- روزنامه هنرمند - http://honarmandonline.ir -

نوش‌دارو پس از مرگ …

هنرمند| بی‌نظمی و ازدیاد جمعیت در سالن برج میلاد در ساعت یک بامداد حکایت از یک چیز داشت و اینکه دبیر جشنواره که در ماه‌های قبل همواره بر حضور اهالی رسانه و سینماگران به طور منطقی و محدود در برج میلاد خبر می‌داد یا با ما شوخی کرده و یا خدای نکرده دروغ گفته! پنجشنبه شب سالن برج میلاد به حدی شلوغ بود که بلندگوهای سالن اعلام کرد فیلم را در سالن‌های جنبی ۴ و ۵ به طور همزمان اکران خواهیم کرد و بسیاری از اهالی رسانه از بی‌برنامگی جشنواره به ستوه آمده بودند. شب قبل جشنواره نشان داد حتی توانایی اداره شام اهالی رسانه را هم ندارد، ساعات اکران فیلم‌ها به هم ریخته تا جایی که درگیری‌های لفظی بین خبرنگاران و مسوولان سالن بیشتر شده می‌شد، آقای علی معلم می‌گفت حتی وقت یه چایی خوردن و … را هم به ما ندادند ایشان می‌گفت مقصر خود ما مطبوعاتی‌ها هستیم!

بعد از آنکه گشت ارشاد در بیرون از سالن اکران فیلم‌ها از روز دوم مستقر شد، مسوولان داخلی سالن نیز اهتمام بیشتری در کنترل فضای داخلی جشنواره در زمینه پوشش و رفتار مطابق شئونات داشتند و بعد از ماجرا این بار بلندگوهای سالن هم اهالی کاخ‌نشین جشنواره را دعوت به رعایت حجاب و پوشش اسلامی می‌کرد. که جای تشکر و سپاسگزاری دارد! فقط نمی‌دانم چرا برای مسوولین که انقدر حجاب برایشان مهم است چرا در فیلم‌ها این مهم رعایت نمی‌شود، انگار برای مراحل ساخت هم باید گشت ارشاد بیاورند! عادت کرده‌ایم زور بالای سرمان باشد دیگر! راستی چرا ناظری، نگهبانی، حراستی چیزی را برای شئونات اسلامی در مراحل ساخت فیلم نداریم؟! شاید هم داریم و آنها خیلی سخت نمی‌گیرند؛ بگذریم!

بی‌نظمی‌های برنامه این دوره از جشنواره، سرانجام داد خبرنگاران را در آورد. خبرنگاران و اصحاب رسانه بخاطر تاخیر دوساعته در برگزاری نشست لانتوری سالن نشست را ترک کردند. یکی از خبرنگاران پشت تریبون رفت و گفت: درمیشیان باید بداند که خبرنگار مرغ عروسی و عزا نیست. پس از این صحبت؛ او از خبرنگاران خواست که به احترام خودشان سالن را ترک کنند. این گفته با تشویق و خروج حضار همراه شد. اما بعد از چند دقیقه، ظاهرا نشست خبری این فیلم با حضور برخی عوامل آغاز شد و نوید محمدزاده، باران کوثری، مریم پالیزبان برای حضور در این نشست حاضر شدند. اما بخش اعظم خبرنگاران بیرون رفته و چند رسانه معدود در حال پوشش برنامه بودند. رضا درستکار نماینده انجمن منتقدان برای وساطت به جمع خبرنگاران آمد و تقاضا کرد که خبرنگاران در نشست شرکت کنند. اما این درخواست با پاسخ منفی جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه که بیرون درب سالن تجمع کرده بودند مواجه شد.

بالاخره آقای دبیر عکس العمل نشان داد و تدبیری پس از مرگ سهراب اندیشید؛ حیدری گفته: تنها دارندگان کارت‌های جشنواره مجاز به حضور در سالن‌های نمایش آثار در برج میلاد هستند و از دیروز جمعه کارت‌های کاغذی رنگی، تک سانس و یک روزه اعتبار ندارد. دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر تاکید کرده کارت‌هایی که به نام عوامل فنی (شامل تصویربردار و امور فنی رسانه‌های مکتوب، صوتی، تصویری، رادیود و تلویزیون) و عکاس صادر شده نیز همانند قبل امکان ورود به سالن همایش‌های برج میلاد محل نمایش فیلم‌های جشنواره را ندارند.

تشکر برزو نیک‌نژاد کارگردان فیلم سینمایی زاپاس درنشست خبری فیلم از خبرنگاران؛ او گفت از همه مخاطبانی که با توجه به پخش صدای نامناسب از کاخ جشنواره به تماشای این فیلم نشستند، تشکر می‌کنم که با این وضعیت در پخش صدای فیلم در سالن اصلی کاخ جشنواره‌ها زاپاس را تماشا کردند. وی در پاسخ به شوخی‌های موجود در فیلم توضیح داد: هر کسی که اثری را تولید می‌کند مخاطب عام و خاص آن را درنظر دارد و من نیز در این راستا سعی کردم که مخاطبان خود را راضی نگه دارم اما پخش صدای این فیلم در کاخ جشنواره‌ها آسیب بزرگی به زاپاس وارد کرد. هر چند فیلم زاپاس بیشتر شبیه تله فیلمی برای سرگرمی مخاطب عام که نمی‌داند وقتش را چطور تلف کند، بود نه برای سودای سیمرغ!

و موضوع دیگر دیروز صبح جمعه اتفاق افتاد و شاهکاری شد جهت درج در پرونده آقای حیدری! صبح جمعه جلوی درب اصلی برج میلاد از حضور عوامل فیلم «نفس» و تعدادی از خبرنگاران جلوگیری شد. اتفاقی که باعث شد نیما حسنی نسب به این وضعیت مدیریت کاخ جشنواره اعتراض کند. حسنی نسب همچنین به زمان برگزاری نشست‌ها هم اشاره کرد و گفته «وضعیت جشنواره فیلم امسال شرم‌آور است او گفت بعد از دیدن فیلم لانتوری که ساعت ۳ صبح تمام شد، ساعت ۹:۴۰ دقیقه با من تماس گرفتند که منتقد فیلم «نفس» تو هستی. درود بر شرف اهالی رسانه که باز هم ۱۰ صبح اینجا هستند. اگر یک بار بگویید نمی‌آییم و یکی از جلسات خالی می‌ماند این مشکل به وجود نمی‌آمد. وی سپس خطاب به دبیر جشنواره بیان داشت: آقای حیدری! امسال چند هزار کارت صادر شده؟ اطلاع دارم که امسال حدود ۷ هزار کارت صادر شده است. اما برای عکاس بولتن کارت صادر نشده. قبلا بچه‌ها را می‌آوردن امسال بچه‌ها با پرستار می‌آیند. آن روزها که در کانالهای تلگرامی فریاد می‌زدند این برنامه‌ریزی غلط است آقای حیدری می‌آمد و می‌گفت رسیدگی می‌شود. کجاست آن رسیدگی؟!»

هرچند باز باید بگویم، بگذریم؛ ولی انگار آقای حیدری یادش رفته حرف‌ها و قول‌هایی که در نشست‌های مطبوعاتی داده بود! از آقای حیدری سوال کردم چرا امسال کارت‌های جشنواره و سهمیه روزنامه‌ها کم شده و ایشان گفتند برای احترام به قشر خبرنگار و اهالی رساله و منتقدین که امسال نمی‌خواهیم خبرنگاری روی زمین بنشیند! معنی احترام به خبرنگار هم فهمیدیم! حالا دقیقا این زن و بچه‌هایی که در برج میلاد هستند چه کسانی هستند ما که نمی‌شناسیمشان لابد ما همکارانمان را نمی‌شناسیم! راستی یادتان هست آقای حیدری گفته بود جشنواره فیلم فجر سیاسی نیست؟!

حضور آقای محمدرضا عارف در کاخ جشنواره برای دیدن فیلم «نفس» خانم آبیار که مثل بقیه موارد از دست آقای دبیر در رفته یا مشاورانش مشاوره اشتباه داده بودند! بماند! ظاهرا جناب حیدری در این مورد هم نتوانست، فضا را مدیریت کند و بالاخره یکی از نامزدهای انتخابات دهم فضای جشنواره را سیاسی کرد همان جشنواره‌ای که می‌خواست دور از سیاست باشد. این یکی هم نشد!

وقتی دبیر جشنواره‌های مرسوم را هر ساله تغییر می‌دهند از این بهتر هم انتظار نمی‌رود، حالا بگذریم از اینکه دبیر جشنواره سی و چهارم بیشتر تئاتری بوده تا سینمایی!

البته این گلایه متوجه آقای ایوبی هم می‌شود از نظر ایشان همیشه همه چیز خوب است ایشان همین که مردم را در سرما به دلیل بی‌نظمی و بی‌برنامه‌گی در صف‌های طولانی می‌بیند ذوق‌زده می‌شود؛ ایشان گفتند: «برای اطلاع از استقبال مردم از جشنواره امسال کافی است که نگاهی به صف‌های طولانی در کاخ مردمی جشنواره و دیگر سینماها انداخته شود تا میزان حضور مردم در جشنواره سی و چهارم مشخص شود. ضمن اینکه همه پس از دیدن فیلم‌ها از سالن راضی بیرون می‌آیند»! ریسس سازمان سینمایی علی‌رقم بی‌نظمی‌های جشنواره امسال؛ نظم و رعایت قوانین را ویژگی اصلی امسال جشنواره سی و چهارم می‌داند!

خدا آخر و عاقبت ما را به‌خیر کند!