تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7488 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      6304 بازدید
  • گفتگوی «هنرمند» با «امیر کربلایی‌زاده» به بهانۀ اجرای استندآپ کمدی «گ‌زیده»
    «استندآپ کمدی» آمد تا لطیفه‌های قومیتی را کنار بگذاریم

    12135

    چهارشنبه 31 ژانویه 2018 - 19:52

    7682 بازدید

    شماره 863

    امین کردبچه‌چنگی| امیر کربلایی‌زاده، بازیگر و کمدین نام آشنایی که با واژۀ جدید استندآپ کمدی برای مردم ایران شناخته شد توانست در مدت زمانی خاص، با موفقیت در این حوزه جایگاه خود را در میان مخاطبان پیدا کند، این روزها، «گ‌زیده» را در سالن شمارۀ ۳ پردیس تئاتر شهرزاد تهران به روی صحنه برده است. کربلایی‌زاده متولد مهرماه سال ۱۳۵۸ در تهران است و بازیگری را از تئاتر آغاز کرده است. دریافت‌ تقدیر بازیگری مرد از سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۱۳۹۲، دیپلم افتخار بازیگری از جشنواره سراسری تئاتر مقاومت تهران ۱۳۹۲، دیپلم افتخار بازیگری از جشنواره سراسری تئاتر تک تهران ۱۳۹۲، برگزیده بازیگر سال خانه تئاتر در سال ۱۳۹۱، کاندیدای جایزه بازیگری مرد در سی‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ۱۳۹۱، جایزه اول بازیگری جشنواره سراسری تئاتر رضوی ۱۳۹۰ و دریافت جایزه اول بازیگری جشنواره سراسری تئاتر صاحبدلان تنها بخشی کوچکی از افتخارات حضور امیر کربلایی‌زاده در عرصۀ تئاتر است. وی در گفتگو با خبرنگار تئاتر هنرمند، با اشاره به این امر که این اتفاق در راستای استندآپ کمدی‌ای است که ا چندین سال پیش برای مستقل در ایران اجرا کرده است، گفت: اجرای مستقل استندآپ کمدی به این معناست که برای اولین بار در ایران، این نوع از نمایش به صورت مستقل اجرا شد و مردم برای دیدن آن از طریق سایت و گیشه بلیط خردیدند و فقط استندآپ کمدی دیدند.

    کربلایی‌زاده در ادامه، با اشاره به این موضوع که این اتفاق برای اولین بار در «کافه مرج» و «کافه ویزور» تهران رخ داده است و بلیط فروشی آن نیز از طریق سایت انجام شده است، افزود: در نخستین روزهای فروش بلیط، تمامی‌بلیط‌ها به فروش رفت و به صطلاح سولد آوت شد و در آن زمان ما برای این که بتوانیم استندآپ کمدی را به عنوان بخشی از هنر نمایش ثبت کنیم، از بزرگان زیادی مثل امین تارخ، امیر دژاکام، داریوش مؤدبیان، علیرضا نادری و خانم‌ها گلاب آدینه و پانته‌آ بهرام دعوت شد تا به تماشای این نوع از نمایش به عنوان اولین استندآپ کمدی مستقل، که با حضور تنها یک هنرمند روی صحنه برگزار می‌شود، بنشینند.

    اولین تجربۀ استندآپ کمدی در ایران موفق عمل کرد

    این کمدین با اشاره به این که تجربۀ اولین استندآپ کمدی در ایران بسیار موفق عمل کرد و پس از آن حضور در برنامۀ خندوانه توانست به این هنر جلوۀ دیگری ببخشد، ادامه داد: برنامه خندوانه موجب شد تا استندآپ کمدی آن گونه که باید در میان مردم شناخته شود و پس از آن نیز اجرای «استند آپ کمدی آقای شهروند و صلح جهانی علیه تروریسم روانی» در فرهنگسرای ابن سینا و سالن قشقائی تئاتر شهر اجرا شد و از این اجرا می‌توان به عنوان اولین اجرای مستقل استندآپ کمدی با مجوز رسمی‌مرکز هنرهای نمایشی یاد کرد که پیش از من کسی با این نام فعالیت نکرده بود و پس از آن تجربۀ تماشاخانۀ مهر حوزۀ هنری نیز توانست تجربه‌ای موفق باشد.

    کربلایی‌زاده با اشاره به این که پس از گذشت دو سال «گ‌زیده» را با رویکردی جدید در استندآپ کمدی به روی صحنه برده است، اظهار داشت: انتخاب این نام و شیوۀ نگارش آن به علت تعلیق میان کلمه‌های مختلف بود که مخاطب می‌تواند از آن برداشت‌هایی متفاوت داشته باشد و در این میان، به نوعی از آن می‌توان به عنوان مجموعه‌ای از قسمت‌های مختلف استندآپ‌های اجرا شده و بخش‌های جدیدی از استندآپ‌های اجرا نشده‌ای یاد کرد که جذابیت‌های خاص خود را برای مخاطب دارد.

    وی با اشاره به این که مدت زمان این اجرا حدوداً ۵۰ دقیقه در کنار اجرای زندۀ چندین ساز در کنار هم توسط «علی‌سینا رضا نیا» اجرا می‌شود، تصریح کرد: کاوه مهدوی نیز در نگارش این اثر به من کمک‌های زیادی کرده است و این اثر برای اولین بار به صورت منظم تا پایان سال اجرا می‌شود و پس از آن نیز ادامه خواهد یافت.

    «استندآپ کمدی» آمد تا لطیفه‌های قومیتی را کنار بگذاریم

    این کمدین محبوب ایرانی با اشاره به این امر که از نخستین روزی که استندآپ کمدی را در ایران پایه گزاری و شروع کرده است به دنبال هدفی خاص بوده است، تأکید کرد: از همان ابتدا به دنبال این بودم که لطیفه‌های قومیتی را کنار بگذاریم و از استندآپ کمدی برای خنداندن یکدیگر استفاده کنیم و حتی اگر موردی را در میان مردم دیدیم، برای انتقال آن، به جای مطرح کردن اسامی‌قومیتی در ایران از واژۀ «طرف» استفاده کنیم. کربلایی‌زاده، خندۀ همراه اندیشه را مهم‌ترین هدف استندآپ کمدی برشمرده و با اذعان به این امر که استندآپ کمدی می‌کوشد تا رفتارهای درست یا غلط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، جنسی و دینی را نقد کند، یادآور شد: مخاطب استندآپ کمدی خود را در آئینۀ هنرمند می‌بیند و علاوه بر خندیدن به اندیشه‌ای دچار می‌شود تا ضمن تفکر پیرامون رفتارهای خود، تا رفتارهایی را که بارها و بارها دیده است، بازنگری کند. وی با تأکید بر این موضوع که استندآپ کمدی، دقیقاً عین واقعیاتی است که مخاطب با آن اه دست و پنجه نرم کرده است، گفت: هدف اصلی من از برگزاری استندآپ مستقل این بود که به نقطه‌ای برسیم که استندآپ کمدی در ایران دارای سالن مستقل، انجمن مستقل و یا خانۀ مستقل باشد.

    این کمدین محبوب ایرانی، در بخشی دیگر از سخنان خود با ضمن ابراز خرسندی از این امر که امروز به برکت برنامه‌های موفقی مانند خندوانه، هزاران هزار جوان به سمت این هنر در حال گرایش هستند، افزود: این برنامه‌ها موجب شد تا جوانان حس کنند که استندآپ کمدی هنری است که می‌توانند به سمت آن بیایند و دنبال آن را بگیرند و آن را به عنوان یک رشتۀ مستقل هنری ادامه بدهند. کربلایی‌زاده، با اشاره به این امر که امروز ترجمه‌های مختلفی در حوزه‌های مختلف مطالب مورد نیاز و همچنین موضوعات روز استندآپ کمدی در ایران انجام می‌شود، ادامه داد: امروز تقاضای جوانان برای حضور در این عرصه بسیار زیاد و عرضۀ امکانات در این حوزه به آنان بسیار کم است و این هنر نیز مانند همۀ کشورهای دنیا نیازمند استقلال و به وجود آمدین سندیکایی خاص است که هنرمندان بتوانند از این محل کارت عضویت دریافت کنند و یا حمایت و بیمه شوند، چرا که استندآپ کمدی نیز مانند هنرهای دیگر نیازمند نظمی‌خاص است.

     

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان