تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7155 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      5901 بازدید
  • گزارش «هنرمند» از مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر
    پایان جشنواره‌ای که سینمای ایران را به عقب کشاند

    8941

    دوشنبه 13 فوریه 2017 - 12:30

    2467 بازدید

    شماره 654

    علی نجفی| مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و اعلام برندگان این دوره با حضور اهالی سینما و سیاست شامگاه پنجشنبه در برج میلاد همراه با حواشی و تعجب اهالی سینما پایان یافت. محمد جواد ظریف، سید رضا صالحی امیری، علی ربیعی وزیر سه وزیر حاضر در مراسم بودند که حسن فریدون دستیار ویژه‌ رییس جمهور و معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی نیز آنها را همراهی می‌کردند تا جشنواره‌ سی و پنجم با عیار سیاسی بالا به کار خود خاتمه دهد.

    از عدم حضور کارگردان و بازیگر فیلم «ویلایی‌ها» در مراسم که برنده سیمرغ شدند تا اعلام نام دو بازیگر نقش اول زن که بر خلاف قوانین جشنواره بود و انتخاب فیلم ماجرای نیمروز به عنوان بهترین فیلم در صورتی که در اکثر بخش‌ها نامزد نشده بود و البته اهدای سیمرغ به افرادی که به اعتقاد بسیاری حقشان نبود از عجایب بدترین دوره جشنواره سال‌های اخیر فیلم فجر بود. جشنواره سی و پنجم که از ابتدای انتخاب فیلم‌ها و عدم حضور بزرگان سینما آبستن حواشی بسیاری شد با اعلام نامزدهای هیئت داوران به اوج خود رسید به گونه‌ای که گویا دبیر و مدیران سینمایی راهی به جز تقسیم سیمرغ بین اکثر فیلم‎های حاضر در جدول سودای سیمرغ پیدا نکردند و با این کار سعی در تلطیف فضای به وجود آمده داشتند. حال باید پرسید فیلمی که از نظر هیئت داوران ضعیف است و هیچ چیزی برای ارائه ندارد چطور به یک باره کارگردانش به عنوان استعداد درخشان جشنواره معرفی می‌شود و یا فیلمی که در اکثر بخش‌های حتی نامزد هم نشده به عنوان بهترین فیلم معرفی می‌شود، المان‌های این انتخاب‌ چه بوده که باید فیلم برگزیده جشنواره شود! از طرفی طبق قوانین جشنواره آمده است که «هیچ جایزه‌ای در بخش رقابتی به طور هم ارزشی میان دو یا چند اثر تقسیم نمی‌شود.» حال چه اتفاقی رخ داده که در بخش بهترین بازیگر زن دو نفر معرفی می‌شوند؟! هیئت محترم داوران هم علی‌رغم وعده رییس سازمان سینمایی از حضور در برنامه هفت و توضیح درخصوص انتخاب‌های عجیب و دور از منطق‌شان سر باز زدند و تاکنون هیچ دلیلی برای تنویر افکار عمومی ارائه نداده‌اند.

    به هررو با اعلام برگزیدگان جشنواره سی و پنجم فیلم فجر فیلم «تابستان داغ» که در ١٣ رشته نامزد دریافت جایزه شده بود فقط دو جایزه نصیبش شد. سد معبر با ۴ رشته نامزدى و سارا و آیدا، اسرافیل و گشت ٢ هرکدام با سه رشته نامزدى در این مراسم از سیمرغ بى نصیب ماندند. کمترین جوایز هم به خفه گى و یک روز بخصوص رسید که هر کدام یک سومِ سیمرغ را بدست آوردند! (با توجه به تک سیمرغى که آرش آقابیک براى جلوه‌هاى ویژه ٣ فیلم رگ خواب، خفه گى و یک روز بخصوص کسب کرد) و ماجراى نیمروز که محبوب مردم و مغضوب هیئت داوران بود با کسب ۵ سیمرغ رکوردار جشنواره سی و پنجم شد. در ادامه به برندگان سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و سخنان و حواشی پیرامون آن اشاره می‌کنیم:

    سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی در بخش مستند تعلق گرفت به سید وحید حسینی برای «بزم رزم»

    «سید وحید حسینی در سخنانی پس از دریافت جایزه‌اش خطاب به اهالی سینما گفت: امسال روی سخنم با شما سینماگران است، که نیامدید فیلم‌های ما را ببینید و سالن‌های ما خالی رفت. در حالیکه باید از ما حمایت کنید. او با اشاره به موضوع مستندش که درباره‌ی موسیقی و سرودهای انقلابی است، برای محمدرضا شجریان آرزوی سلامتی کرد که با تشویق مدعوین سالن برای دقایقی همراه بود.»

