- روزنامه هنرمند - http://honarmandonline.ir -

دوتابعیتی بودن داورها در انتخاب‌ها تاثیرگذار بوده است

هنرمند| در حالی که نزدیک به دوهفته از اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر می‌گذرد همچنان حواشی و انتقادات به این دوره جشنواره که به اعتقاد بسیاری یکی از ضعیف‌‎ترین ادوار جشنواره فیلم در دو دهه اخیر محسوب می‌شود ادامه دارد و با توجه به اهمیت موضوع و فرافکنی مدیران سینمایی همچنان باید منتظر پس لرزه‌های جشنواره سی و پنجم در سینمای ایران باشیم. موضوعات مطرح شده پیرامون جشنواره به مجلس نیز کشیده شد. هفته گذشته قرار بود رییس سازمان سینمایی به همراه مدیران جشنواره برای پاسخگویی به ابهامات و اتفاقات این دوره به مجلس بروند اما به دلیل طولانی شدن صحن علنی مجلس، این هفته دوم اسفندماه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس پذیرای مدیران سینمایی کشور بودند. رییس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره دلایل و توجیهات اقدامات عجیب و انتخاب‌های عجیب‌تر در جشنواره سی و پنجم را ارائه دادند اما نتوانستند اعضای کمیسیون را قانع کنند. احد آزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با «روزنامه هنرمند» ضمن اعلام این مطلب افزود: ماحصل این جلسه مجموعا چهار گزینه بود. با توجه به جلساتی که ما قبلا با منتقدان و صاحب نظران در مورد جشنواره اخیر فجر داشتیم. روز دوشنبه با جناب ایوبی و معاونانش و همچنین معاون پارلمانی وزارت ارشاد، آقای حسینی جلسه طولانی برگزار شد. نکته اول در مورد داوران دو تابعیتی بود و این مورد را آقای ایوبی پذیرفتند که بحث چالشی جلسه هم این موضوع بود. نکته دوم بحث محتوا و سطح آثار پخش شده در جشنواره بود که به گفته خود آقای ایوبی اکثرا کارهای متوسط بوده و کارهای فاخر در آنها زیاد دیده نمی‌شد. نکته سوم عبور از خطوط قرمز در محتوای برخی فیلم‌ها بود که بر اساس مثال‌هایی که زده شد، برخی دیالوگ‌ها خطوط قرمز را نگه نداشته و در حد فیلم‌های انقلاب اسلامی نیستند و نکته آخر نیز نقش کمیسیون فرهنگی به عنوان یک واحد نظارتی در فرآیند اکران فیلم‌ها بود که نهایتا قرار شد با پیشنهاد آقای حسینی معاون پارلمانی وزارت ارشاد از اعضای کمیسیون برای شورای نمایش هم استفاده کنند.

احد آزادی‌خواه در خصوص داوران دوتابعیتی که موضوع چالش برانگیز جلسه بود گفت: دفاع آقای ایوبی در این مورد این بود که اگر هم داوران دوتابعیتی باشند چه اشکالی وجود خواهد داشت. ما به عنوان اعضای کمیسیون مطرح کردیم که در این کشور هنرمندان پیشکسوت با ارزش و با تابعیت جهموری اسلامی داریم که می‌توان از وجود آنها در داوری‌ها استفاده کرد. همانطور که سال پیش و سال‌های قبل آن بر همین منوال بوده و مشکلی هم ایجاد نشده است. پس چه لزومی دارد که از داوران دو تابعیتی استفاده کنیم. این موضوع یکی از اشکالات وارد بر این جشنواره بود. وی همچنین در خصوص تاثیر دوتابعیتی بودن داورها در انتخاب‌هایشان گفت: قطعا این موضوع در داوری‌ها تاثیرگذار بوده است. ما به داورانی نیاز داریم که ارق ملی داشته باشند و در انتخاب‌هایشان، ارزش‌های انقلاب اسلامی را در اولویت قرار دهند. به طور قطع دو تابعیتی بودن در داوری‌های جشنواره سی و پنجم ضررهایی به همراه داشته است.

سخنگویی کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص جمع بندی این جلسه افزود: جشنواره فیلم باید جریان یک ساله فیلم کشور را مدیریت کند و این موضوع یک واقعیت است. هر چند زحماتی آقای ایوبی و معاونین‌شان کشیده‌اند. اینها را ما قبول داریم و خداقوت می‌گوییم. اما کمیسیون چون نقش نظارتی بر این جریان دارد معمولا انتقاد‌ها را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد. مخصوصا در مورد داوران دو تابعیتی و محتوای فیلم‌ها به هیچ وجه قانع نشده‌ایم و یکی از مهم‌ترین اشکالات جشنواره فیلم فجر نیز همین موضوعات بود.

هرچند دلایل جناب ایوبی و همکارانش کمیسیون فرهنگی مجلس را هم مانند منتقدین و سینماگران قانع نکردند اما یک موضوع مهم را باید در نظر گرفت و آن هم لزوم اتحاد و همدلی اهالی سینما با یکدیگر است. مدیران سینمایی هرچقدر خوب عمل کنند و یا اینکه ناخواسته و از سر بی‌اطلاعی عملکرد بدی داشته باشند، در نهایت باید صندلی‌شان را برای مدیر بعدی خالی کنند و تنها نام نیک یا نامی پر از ابهام و ایراد از خود در سینمایی ایران به جای می‌گذارند. این اهالی سینما هستند که خودشان، رفتار و آثارشان، می‌توانند برای سینما راهگشا و ماندگار باشد. مگر می‌شود یک نفر سینماگر باشد و با سینما زندگی کند بعد از درخشش سینمای ایران ناراحت شود! قطعا در خانواده بزرگ سینما اختلاف نظرهایی هم وجود دارد که همین موضوع در نهایت باعث پویایی سینما خواهد شد. اما اختلاف نظرها دلیلی برای بی‌احترامی و تاختن سینماگران و منتقدین به هم نمی‌باشد. متاسفانه در روز گذشته سخنان دو بازیگر بزرگ و برجسته کشورمان در خصوص بهروز افخمی و مسعود فراستی اصلا درخور و شان سینمای ایران نبود و تعجب بسیاری را برانگیخت. جشنواره سی و پنجم هرچقدر هم که بد برگزار شده باشد سال آینده و سال‌های بعدش فرصت برای جبران آن است و هیچ معلوم نیست دیگر نام دبیر این دوره جشنواره را در سینما بشنویم. اما تاثیر بزرگان سینما غیر قابل انکار است همیشه جامعه تحت تاثیر قهرمانانش قرار می‌گیرد. ستارگان سینما نباید فراموش کنند ادبیات و رفتار آنها در جامعه فراگیر خواهد شد و نتیجه‌اش هر آنچه باشد به خود آنها برخواهد گشت. در مواقع بسیاری هنرمندان به خاطر بی اخلاقی موجود در کشور معترض هستند اما وقتی نوبت به خودشان می‌رسد یادش می‌رود که با توهین و هتاکی هر چقدر هم محق باشند در نهایت خودشان مقصر خواهند شد. شاید سینمای ایران در این برهه زمانی بیشتر از هر وقت دیگری نیاز به همدلی و اتحاد اهالی‌اش دارد.