود دارد. میرباقری در تازه‌ترین ساخته‌اش ربوده شده نگاه‌ها را متوجه فیلمی‌با محوریت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نموده و به ترسیم فضای امروز جامعه و آسیب‌های ورود به دنیای خصوصی انسان‌ها در فضای اجتماعی کرده است. با بیژن میرباقری که نویسندگی کارگردانی و تدوین این فیلم سینمائی را بر عهده داشته دقایقی کوتاه درباره ساخت این فیلم و تشکیل کمپین احترام به حریم خصوصی گفتگو می‌کنیم.

     

    فعالیت هنری شما با ساخت انیمیشن آغاز شد. چه دلایلی شما را از انیمیشن سازی دور کرد؟

    به این دلیل که حوزه انیمیشن بسیار کوچک است و امنیت شغلی در آن وجود ندارد تا بتوان به شکل مستمر کار کرد و مراکز تولید انیمیشن هم برای کار بسیار آدم را اذیت می‌کردند و شرایطی را پیش پای ما می‌گذاشتند که فاصله ساخت انیمیشن را بیشتر می‌کرد. در نتیجه تصمیم گرفتم در حوزه دیگر کار کنم.

     

    دغدغه پرداخت به موضوع زندگی خصوصی هنرمندان و شبکه‌های اجتماعی چگونه برایتان حاصل شد؟

    بسیاری از گروه‌های اجتماعی همیشه تحت شرایط فشار قرار دارند و حتی به دلیل فشار زندگی‌هایشان کوچک و شکننده می‌شود. این موضوع برایم مسئله بوده و می‌خواستم در ارتباط با این موضوع فیلم بسازم. به دلیل این که شرایط فشار همیشه پنهان است و دیده نمی‌شود به فضای مجازی پرداختم که پس از مدتی موضوع فضای مجازی در فیلمنامه خود را پررنگ تر نشان داد. شخصیت داستان فیلم به زندگی هنرمندان تبدیل شد تا شرایط هنرمندان و چهره‌های شاخص سینمائی سبب بیشتر دیده شدن فیلم شود که به همین دلیل زندگی یک ستاره سینما را در نظر گرفتم.

     

    طبیعتا در نگارش فیلمنامه‌ای با چنین محوریتی از مابه ازای بیرونی و زندگی واقعی هنرمندان بهره گرفتید!!

    بله ما بسیاری از این داستان‌ها را شنیدیم و بسیاری از مواردی که در فیلم مطرح شده جنبه مستند دارد. به همین دلیل سعی کردم در فیلم با کاربرد اسم‌های واقعی افراد به جنبه مستندگونه بیشتر بها بدهم. تمام این فشارها و شرایط سختی که این گروه از هنرمندان برای زندگی راحت دارند وجود دارد.

     

    چرا تدوین نویسندگی و کارگردانی را تماما خودتان بر عهده گرفتید و آیا این کارتان را سخت نمی‌کرد؟ گفته می‌شود تدوینگر به نوعی کارگردان دوم کار است. آیا شما قبول دارید؟

    تا جایی که بتوانم خود می‌نویسم و فیلم را می‌سازم. اما گاهی اتفاق افتاده که از نوشته‌های دیگر دوستان استفاده کردم و فیلم را ساختم و یا همکاران دیگر کار تدوین را بر عهده داشتند. بله با شما موافقم و تدوینگر به نوعی کارگردان دوم کار است. این که فیلمی‌توسط کارگردان تدوین شود، ممکن است غیر حرفه‌ای باشد، اما شخصا ترجیح دادم این کارها را خودم انجام دهم تا بتوانم همه ایده‌هایی را که در ذهن داشتم اجرا کنم. به هرحال انجام همه این کارها خیلی سخت نیست ولی ممکن است حرفه‌ای نباشد.

     

    چه شد که تصمیم گرفتید نقش‌های فیلم را بازیگران کارگردان و اهالی هنر در نقش خود ایفاکند؟

    چون تمام عناصر داستان برگرفته از واقعیت بود و ذهن ناخودآگاه به سمتی می‌رود که این واقعیت نمایی را تشدید کند، به همین دلیل در پروسه پیش تولید به این سمت رفتم که آدم‌ها را در جایگاه واقعی خودشان بیاورم تا در فیلم بازی کنند.