    سیمرغ بهترین کارگردانی مستند تعلق گرفت به یاسر خیر برای مستند «آهستگی»

    سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند تعلق گرفت به حسام اسلامى برای مستند «متهمین دایره بیستم»

    سیمرغ بلورین بهترین عکس تعلق گرفت به امیر حسین شجاعى براى فیلم «رگ خواب»

    سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازى تعلق گرفت به ایمان امیدوارى براى فیلم «زیر سقف دودى»

    سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌هاى ویژه بصرى تعلق گرفت به محمد قاسمى براى فیلم «ویلایى‌ها»

    سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی تعلق گرفت به آرش آقابیک برای «خفه‌گی، رگ خواب و یک روز به خصوص»

    سیمرغ بلورین بهترین طراح لباس تعلق گرفت به بهزاد جعفرى طادى براى فیلم «ماجراى نیمروز»

    سیمرغ بلورین بهترین صدابردارى تعلق گرفت به پرویز آبنار براى فیلم «فرارى»

    سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری تعلق گرفت به علیرضا علویان برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضا»

    سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد جشنواره فجر تعلق گرفت به نوید محمدزاده برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضا»

    «نوید محمدزاده بعد از اینکه جایزه را دریافت کرد، گفت: پارسال حرف نزدم اما امسال حرف می‌زنم. خیلی خوشحالم و این سومین جایزه‌ای است که از جشنواره می‌گیرم، اگر از آن پشت فیلم «عصبانی نیستم» را دربیاورند، جایزه آن را هم می‌گیرم. بعد از اعلام اسامی کاندیدا یکسری اسامی را منتشر کردند. این کارها زشت است. مادرم همیشه مطمئن است که من جایزه می‌گیرم اما امروز با من تماس گرفت و گفت، ایراد ندارد که جایزه نمی‌گیری انشاا. . . فیلم‌تان اول می‌شود.

    این بازیگر با اشاره به هیات داوران بیان کرد: عقبه سینما اینجا هستند، به آنها احترام بگذارید. ممنون به خاطر جایزه. کمترین کار برای جلیلوند (کارگردان فیلمش) که انسان‌های خوب هستند، همین است. امیر آقایی من با تو رفاقت کردم. حالا حالاها دوست دارم بالا بیایم. این جایزه مهم است و دیوار این خانه از طلاست. »

    سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش زن مکمل تعلق گرفت به ثریا قاسمى براى فیلم «ویلایى‌ها»

    ثریا قاسمی برای دریافت جایزه بهترین بازیگر مکمل زن حضور نداشت و کسی هم به نمایندگی اش نیامد.

    سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن تعلق گرفت به کریسف رضاعی برای فیلم «نگار»

    سیمرغ بلورین بهترین تدوین تعلق گرفت به سهراب خسروی برای فیلم «تابستان داغ»

    سیمرغ بلورین بهترین فیلمبردارى تعلق گرفت به هومن بهمنش براى فیلم «تابستان داغ»

    «هومن بهمنش قبل از رفتن روی سن ظریف را در آغوش گرفت که کرمی از محافظان وزیر امور خارجه خواست که کاری نداشته باشند. بهمنش در سخنانی به انتقاد از اعتراضاتی که برای نامزدی «تابستان داغ» شده بود، گفت: من مجری طرح این فیلم هم بودم و آقای نوروزبیگی اجازه دادند در کارشان دخالت کنم. به اشتباه در ۱۳ رشته گویا کاندیدا شده‌ایم. من از داوران عذرخواهی می‌کنم که بابت فیلم ما توهین شنیدید و در تلویزیون و از سوی آن نسلی که من از آنها کار یاد گرفتم به شما توهین شد. معذرت می‌خواهم، فیلم ما را دوست داشتید. نه آدم انقلابی هستم و نه دوست دارم از این حرف‌ها بزنم اما ممنونم از کسانی که بدون یک ریال از بیت‌المال در ساخت این فیلم کمک کردند. کام من سه، چهار روز است که تلخ شده فقط بخاطر اینکه ۱۳ کاندیدا داشتیم و پارسال که شادمانفر جایزه را گرفت، خوشحال‌تر بودم.»

    سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد تعلق گرفت به محسن تنابنده براى فیلم «فراری»

    «محسن تنابنده بعد از گرفتن سیمرغش گفت: خدارا شکر که دو سیمرغ قبلی‌ام بالاخره جوجه داد. مخصوصا الان که دولت به دنبال افزایش آدمهایش است!»

    سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن جشنواره در اتفاقى کم سابقه به دو نفر مریلا زارعی برای بازی در فیلم «زیر سقف دودی» و لیلا حاتمی برای بازی در فیلم «رگ خواب» اهدا شد.

    احسان کرمی هنگام حضور لیلا حاتمی و مریلا زارعی گفت: دوربین‌های تلویزیونی اکستریم شات بگیرند و این گفته را وقتی لیلا حاتمی خواست صحبت کند تکرار کرد اما هنگام صحبت زارعی که موهایش پوشیده بود گفت حالا می‌توانید مدیوم شات بگیرید. هر چند لیلا حاتمی هنگام پایین رفتن از سن برای لحظه‌ای روسری‌ از سرش افتاد که کرمی به شوخی گفت، کمی باد در سالن آمده است.

    «لیلا حاتمی در سخنان کوتاهی گفت: خیلی ممنونم و خوشحالم از این جایزه. مریلا زارعی هم گفت: اعتراف می‌کنم یکی از مهیج‌ترین جشنواره‌های بود که تجربه کردم. خوشحالم که کنار لیلای عزیز و هدیه (تهرانی) که جایش خالی است نامزد بودم. عزیزانی امشب سیمرغ گرفتند که خوشحال شدم. حرف‌هایی هست که نوید (محمدزاده) زد و به همان‌ها رجوع کنید. او در عین حال از پوران درخشنده کارگردان «زیر سقف دودی» و هیات داوران تشکر کرد و گفت: مفتخرم که سومین سیمرغ را در جشنواره‌ای گرفتم که پوسترش مزین به تصویر شاعر سینمای ایران است و کنار یادگار او (لیلا حاتمی) ایستاده‌ام.»

    سیمرغ بلورین ویژه بهترین استعداد درخشان فیلم اول سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر تعلق گرفت به منیر قیدی برای فیلم «ویلایی‌ها»

    سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه جشنواره تعلق گرفت به کامبوزیا پرتوى براى فیلم «فرارى»

    سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران تعلق گرفت به علیرضا داودنژاد برای فیلم «فراری»

    «داودنژاد بعد از دریافت سیمرغ در سخنانی تند به رسانه ملی و برنامه هفت انتقاد کرد و گفت: اینجا سوالی وجود دارد که چرا رسانه ملی درباره جشنواره و شور و حالی که جوان‌ها دارند به جای حمایت، جو را متشنج می‌کند؟! این سوال، یک جواب ساده دارد. وقتی رسانه ملی فیلم‌های ما را نمی‌خرد و غرق در فیلم‌های‌هالیوودی است، چطور انتظار دارید که از ما حمایت کند؟! اگر حمایت کند، می‌گویند پس چرا فیلم‌هایشان را پخش نمی‌کند؟! این را در این شرایط طبیعی بدانید که همین رسانه ملی اگر برنامه‌ای بگذارد، باید توهین و سرکوب سینمای ایران باشد اما امیدوارم این موضع خصمانه به پایان برسد.»

    سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی تعلق گرفت به وحید جلیلوند برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضا»

    «جلیلوند در سخنانی گفت: من هم مثل سایر رفقایم حرف‌های داشتم. رسانه ملی، هفت، افخمی، فراستی تمام تلاش‌ خود را کردید که ما با هم قهر کنیم! ولی من، مهدویان و ایرج‌زاد (کارگردانان دو فیلم ماجرای نیمروز و تابستان داغ) را دوست دارم. برای درخشنده تا کمر خم می‌شوم. رامبد عاشقتم. ما همه همدیگر را دوست داریم. »

    سیمرغ بلورین بهترین فیلم تعلق گرفت به سید محمود رضوی برای فیلم «ماجرای نیمروز»

    «محمود رضوی با دختر کوچکش روی سن آمد و از تمام گروه ماجرای نیمروز خواست برای دریافت جایزه روی سن بیایند و خطاب به ایوبی گقت: درایت به خرج دادید که بچه‌ها ناامید نشوند. »

    برای اهدای دو جایزه‌ی آخر جشنواره‌ ظریف، فریدون، ربیعی، ایوبی، معصومه ابتکار که محمد حیدری دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر هم آنها را همراهی می‌کرد، به روی سن حاضر شدند. احسان کرمی مجری برنامه بدون هماهنگی خاصی از محمد جواد ظریف خواست تا برگزیده این بخش را بخواند.

    سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به سید محمود رضوی برای فیلم «ماجرای نیمروز» رسید.

    «البته منیر قیدی در برنامه هفت اعلام کرد که در ابتدا جشنواره با سعید ملکان تماس گرفته‌اند و قرار بود این جایزه به فیلم ویلایی‌ها برسد که با عدم قبول تهیه‌کننده ویلایی‌ها این جایزه به ماجرای نیمروز رسید. به دنبال این خبر دبیرخانه جشنواره فیلم فجر با رد این سخنان درباره نحوه انتخاب بهترین فیلم از نگاه ملی توضیح داد حجت‌الله ایوبی رئیس محترم جشنواره و محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر پس از جمع‌بندی آرای هیات محترم داوران در ساعت ۱۷ روز پنجشنبه ۲۱ بهمن‌ماه فیلم «ماجرای نیمروز» به تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی را به عنوان فیلم نگاه ملی انتخاب کرده و هرگونه تماس و گفتگو با تهیه‌کننده و کارگردان دیگری کذب و این گفته‌ها تنها ناشی از حاشیه‌های بعد از برگزاری جشنواره فیلم فجر است.»

    سپس از منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما دعوت شد تا جایزه سیمرغ مردمی را اعلام کند.

    «شاهسواری هم پیش از اعلام اسامی گفت: دو نکته را می‌خواستم مطرح کنم اما شوق و ذوق آنچه نوید محمدزاده، هومن بهمنش و دوستان دیگر گفتند موجب شد چیزی نگویم. به یاد داشته باشید جلوه ادب و هنر از سوی نسل جوان ستودنی است. از همه بزرگترها که برخی دوستان یاد کردند، بخواهید اسپند دود کنند تا چشم بد از سینمای ایران دور باشد. امشب باید برای همه دوستان آرزوی چشم بد دور داشته باشیم.

    مدیرعامل خانه سینما در بخش دیگری از سخنانش گفت: تا ۶ صبح جمع‌بندی ارای مردمی ادامه داشت و آخرین صندوق ساعت یک نیمه شب به ستاد آورده شد. ما باید به سه فیلم جایزه دهیم که دو فیلم شایسته تقدیر و یک فیلم شایسته دریافت سیمرغ از نگاه تماشاگران است. یقین بدانید دوستان امانت‌دار رای مردمی بودیم و در این انتخابات انواع تهمت‌ها را شنیدیم و هیچ نگفتیم! چون فکر می‌کنیم آن جایی که باید عمل کنیم کار خودمان را انجام دادیم. هر کدام از دوستان سینما بخواهد به‌طور محرمانه آرا را برای تحلیل تقدیم آنها می‌کنیم.»

    دو فیلم «خوب، بد، جلف» و «آباجان» در بخش مردمی فیلم فجر تقدیر شدند و سیمرغ این بخش به «ماجرای نیمروز» به تهیه‌کنندگی محمود رضوی تعلق گرفت.

    محسن چگینی و عبدالله اسکندری برای «خوب، بد جلف» دعوت شدند که چگینی در مراسم نبود. اسکندری هم در سخنانی گفت: آرزو می‌کنم، سینمای ما روز به روز پیروزتر باشد.

    هاتف علیمردانی نیز بعد از دریافت جایزه بیان کرد: این جایزه را به بانوی بزرگ سینمای ایران، فاطمه معتمد آریا تقدیم می‌کنم. قاعده بازی این است که داورانی وجود دارند و هر کدام سلیقه‌ای دارند. من ۷ سال پیاپی به جشنواره فیلم دادم که گاهی دیده شد و گاهی دیده نشد اما آنچه از سینما یاد گرفتم احترام به داوران است. امیدوارم فیلم‌هایی بسازم که مردم بیشتر از آن خوششان بیاید. ای‌کاش از بزرگانی مثل علی معلم و محمد احسانی بیشتر استفاده کنیم. از آقای ایوبی ممنونم زیرا در دوره او ۴ فیلم ساختم. او شرایطی ایجاد کرد که آن را در سال‌های پیش تجربه نکرده بودم. محمد حسین مهدویان کارگردان «ماجرای نیمروز» نیز بعد از دریافت جایزه گفت: فکر می‌کنم مهمترین جایزه امشب را ما گرفتیم.

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان