- روزنامه هنرمند - http://honarmandonline.ir -

همه دولت‌ها تنها دست به سینه چند کارگردان هستند

سپیده حیدرآبادی | ابوالفضل جلیلی کارگردان سینمای ایران گفت: تا به امروز چندین بار کشور کره و ژاپن از من خواستند با آن‌ها فیلم بسازم اما در کشور خودم تاحالا چنین چیزی از من خواسته نشده است زیرا همانطور که می‌دانید در کشور ما همه دولت‌ها دست به سینه چند کارگردان هستند و بودند.

ابوالفضل جلیلی درباره اظهارنظرهایی که در چند روز اخیر درباره جشنواره فیلم فجر شده است به خبرنگار روزنامه هنرمند گفت: از اظهارنظرهایی که درباره هر تصمیم فرهنگی در کشور گرفته می‌شود تعجب می‌کنم زیرا در هیچ کشوری در امور فرهنگی همه اظهارنظر نمی‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما تا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت سینمایی تصمیمی می‌گیرد سریع با آن مخالفت می‌شود درحالیکه کار معاونت سینمایی تصمیم گیری است و حتما معایا و مزایایی تصیماتی که می‌گیرن واقف هستند.

کارگردان «مسیر معکوس» با بیان ایکه جدا شدن دو بخش ملی و بین الملل فجر از سال گذشته تصمیم درستی بوده است گفت: باید توجه داشته باشیم که جشنواره‌هایی که در ایران برگزار می‌شود هرگز نمی‌تواند بین المللی باشد زیرا جشنواره‌ای بین المللی است که از هر اندیشه‌ای از هرکجای جهان در آن شرکت داشته باشد.

جلیلی ادامه داد: درحالیکه چنین چیزی در جشنواره فجر ما در طول این سی و اندی سال وجود نداشه است. ما تنها یک سری از کارگردان‌هایی که روی آن‌ها احاطه داریم را از کشورهای دیگر دعوت می‌کنیم و هیچ وقت هیچ کارگردان مطرحی در این جشنواره حضور نداشته است.

وی با بیان اینکه تنها یک دوره در جشنواره فیلم فجر حضور داشته است، ادامه داد: یکی از مشکلاتی هم که همیشه جشنواره فجر با آن روبرو بوده درباره جوایز آن است که همیشه از قبل مشخص بوده و این جوایز دست عده‌ای از کارگران‌ها می‌چرخد و به نوعی هر سال یک سری کارگردان‌های خودی جایزه می‌گیرند.

کارگردان «حافظ» گفت: اخیرا اظهارنظرهایی درباره اینکه چرا نام فجر از جشنواره برداشته شده دیده‌ایم به نظرم این‌ها مهم نیست زیرا من معتقدم فجر باید در جوهره انقلاب وجود داشته باشد نه در کلام.

جلیلی ادامه داد: باید دید جشنواره‌ای که نام آنرا جشنواره فجر گذاشته‌ایم تا به امروز که سی و اندی دوره برگزار شده برای انقلاب چه کاری انجام داده است که حالا تفاوتی بین فجر بودن و یا نبودنش وجود داشته باشد و دلیل اصلی‌اش این است که فیلم‌های این جشنواره محتوای انقلابی نداشته است. باید توجه داشت که تا به امروز چند نفر از طریق این جشنواره متنبه شده‌اند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه از ابتدا تا به امروز لقب فجر به دنبال این جشنواره بوده خوب است که باشد اما اگر تصمیم جدیدی هم گرفته شد نبید برای آن بلوا به پا کرد. باید توجه داشت که جشنواره فجر باید محتوای عرفانی، انسانی و اسلامی داشته باشد.

جلیلی خاطرنشان کرد: اشکال عمده تعدد زیاد جشنواره و بی‌هدف برگزار شدن آن‌ها است و همین امر موجب کم ارزش شدن کارگردان‌ها شده است زیرا دائما در جشنواره‌های مختلفی حضور دارند و تولیدشان کم شده است.

وی ادامه داد: در تمامی دولت‌هایی که آمدند و رفتند به یک سری کارگردان‌هایی مشخص گفتند بیایید و یک سری فیلم مشخص را بسازید و هیچ وقت به دنبال اینکه کارگردان‌هایی بیایند و فیلم خودشان را بسازند نبودند.

جلیلی خاطرنشان کرد: در دولت قبل مدیران سینمایی همه را گول زدند و هیچ کاری برای سینما نکردند و تنها چند نفر فیلم ساختند و پول‌های هنگفتی گرفتند در دولت تدبیر و امید هم در ابتدا مسئولا ن فرهنگی گفتند در این دوره کارگردان‌هایی که در این چند سال فیلم نساختند باید کار کنند اما چنین اتاقی نیافتاد بیضایی، تقوایی و نادری باز هم فیلم نساختند و خود من هم که چند سال است چنین وضعیتی دارم.

وی ادامه داد: جالب است که تا به امروز چندین بار کشور کره و ژاپن از من خاستند با آن‌ها فیلم بسازم اما در کشور خودم تاحالا چنین چیزی از من خواسته نشده است زیرا همانطور که می‌دانید در کشور ما همه دولت‌ها دست به سینه چند کارگردان هستند و بودند.

جلیلی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه قرار بود فیلم‌هایتان در بخش هنر و تجربه به نمایش درآید پاسخ داد: سال گذشته آقای علم الهدی از من خواست تا تعدادی از فیلم‌هایم را برای اکران در گروه سینمایی «هنر و تجربه» آماده کنم اما بعد از مدتی متوجه شدم که برای اکران فیلم‌های خود در این گروه همچنان نیازمند دریافت پروانه نمایش هستم.

وی ادامه داد: «گال»، «حافظ»، «ابجد»، «یک داستان واقعی»، «رقص خاک»، «دلبران»، «دت یعنی دختر» از جمله فیلم‌هایی بودند که برای اکران در گروه سینمایی «هنر و تجربه» انتخاب شده بود اما این فیلم‌ها در زمان خود هم موفق به دریافت پروانه نمایش نشدند و نمی‌دانم که آیا می‌توان برای این فیلم‌ها درخواست پروانه نمایش داد و آیا برای این فیلم‌ها پروانه نمایش صادر می‌شود یا خیر.

کارگردان «رقص خاک» گفت: در حال حاضر برای دریافت پروانه ساخت این فیلم‌ها اقدام نکرده و هنوز تصمیمی در این باره نگرفته‌ام.