تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7155 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      5899 بازدید
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با وزیر امور خارجه بلغارستان مطرح کرد:
    ایران و بلغارستان ظرفیت‌های فرهنگی مشترکی برای همکاری دارند

    3877

    شنبه 26 دسامبر 2015 - 20:29

    3735 بازدید

    شماره 398

    ظرفیت‌های علمی و فرهنگی برای همکاری‌های دو جانبه میان دو کشور ایران و بلغارستان بسیار بالا است و دو کشور در حوزه‌های علمی، فرهنگی، آموزشی، مطبوعاتی، سینمایی و … همکاری‌های خوبی می‌توانند با یکدیگر داشته باشند. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در دیدار با وزیر امور خارجه کشور بلغارستان که به منظور امضای برنامه مبادلات فرهنگی میان دو کشور انجام شد، با بیان این مطلب گفت: جمهوری اسلامی ایران و کشور بلغارستان بیش از یک قرن است که با یکدیگر روابط نزدیک و دوستانه‌ای دارند و اشتراکات فرهنگی میان آنها بسیار زیاد است. وی افزود: اشتراکات فرهنگی موضوعی است که دو ملت را به هم پیوند می‌دهد و در سال‌های اخیر روابط دو کشور ایران و بلغارستان همواره رو به توسعه بوده و امیدوارم با توجه به توافق هسته‌ای صفحه جدیدی برای روابط دو کشور و دیگر کشورهای اروپایی باز شود.

    عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ایران و بلغارستان صاحب فرهنگ و تمدن دیرینه‌ای هستند و این اشتراکات میان آنها منجر می‌شود تا در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و … نیز در جهت توسعه روابط تلاش شود. وی با اشاره به وجود موافقتنامه فرهنگی میان دو کشور و امضای آن در سال ١٩۶۶ میلادی، گفت: این موافقتنامه تا امروز معتبر است و امضای برنامه مبادلات فرهنگی میان دو کشور فرصتی است که برنامه اجرایی مبادلات فرهنگی میان دو کشور برای ٣ سال آینده به عنوان نقشه راه همکاری‌های فرهنگی مشخص شود.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تبادل اساتید و دانشجویان میان دو کشور، همکاری‌های ادبی از جمله ترجمه کتب به زبان دو کشور، همکاری میان کتابخانه‌های ملی دو کشور، حفاظت از میراث فرهنگی، برگزاری نمایشگاه‌های آثار تجسمی، برگزاری هفته‌های فرهنگی و کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی و فرهنگی و … از جمله برنامه‌هایی است که ایران برای همکاری مشترک با بلغارستان از آنها استقبال می‌کند.

    عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: ایران دارای سینمای پیشرفته‌ای است و آمادگی همکاری نزدیک در این زمینه با بلغارستان برای ساخت فیلم‌های مشترک با موضوعات مشترک را دارد. وی در ادامه با اشاره به زندگی مسالمت آمیز مسلمانان و مسیحیان و سایر مذاهب در کنار هم در کشور بلغارستان، بر آمادگی ایران برای گفتگو با رهبران دینی بلغارستان تاکید کرد. جنتی با اشاره به خشونت‌های تروریست‌ها در دنیا افزود: خشن ترین نوع حرکت‌های تروریستی را در قرن حاضر با آن موجه هستیم که حتی به آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشورها هم رحم نمی کنند و آنها را از بین می‌برند. وی گفت: برنامه مبادلات فرهنگی میان ایران و بلغارستان شامل همکاری‌های مشترک در زمینه‌های سینمایی، هنری، برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هفته‌های فرهنگی، برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های فرهنگی و هنری، گردشگری، حفظ میراث فرهنگی و تاریخی، همکاری‌های علمی و آموزشی و … است.

     

    گسترش روابط فرهنگی و آموزشی منجر به پیوند ملت‌ها می‌شود

    در ادامه این دیدار «دانیل میتوف» وزیر امور خارجه بلغارستان گفت: گسترش روابط فرهنگی و آموزشی و تبادل دانشجویان و اساتید میان دو کشور امر مهمی است که موجب پیوند و نزدیک شدن دو ملت می‌شود. وی با ابزار رضایت از برگزاری نمایشگاه فرهنگی بلغارستان در فرهنگسرای نیاوران افزود: ایران و بلغارستان دارای اشتراکات فرهنگی بسیاری هستند و می‌توانند همکاری‌های مختلفی در این زمینه از جمله حوزه‌های سینمایی، رسانه‌های تبادل هیات‌های ترجمه کتاب‌های ادبی، برگزاری همایش‌های علمی و فرهنگی و … با یکدیگر داشته باشند. وزیر امور خارجه بلغارستان با محکومیت اقدامات وحشیانه تروریست‌ها در جهان ادامه داد: کاملا مشخص است که تروریست‌ها هیچ نقطه مشترکی با اسلام ندارند و وظیفه همه ما مقابله با این پدیده شوم است. در پایان این دیدار برنامه مبادلات همکاری در زمینه فرهنگی، علمی، آموزشی، ورزشی و رسانه‌های گروهی بین جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بلغارستان از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر امور خارجه بلغارستان به امضا رسید. در ادامه وزیر امور خارجه بلغارستان و هیات همراهش به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از موزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدن کرد.

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان