تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7196 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      5951 بازدید
  • با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولین هنری؛
    مجسمه هیچ بزرگ در مجموعه آرت سنتر رونمایی شد

    3720

    یکشنبه 20 دسامبر 2015 - 19:30

    3402 بازدید

    شماره 396

    رئیس سازمان ملل در ایران گفت: با توجه به اینکه این روزها در اطراف ما اتفاقات ناخوشایندی در حال وقوع است، ولی هنر،عشق و زندگی رابه همه ما هدیه می‌کند و باعث می‌شود تلخی که این روزها سراسر جهان را فراگرفته است، کمتر شده و ایام خوبی را برایمان رقم بزند.

    به گزارش هنرمند، مراسم رونمایی از بزرگترین مجسمه پرویز تناولی به همراه افتتاح نمایشگاه پیشکسوتان هنرهای تجسمی با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، محمد‌هادی ایازی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، گری لوئیس رئیس سازمان ملل درایران، مجید ملانوروزی رئیس مرکز هنرهای تجسمی، نصرالله افجه‌ای، علی اکبر صادقی، امیرصادق طهرانی، مسعود فروتن، علی زند وکیلی، علی اتحاد، وحید ملک و جمعی از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی و سینما عصر روز گذشته در آرت سنتر ۲ برگزار شد.

    در ابتدای این مراسم وحید ملک مدیر مجموعه آرت سنتر طی سخنانی ضمن خوشآمدگویی به حضار گفت: افتخار داریم امروز میزبان مهمانان هنری، فرهنگی، دولتی و مهمانی از سازمان ملل باشیم. امشب و دراین مراسم جای دو استاد عزیز پرویز تناولی و پرویز کلانتری بسیار خالی است. از حضور همه تشکر می‌کنم که با حضورشان، باعث شدند تا امروز بتوانیم مجسمه «هیچ بزرگ» را در اینجا داشته باشیم و از آن رونمایی کنیم.

    علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد نیز طی سخنانی کوتاه بیان کرد: خوشحالم از اینکه در مراسم رونمایی یکی از بزرگترین کارهای هنرمندان ایرانی حضور دارم. امشب شب فوق العاده‌ای برای عرصه هنرهای تجسمی در تهران است. چرا که ما امشب شاهد افتتاحیه چندین نمایشگاه در گالری‌های مختلف تهران هستیم و این امر موجب شده تا آخرین روزهای پاییز برایمان دلچسب تر از گذشته باشد. امیدوارم در آینده نزدیک شاهد برنامه‌های مهمی دراین زمینه باشیم. وی ادامه داد: از سوی دیگر بسیار خوشحالم که برنامه‌های مختلفی در عرصه هنرهای تجسمی دیده میشود و هنرهای تجسمی رونق یافته است، چراکه حضور افراد علاقمند به هنر باعث گرمی این مراسم شده است و امید دارم این برنامه‌ها درآینده بیش از پیش باشد. مرادخانی افزود: اخیرا موزه هنرهای معاصر تهران چند نمایشگاه بسیار مهم برگزار کرده است و امیدوارم به صورت تخصصی برنامه‌های بیشتری در عرصه هنرهای تجسمی داشته باشیم.

    در ادامه این مراسم گری لوئیس رئیس سازمان ملل در تهران نیز طی سخنانی کوتاه به زبان فارسی گفت: من و همسرم بسیار خوشحال هستیم که درجمع شما حضور داریم. خوشحالم که امشب در مراسم رونمایی اثری از استاد تناولی حضور دارم و این را به عنوان دنباله‌ای از هنر اصیل ایرانی می‌بینم. وی ادامه داد: ۲ سال و نیم است که درایرانم و با فرهنگ عمیق ایران از ایلامی تا هخامنشی در طی این مدت آشنا شدم، اخیرا به شهر کاشان رفتم و یک قطعه سرامیکی بسیار قدیمی از تپه‌های سیلک دیدم و امشب درادامه آن بازدید، فرهنگ و سنت غنی ایران را در این مجموعه می‌بینم. رئیس سازمان ملل درایران بیان کرد: با توجه به اینکه این روزها در اطراف ما اتفاقات ناخوشایندی در حال وقوع است، ولی هنر،عشق و زندگی رابه همه ما هدیه می‌کند و باعث می‌شود تلخی که این روزها سراسر جهان را فراگرفته است، کمتر شده و ایام خوبی را برایمان رقم بزند.

    در ادامه این مراسم از بزرگترین مجسمه «هیچ» پرویز تناولی رونمایی شد. این اثر یکی از آثار پرویز تناولی است که در دو شهر بوستون آمریکا و لندن به نمایش درآمده است و پس از تلاش وحید ملک برای نخستین بار در مجموعه آرت سنتر ایران نیز به نمایش گذاشته شد.

    درکنار مراسم رونمایی از مجسمه «هیچ» پرویز تناولی نمایشگاهی از آثار هنرمندان پیشکسوت با عنوان نمایشگاه «پیشکسوتان هنرهای تجسمی » نیز افتتاح شد. نصراله افجه‌ای هنرمند خوشنویس که یکی از تابلوهایش به صورت مشترک با امیرصادق طهرانی برای اولین بار در این نمایشگاه به نمایش درآمده است طی سخنانی گفت: ایده اصلی این کار را آقای طهرانی مطرح کردند و مانند یک پدر و پسر با هم بر سر این پروژه کار کردیم. فکر می‌کنم کار خوبی بود، مهم این است که چگونه بتوانیم این دو تفکر را باهم هماهنگ کنیم. خوشبختانه دراین کار ما به خوبی این راه را با هم تا پایان رفتیم و امشب نیز از این اثر رونمایی شد.

    این هنرمند پیشکسوت عرصه خوشنویسی بیان کرد: تجربه کردن همیشه خوب است و باید از آن پند گرفت و بهتر از این که هست کار کرد. این کار را باید همه هنرمندان انجام دهند، چرا که به تنهایی کار کردن اثر بخش نیست و باید فکرها با هم یکی شود تا اثر خوبی ارائه شود. وی افزود: بسیار خوشحال می‌شوم که آثارم نقد شود، چرا که وقتی اثر شما نقد می‌شود، نشان از این دارد که اثرتان دیده شده است که می‌توان آن را نقد کرد. دراین کار من باید هم جهت کار خودم را حفظ می‌کردم و هم دیدگاه طرف مقابلم آقای طهرانی را. اگر به تنهایی می‌خواستم کار کنم، شاید این ترکیب بندی را انجام نمی‌دادم، اما با نگاهی که به این اثر داشتیم، سعی کردیم به یک ترکیب بندی هماهنگ برسیم تا این اتفاقات همگن با هم باشند.

    امیرصادق تهرانی دیگر هنرمند خوشنویس که اثر «شاخه‌ها» را به همراه استاد افجه‌ای کار کرده است، درباره اثر مشترک خود و نصرالله افجه‌ای گفت: جرقه اولیه این اتفاق، پیشنهاد یکی از دوستان بود که یک کار مشترک با هنرمندان پیشکسوت داشته باشیم. کانسپت اصلی کار به ذهنم رسید و فکر کردم همین که بتوانم با یک استاد پیشکسوت کار مشترکی داشته باشم، اتفاق خوبی است. ابتدا فکر نمی‌کردم آقای افجه‌ای به راحتی بپذیرد، اما در اولین گفتگو کاملا موافق بودند. وقتی تاریخ هنر را بررسی می‌کردم، متوجه شدم در مقطعی دو گرافیست آمریکایی و ژاپنی یک کار مشترک انجام داده‌اند، اما موارد مشابه دیگری ندیدم. وی همچنین درباره انتخاب عنوان «شاخه‌ها و ریشه‌ها» برای این اثر، توضیح داد: پیشکسوتان، نقش ریشه را در هنرهای تجسمی دارند و نسل بعد، در حکم شاخ و برگ است. ما در این اثر نقاشی‌خط از المان‌های خوشنویسی استفاده کرده‌ایم. من برای این‌که کارم به کار آقای افجه‌ای نزدیک باشد، تکنیک خودم را تغییر دادم و با ایشان هماهنگ شدم.

    مجید ملانوروزی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران نیز طی سخنانی گفت: این یک فرصت مغتنم است که آثار اساتید مطرح و پیشکسوت هنرهای تجسمی را می‌بینیم. در این یک دهه اخیر پیشکسوتان هنرهای معاصر ایران تاثیر خوبی در منطقه از خود به جای گذاشته‌اند. خوشحالم درنمایشگاهی حضور دارم که از پیشگامان هنرهای معاصر ایران برگزار می‌شود. تا پیش از این از این دست نمایشگاه‌ها کمتر برگزار شده بود و این آثار برای مخاطبان هنر تازگی داشت و این یکی از مزیت‌های مجموعه آرت سنتر است که با ارتباطاتی که با هنرمندان و مجموعه داران دارد، آثاری را به نمایش می‌گذارد که کمتر دیده شده است و موجب پویایی اقتصاد هنر خواهد شد و قطعا تاثیر آن برروی جوانانی که دراین عرصه فعالیت می‌کنند، خواهد بود.

    گفتنی است مجموعه آرت سنتر از این هفته برای رفاه حال علاقه‌مندانی که می‌خواهند از نمایشگاه پیشکسوتان هنرهای تجسمی در آرت‌سنتر یا گالری‌های دیگر دیدن کنند یک اتومبیل «ون» در میادین ولی‌عصر، ونک و تجریش مستقر کرده است تا به‌صورت یک آرت‌ورک آن‌ها را به مقصد برساند. در این نمایشگاه آثاری از علیرضا اسپهبد، نصرالله افجه‌ای، ناصر اویسی‌، امیرصادق تهرانی‌، هوشنگ پزشک‌نیا‌، جلیل رسولی‌، مسعود عربشاهی‌، فریده لاشایی‌، احمد اسفندیاری‌، محمد احصایی‌، ژازه تباتبایی‌، محمدعلی ترقی‌جاه‌، فرامرز پیلارام‌، حسین زنده‌رودی‌، حسین کاظمی‌، اردشیر و بهمن محصص‌، آیدین آغداشلو‌،‌هانیبال الخاص،‌ صادق تبریزی‌، پرویز تناولی‌، جعفر روح‌بخش‌، علی‌اکبر صادقی،‌ پرویز کلانتری‌ و سیراک ملکونیان از ۲۷آذر ماه تا ۱۸ دی ماه درمجموعه آرت سنتر۲ در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

     

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان