- روزنامه هنرمند - http://honarmandonline.ir -

مرد همیشه در صحنه

آتیلا پسیانی که این روزها سر پر سودایی در عرصه تئاتر و هنر نمایشی دارد مشغول کار بر روی نمایشنامه «باغ آلبالو» ‏نوشته آنتوان چخوف است و قصد دارد این نمایش را در جشنواره تئاتر فجر مدیریت و اجرا کند. پسیانی این روزها همراه با ‏محمد چرمشیر روی نمایشنامه «باغ آلبالو» کار می‌کند. او قصد دارد این نمایش را با همراهی گروه تئاتر «بازی» به صحنه ‏بیاورد اما از آنجا که تعداد کاراکترهای این نمایش از اعضای گروه تئاتر «بازی» بیشتر است‌، با چند بازیگر مهمان همکاری ‏خواهد داشت تا بتواند به اهدافش در ترسیم فضای نمایش برسد و به خوبی آن را پیاده بر روی صحنه در جهت جذابیت ‏متعادلانه برای مخاطبانش کند. در همین امتداد پسیانی که چندی پیش نمایش «گنگ خواب دیده» را در تماشاخانه ‏ایرانشهر اجرا کرده بود‌، احتمال می‌دهد این نمایش دی ماه امسال در شیراز و اسفند ماه در وین اجرا بشود. او در حال حاضر ‏دو سریال «پرده نشین» به کارگردانی بهروز شعیبی و «معمای شاه» کار محمدرضا ورزی را در نوبت پخش دارد. که همه گی ‏توجه ویژه بر مسایل اجتماعی و منجمله آموزش دهی های فرهنگی و اجتماعی مطابق با الگوهای داخلی برسطوح مختلف ‏اقشار مردم و علل خصوص جوانان و نوجوانان دارد. این مسئله بهانه ای شد تا به کارهای این هنرمند سینما و تلوزیون ایران ‏در باب ایفای نقش هایش در تله تئاترها یا برنامه های سینمایی پرداخت که برای قشرجوان جامعه بوده است.آتیلا پسیانی در ‏توضیح نمایش «گنگ خواب دیده» بیان کرد: ۱۴ سال پیش این نمایش را در انبار گازوئیل تئاترشهر موسوم به سالن ‏خورشید با کمک محمد چرمشیر و گروه تئاتر «بازی» اجرا کردیم. پس از آن ۱۲۰ اجرا در خارج از کشور داشتیم و حالا ‏دوباره برای نسل جدیدی که نمایش را ندیده‌اند؛ روی صحنه می‌رویم. البته نمایش «گنگ خواب دیده» مربوط به زمان و ‏مکان خاصی نیست. نمایشی از ابد تا ازل است.پسیانی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: فاطمه نقوی طی سالها، ‏باعث حفظ و تحکیم گروه تئاتر بازی بوده و خیمه گروه را برافرشته است که من در اینجا ازاو تشکر می‌کنم.محمد چرم‌شیر به ‏عنوان دراماتورژ نمایش «گنگ خواب‌دیده» در ادامه مراسم گفت: آتیلا پسیانی با اجرای نمایش «گنگ خواب دیده» در سال ‏‏۱۳۷۹ به اوج کار هنری خود رسید. این نمایش چیزی داشت که تا آن زمان تجربه نشده بود، ساختار، فرم، روایت و بازی ‏متفاوتی داشت که به نظرم نقطه اوج کارنامه آتیلا به حساب می‌‌آید. این نمایش به قدری تأثیرگذار بود که می‌توان تئاتر را به ‏دو نیمه زمانی قبل و بعد از اجرای این نمایش تقسیم کرد. این نمایش جا دارد سالها در موردش صحبت شود. سال ۱۳۷۹ ‏من مدیر صحنه اجرا بودم و شاهد بازخورد تماشاگرانی بودم که با شگفتی از سالن خورشید خارج می‌شدند. در آن زمان هم با ‏پدیده عجیبی در تماشاگر رو به رو شده بودم.وی درباره دیگر خصوصیات شاخص این نمایش در زمان اجرای اول توضیح داد: ‏این نمایش همچنین باعث جدایی نوگرایان و کسانی که بر عادتها پای می‌فشردند؛ شد. پس از اجرای این نمایش،‌ جوانان ‏نوگرا پشت سر آتیلا قرار گرفتند اما کسانی هم بودند که بر سیاق گذشته خود باقی ماندند و توپ‌های سنگین عادت‌پذیرها ‏روی این نوجویی و نوجوها فرود آمد.در همین خصوص باید گفت که آتیلا پسیانی با هنرجویی در کارکترهای مختلفی ‏منجمله شخصیت هایی که نوعی همنوایی را با ارایه هنجارهایی اخلاقی و معرفتی بر جوانان و نوجوانان داشته است: از قبیل: ‏سریال دیوار و یا مجموعه یک تکه نان از آثار سیروس مقدم و یا مجموعه «خانه ای روی تپه» اثری از داریوش یاری، همواره ‏کار را در این حوزه یکی از اصول مسلم بازی گری خودش می‌داند که غالب بازیگردانی آنها در شبکه ملی و رسانه داخلی بوده ‏است او به خوبی می‌داند که رویکرد آموزشی نسبت به برنامه های تلوزیونی و آثارسینمایی برای قشر نوجوان و جوان به ‏خودی خود یک رسانه برای مخاطبان این گروه سنی محسوب میگردند و در مکان و زمان خاصی بر معانی و مفاهیم وی‍ژه‌ای ‏صحه می‌گذارد والنهایه می‌توان لباس آموزش فرهنگی آثار رسانه ای به قشر جوان را در ارایه آونگ های اخلاقی/اجتماعی ‏دارای نوعی کارکرد ویژه و خاص در بعد انعکاس وسیع توجه فرهنگی در این قبیل آثار درجهت آموزش اخلاقی نوجوانان و ‏جوانان دانست. باید توجه داشت لباس هر جامعه از باورها و واقعیت‌های فرهنگی و اجتماعی مشخصی حکایت می‌کند و در ‏مکان و زمان خاصی بر معانی و مفاهیم وی‍ژه‌ای صحه می‌گذارد والنهایه می‌توان لباس آموزش فرهنگی آثار رسانه ای به قشر ‏جوان را در ارایه آونگ های اخلاقی/اجتماعی دارای نوعی کارکرد ویژه و خاص در بعد انعکاس وسیع توجه فرهنگی در این ‏قبیل آثار درجهت آموزش اخلاقی نوجوانان و جوانان دانست لذا در عرصه فیلم سازی برای حوزه آثار سینمایی کودکان و ‏نوجوانان باشد.در سال های اخیر خوشبختانه برنامه های سینمایی و تلوزیونی با اشاره بر معیارهای گوناگونی چه در ابعاد ‏فرهنگی و اخلاق گرایی به ارزش های اصیل انسانی و ایرانی را برای مخاطبان جوان و نوجوان تهیه و تدوین شده است که ‏برای نمونه این آثارشاخص که همراه با انعکاس وسیع توجه فرهنگی در آثار تلوزیونی نسبت بر آموزش هدفمند اخلاقی ‏جوانان بوده است” سریال خانه ای روی تپه “می باشد که در کنار آثار تولیدی پر فرازو نشیب تولیدی برای گروه کودک و ‏نوجوان که همه گی از پیام های آموزشی مناسب و هوشمندانه ای چه در بعد پیام رسانی فرهنگی و اخلاق گرایی و چه در ‏سایر ابعاد آموزشی دیگر برای مخاطبان نوجوانان و جوانان وگاها داشتن معایبی نقش مهمی بر الگودهی های اخلاقی بر گروه ‏جوان توجه داشته اند. یکی از بازیگران این مجموعه عباس آتش سرو است که دوره هنرجویی خوبی را در کنار این بازیگر ‏طی نموده است و در این خصوص می‌گوید:” وجود کاراکتر های مختلف شخصیتی من در قالب نقش رسول که با توجه بر ‏رویکرد فیلم نامه مکلف است همزمان با اینکه هم باید نقش شاگرد مدرسه را داشته باشد و هم بیرون از خانه کار بکند و در ‏نهایت نقش پدر خانواده را هم بر عهده داشته باشد برایم مشکل بود ولی اراده کردم و کارگردان محترم فیلم هم کمک بسیار ‏زیادی در این راستا به من کردند و من در نهایت موفق شدم که وظلایف ام را به درستی در نقش هایم انجام بدهم این را هم ‏باید بگوییم که شخصیتی که من عهده دار انجام بازی آن بودم بسیار اخلاقیات و ابعاد شخصیتی اش به باور های نهادی ‏وشخصیتی خودم نزدیک بود که خوشبختانه مشکلات زیادی در اجرای سکانس ها نداشتم و توانستم مطلابق برنامه زمانی ‏انجام شده آنها را فیلمبرداری بکنیم.. نکته ای که باعث شد این سریال به دل مردم عزیز مان بنشیند شاید باور نکنید واقعی ‏بودن ماجراهای آدم های هر قصه آن و خالصانه کار کردن تیم تدوین گر و گروه بازیگران آن بخصوص جناب آقای پسیانی و ‏دیگر هنر پردازان موفق در این مجموعه بوده اند که برای ارایه کاری متناسب جهت ارایه به قشر نوجوان و جوان واقعا بسیار ‏تلاش نمودند و این اثر در زمره آثار موفق تلویزیونی تولیدبرای مخاطبان نوجوانان است و فی نفسه ماندگار است”.‏