تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7156 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      5903 بازدید
  • علی رهبری در گفتگو با هنرمند مطرح کرد؛
    با هنرمندان جوان بهترین نتیجه را می گیریم

    4752

    پنج‌شنبه 18 فوریه 2016 - 14:25

    2943 بازدید

    شماره 435

    مهدی احمدی | علی رهبری نامی آشنا در موسیقی است که به عنوان یکی از رهبران موفق و معروف جهان شناخته می‌شود و تقریبا هیچ هنرمندی از خاورمیانه نتوانسته به اندازه وی افتخار کسب کند؛ در چهاردهه فعالیت حرفه‌ای، افتخاراتی همچون دریافت مدال طلای جهانی در مسابقات رهبری ارکستر، رهبری بیش از ۱۲۰ ارکستر مطرح دنیا تا دستیاری «هربرت فون کارایان» رهبر افسانه‌ای جهان و ضبط حدود ۲۰۰ اثر موسیقی کلاسیک جهانی با حرفه‌ای‌ترین ارکسترها و اپراهای دنیا بخشی از موفقیت‌های اوست. نزدیک به یک سال می‌شود که علی رهبری سکان ارکستر سمفونیک تهران را در دست گرفته و تا به حال همه با تمام مشکلات و حواشی توانسته مسیر مشخصی را برای راکستر ترسیم کند و دستاوردهایی بسیاری را نیز در همین مدت زمان کوتاه برای ایران به ارمغان بیاورد. البته در این میان حمایت‌های معاونت هنری از وی و ارکستر نیز بی‌تاثیر نبوده است. حضور رهبران معتبر دنیا به عنوان رهبر مهمان ارکستر به اعتبار علی رهبری از نکات قابل تامل دوران مدیریت ایشان در ایران است.آخرین اجرای ارکستر سمفونیک مربوط به شامگاه شنبه ۲۴ بهمن ماه در تالار وحدت در قالب سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با رهبری امیل تاباکوف می‌باشد که با استقبال دوستداران موسیقی کلاسیک مواجه شد. با علی رهبری درباره این اجرا و همچنین حواشی روزهای اخیر و مشکلات مالی ارکستر گفتگویی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

    نظرتان راجع به اجرای کنسرت ارکستر سمفونیک تهران با رهبری امیل تاباکوف چیست، از اجرا راضی بودید؟

    اگر مردم ما می‌دانستند که ارکستر سمفونیک در یک هفته سه بار برنامه مختلف اجرا کرده، متوجه می‌شوند این چه ارکستری است و به چه جایگاهی رسیده است. قبلا برنامه ارکستر به صورتی بود که برای یک شب اجرا بچه‌ها باید سه ماه تمرین می‌کردند، اما در حال حاضر سه اجرای متفاوت در یک هفته از آنها شاهد هستیم. این دستاورد زحمات چندین ماهه‌ی ۷۵ نفر از اعضای ارکستر است و باعث افتخار من و ملت می‌باشد. باید اشاره کنم تازه در اول راه هستیم و نوید آینده‌ای روشن را برای ارکستر سمفونیک تهران به مردم ایران می‌دهم.

    مشکلات مالی ارکستر که تلاش زیادی هم برای برطرف کردن آن داشتید، حل شده است؟

    در حاشیه اجرای افتتاحیه ارکستر آقای مرادخانی قولی مبنی بر درست شدن تمامی قراردادهای بچه‌های ارکستر از اول فروردین ماه ۹۵ دادند و این خود خبر خوشحال کننده‌ای است برای جبران ۱۱ ماه سختی و تلاش اعضای ارکستر سنفونیک که پشت سر گذاشته‌اند.

    اعضای ارکستر تمام حقوق‎شان را گرفته‌اند؟

    مشکلات گذشته که مربوط به بنیاد می‌شود هنوز مرتفع نشده و اعضای تیم هنوز هم دستمزد خود را نگرفته‌اند. ولی امید داریم از فرودین امسال دیگر مشکلاتی از فروردین گذشته تا به حال داشتیم دیگر نداشته باشیم.

    تمام برنامه‌ مهر تا مهری که قبلا اعلام کردید طبق زمان بندی قبلی اجرا خواهد شد؟

    تمام برنامه‌های اجرا خواهند شد اما مسئله‌ای که وجود دارد بودجه برای اپرا است که هنوز تامین نشده و دلیل آن هم پیش بینی نکردن بنیاد برای تامین بودجه طراحی صحنه و دکور و تهیه لباس اپرا است که شاید بعضی از برنامه‌های آنآ اجرا نشود ولی تمام برنامه‌های کنسرت‌ها پا برجا می‌ماند و شاید به آن اضافه نیز بشود.

    اجرای ارکستر سمفونیک در روز افتتاحیه جشنواره حواشی در پی داشت توضیحی در این باره می‌فرمایید؟

    مورد اول که در رابطه با تاخیر اجرا بود که علت اصلی این تاخیر طول کشیدن کنسرت بانوان بود، که در رسانه‌ها چیز دیگری منعکس شده بود! مشکل دوم که از قول بنده گفتند که من خواستم لوگو جشنواره نشان داده نشود که چنین چیزی نیز از طرف من بیان نشده! اصلا لوگویی در کار نبوده. مسئله دیگر نشان ندادن تصویر آقای علیزاده بود که به درخواست آقای پورناظری و عوامل صحنه بود و ارتباطی با من نداشت و من از طرف خودم این حرف را نزده بودم. ولی متاسفانه در ادامه آقای پورناظری اعلام کردن این موضوع حقیقت نداشته که اگر این چنین بوده پس شخص دیگری دروغ گفته! این هم از آن دسته از حرف‌های ایرانی است که مخصوص خودشان است، تا به حال در عمر من این چنین مسایلی هیچگاه پیش نیامده بود ولی ظاهرا در اینجا این اتفاقات بسیار معمولی است.

    علی رهبری از زمانی که سکان رهبری ارکستر را به دست گرفته با حواشی بسیاری روبرو شده، این اتفاقات پیش آمده خسته و ناامید نکرده است؟

    من چهل سال است در این کار هستم و با خود عهد کرده‌ام این کار را برای مملکت خود نیز انجام بدهم. قبول دارم خیلی سخت است و بسیار به کندی پیش می‌رود ولی ما داریم درستش می‌کنیم و من ایمان دارم فضای جامعه را نیز می‌توانیم درست کنیم. البته بخشی از آن مربوط به نسل گذشته است که تغییر دادنش شاید کمی سخت باشد ولی نسل جدید که بین ۲۰ تا ۳۰ سال هستند، تغییرشان برای من آسان است حتی از دیگر کشورها هم بیشتر! همین مسایل به من انرژی می‌دهد. در کنار این همه انرژی معاون وزیر که دایم با توجه هاتشان به این گروه این انرژی را بیشتر کرده، هیچ تشویقی از این بالاتر نمی‌تواند برای بچه ها و من باشد. انشالا قراردادها نیز بسته می‌شود و با آزمون‌هایی که گرفته شده بچه‌های تازه‌ای به ما اضافه خواهند شد و همه چیز رو به جلو پیش می‌رود.

    علی رهبری نظم مخصوص خودش را دارد در ابتدا نیز این سخت‌گیری‌‌ها باعث تنش‌هایی بین اعضای ارکستر شد، در حال حاضر این انظباط در گروه کاملا قابل لمس است. شما از اعضای ارکستر در این خصوص راضی هستید؟

    صد در صد راضی هستم. من فکر می‌کنم این بچه‌ها تنها گروهی در ایران باشند که ۷۵ نفر توانسته‌اند در طول ۱۱ ماه به موقع در تمرین‌ها حاضر بشوند و به موقع رفتند و باید بگویم این بچه‌ها همه‎شان ایرانی هستند. البته من ۴۰ سال پیش که در ایران رییس ارکستر بودم در آن زمان هم همین اینطور بود و بچه‌ها روی نظم کار می‌کردند، برای همین معتقد هستم با ایرانی می‌شود به بهترین شکل کار کرد و بهترین نتیجه را گرفت.

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان