مونا کریمی|محسن قرائی پس از تجربه ساخت نخستین فیلم سینمایی خود با عنوان خسته نباشید که مورد توجه مردم قرار گرفت، در این دوره از جشنواره با فیلم سینمایی سد معبر در مقام کارگردان با فیلمنامهای به قلم سعید روستایی حضور دارد. فیلمی که در بستر فضای شهری میگذرد و به نظر میرسد با توجه به نوع پرداخت متفاوت داستان مخاطبان بسیاری را با خود همراه نماید. سد معبر درباره قاسم، کارمند اداره سد معبر شهرداری است که برای بهبود وضعیت زندگی خود تلاش میکند اما در این راه با نرگس، همسرش اختلاف نظر دارد. بازیگران اصلی سد معبر، حامد بهداد و باران کوثری هستد و از دیگر بازیگران فیلم میتوان به نادر فلاح، بهرنگ علوی، اکبر رحمتی و آوا شریفی اشاره کرد. با محسن قرائی کارگردان فیلم «سد معبر» گفتگویی کوتاه داشتیم:
امسال شاهد دومین اثر سینمایی شما پس از فیلم سینمایی«خسته نباشید» در جشنواره فیلم فجر خواهیم بود. در این مدت فاصلهای در کارتان به وجود آمد. چرا؟
نیمی از این زمان صرف رسیدن به ایده و فیلمنامه دلخواهم شد و نیمی دیگر صرف تهیه و جذب سرمایه برای تولید فیلم گشت.
چطور به ساخت فیلمنامهای از سعید روستایی رسیدید؟ و چرا ایشان فیلم را کارگردانی نکرد؟
آقای سعید روستایی براساس ایدهای از من نگارش فیلمنامه را آغاز کردند، من فیلمهای کوتاه ایشان را دیده بودم و قلم شان را بسیار دوست داشتم.
کمی درباره فضای فیلم توضیح دهید و چه تفاوتی با فیلم قبلی شما خسته نباشید دارد؟
فضای فیلم سینمایی سد معبر کاملا متفاوت از فیلم سینمایی خسته نباشید است. در این فیلم با یک قصه کاملا شهری با مناسبات شهر تهران مواجه هستیم.
ویژگی فیلم از نظر شما چیست؟
مخاطبان باید درباره ویژگی فیلم نظر بدهند.
همکاری با بهمن کامیار که کارگردان فیلم سینمایی مرداد است چگونه حاصل شد و چطور به تهیهکنندگی فیلم شما رسید؟
در ابتدای سال جاری خانم سپیده عبدالوهاب که تدوینگر فیلم سینمایی«مرداد» بود و ما پیش از این در فیلم خسته نباشید با هم همکاری داشتیم، فیلمنامه «سد معبر» را برای تهیه به آقای کامیار پیشنهاد دادند و ایشان پس از جلساتی که با هم داشتیم تهیه کنندگی فیلم را پذیرفتند.
آیا از مشاور فیلمسازی در کارتان بهره گرفتید؟
مشاور به شکل مشخص در کار نداشتم.
موسیقی فیلم توسط رضا مرتضوی درآمریکا ساخته شده و گویا از سازبندی متفاوت بهره بردید. کمی درباره آن توضیح دهید؟
علیرغم این که فضای فیلم کاملا رئالیستی است، میخواستم در چند جای فیلم موسیقی داشته باشم ولی موزیکی که کاملا در فیلم حل شود و بیرون نزند. به پیشنهاد آقای مرتضوی به یک سازی رسیدیم که صوت و سونوریتهی دلخواهمان را تولید میکرد. سازی به نام مارتنت که به اعتقاد من به خوب در دل فیلم جا شده است.
رویکرد و مدیریت این دوره از جشنواره فیلم فجر را چگونه ارزیابی میکنید؟
باید پس از جشنواره درباره مدیریت آن ارزیابی و قضاوت کرد.
حضور فیلمسازان جوان و کار اولی همانند سالهای پیش در جشنواره فیلم فجر دیده میشود و رقابتی میان فیلمسازان جوان و نسل قدیم وجود دارد. نظرتان در این خصوص چیست؟
اتفاق بسیار خوبی که امسال افتاده ادغام فیلم اولیها با دیگر فیلمسازان است، این اتفاق به نظرم رقابت و در نتیجه جذابیت جشنواره را بالا برده است.
فکر میکنید میزان استقبال مردم و منتقدان از فیلم چگونه باشد؟
باید دید و برای هر قضاوتی زود است ولی امیدوارم که فیلم بتواند هم با مخاطب عام و هم منتقدان ارتباط برقرار کند.