     

    درباره انتخاب روزبه بمانی در فیلم بگویید؟! آیا قرار بود از ابتدا یک ترانه سرا این نقش را ایفا کند؟ به علاوه این که به نظر می‌رسد در انتخاب بازیگران نگاهی به جذب گیشه داشتید!

    طبیعی است که هرکسی برای تولید فیلم به گیشه فکر می‌کند و به آن توجه دارد و ما هم به آن فکر کردیم. انتخاب روزبه بمانی به طرز تفکر اولیه فیلم برمی‌گردد. ماجرا این بود که می‌خواستیم همه آدم‌ها مصداق واقعی خودشان باشند و قرار بود از ترانه‌های روزبه بمانی استفاده کنم ولی وقتی او را دیدم و با هم صحبت کردیم تصمیم گرفتم از خود او در ایفای نقش بهره ببریم. چون روزبه بمانی مثل بسیاری از آدم‌های دیگر ۱۰ سال بدون نام خودش کار می‌کرده است و اشعارش به اسم‌های دیگر نیز منتشر می‌شد و در واقع اجازه انتشار اسم خود را نداشته است. روزبه بمانی همکاری خوبی با ما کرد.

     

    تیزر فیلم نیز به دلیل حضور روزبه بمانی از تلویزیون پخش نشد نظرتان درباره این رویکرد چه بود؟

    بله گفته شد که باید تصاویر و نام روزبه بمانی از تیزر حذف شود و ما علی رغم میل ناچار به این کار شدیم، اما باز هم تیزر را به دلیل پخش از شبکه جم از تلویزیون پخش نکردند. به ما گفتند تبلیغ جم را قطع کنید درحالی که توسط ما پخش نشده بود که آن را قطع کنیم و ما دسترسی به جم نداشتیم. از روزبه بمانی شاعر و هنرمند خوب در قبال چنین اتفاقی عذرخواهی کردیم و به سیاست‌های فرهنگی که آقایان پیش گرفتند تاسف می‌خوریم.

     

    هم زمان با اکران فیلم کمپین احترام به حریم خصوصی با مشارکت هنرمندان شکل گرفت. نظرتان چیست و تعریف شما از حریم خصوصی که به آن اشاره می‌شود چیست؟

    بله هم زمان با فیلم کمپینی توسط مخاطبین فیلم شکل گرفت که به من ثابت کرد این موضوع که فیلم بر محور آن قرار گرفته در واقع خواسته مخاطبین است و این گروه از مخاطبان دوست دارند در این حوزه فعالیت کنند و حرف‌هایشان را یکی کنند و به قول خودشان حریم خصوصی نیاز به تعریف مشترک دارد. فارغ از فیلم، فکر می‌کنم در بسیاری مواقع در این حوزه مردم رفتار مدرن و پیشرویی دارند و باید در این حوزه و موضوع به تعریف مشترکی برسند که انشالله چنین اتفاقی بیفتد و من نیز از آن کمپین حمایت می‌کنم.

     

     با نگاهی به کارنامه کاریتان به نظر می‌رسد که علاقه‌مند به ساخت فیلم در ژانر اجتماعی هستید!!

    بله کار کردن در ژانر اجتماعی را دوست دارم و سعی می‌کنم در این حوزه بیشتر فیلم بسازم، اما دلم می‌خواهد در زمینه ساخت فیلم کودک تجربه‌ای داشته باشم.

     

    در رسانه‌ها عنوان شد که از کارگردانی مجموعه هست‌ها و نیست‌ها انصراف دادید. چرا؟ آیا قصد کار در تلویزیون را دارید؟

    به دلیل فیلمنامه ضعیف از آن مجموعه انصراف دادم. بله در تلویزیون هم قرار است فعالیتی را شروع کنم که به زودی خبرش را خواهم داد.

     

    با توجه به اکران فیلم‌های مناسبتی زمان اکران فیلم ربوده شده را چطور می‌بینید؟

    با توجه به تغییر فصل و ایام عزاداری تاکنون سینماها شرایط خوب فروش نداشته است و باید منتظر ماند تا ببینیم بعد از این ایام وضعیت فروش به چه شکل خواهد بود.

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان