- روزنامه هنرمند - http://honarmandonline.ir -

تکنیک یکی از راه‌های پیشرفت سینما است

پیمان یاحقی | هنرمند این هفته به سراغ یک طیف خاص از سینما رفته و با سرپرست این گروه به گپ و گفت پرداخته است. مهدی صفایی مدیر گروه تشریفات، مراقبت و همراهی «کانسپت» یکی از ابداع کنندگان سکیوریتی منیجر در ایران است. وی بعد از کسب عناوین جهانی در ورزش‌های رزمی دست به ترکیبی مناسب از دو طیف ورزشکار و هنرمند زده است. مهدی صفایی توانسته با توجه به تجربه خود و بهره‌گیری آموزش و تکنیک جان تازه‌ای به سینما کشور دهد. درخصوص مشکلات و نحوه اجرای این تکنیک در سینما با استاد مهدی صفایی در فضای آرام و صمیمی «کافه موکا بیهقی» به گفتگو نشستیم که در ادامه پیش روی شماست؛

 

به عنوان اولین سوال، فعالیت اصلی شرکت شما چیست؟

شرکت ما در چند بخش فعالیت می‌کند و به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود. این تقسیم بندی شامل برگزاری مراسم ملی همانند جشنواره فیلم فجر، امنیت و تامین یک فرد خاص که بنا به دلایلی نیاز به این تامین امنیت دارد و در بخش آخر معرفی اعضای فعال ما به پروژه‌های سینمایی برای استفاده در امور بدلکاری و بازیگری که معمولا توسط صاحبان پروژه‌های سینمایی دعوت به همکاری می‌شویم.

 

چقدر این حرفه در کشور ما رونق دارد و به چه میزان با رشد سعودی روبرو شده است؟

این حرفه به‌طور کلی در کشور ما نمایان نشده است و حتی در بعضی اوقات هنوز مابین بعضی از افراد جامعه آن ذهنیت شکل نگرفته که شرکت‌های خصوصی نیز می‌توانند امنیت برگزاری یک مراسم و یا یک فرد به طور اختصاصی تامین کنند، باید یادآور شوم که ما در تمام دنیا این ترکیب و نوع اجرا امنیت را برای اشخاص خاص مشاهده می‌کنیم و ضمن اینکه شرایط مطلوبی را برای آن افراد رقم می‌زند.

 

پلیس و نیروهای زیربط چقدر با این پدیده آشنا هستند، آیا با شما تعامل دارند؟

زمانی که این پدیده به‌عنوان یک گروه شخصی و کاملا بدون وابستگی به نیروهای دولتی و امنیتی شکل می‌گیرد اکثرا با انتقادهای روبرو است که در ابتدای کار رخ می‌دهد. شرکت ما سعی کرد با فعالیت که دارد و فارغ از نگاه سیاسی اعتماد هر دو طیف را بدست آورد و برای امنیت بیشتر افراد جامعه گامی نو آغاز کند. در پاسخ بخش دوم سوال شما باید اشاره کنم، نیرو‌های ناجا همواره به شرکت ما لطف داشته و تا آنجا که می‌توانسته با تیم و گروهم همکاری لازم را انجام داده است.

 

شما عناوین جهانی کسب کردید؛ چه شد که این حرفه را انتخاب کردید و به عنوان یک قهرمان جهان به ادامه فعالیت خود در ورزش نپرداختید؟

در ابتدا باید بگویم که این حرفه شامل چند بخش می‌شود که در ابتدا با فنون رزمی و آشنایی با مفاهیم این چنینی کار خود را آغاز می‌کند. همزمان با کسب قهرمانی در جهان سعی کردم با تجربه‌ای که داشتم ایجاد اشتغال کنم و جوانان کشورم را مورد حمایت قرار دهم، چرا که خود شما نیز می‌دانید تمامی رشته‌های ورزشی از لحاظ اقتصادی توجیح خوبی ندارند و همواره با مشکلات مالی دسته و پنجه نرم می‌کنند، لذا سعی کردم با تحقیقاتی که در زمینه داشتم نیروی کارآمدی را در ابتدا تحویل به جامعه و بعد از آن ایجاد اشتغال کنم، چرا که اگر دقت کنید من در سال‌های گذشته به عنوان یکی از برترین کارآفرینان این مرزو بوم بودم.

 

آیا به غیر از این حرفه شما به فعالیت دیگری هم می‌پردازید؟

بله، خودتان می‌دانید این حرفه که ترکیبی از بدلکاری و کاربرد فنون رزمی است نیاز به سخت افزارهای خاص خود دارد، لذا در بیشتر موارد سعی کردیم هزینه این بخش را از فعالیت دیگری که داشتم تهیه کنم و به نوعی به درآمد این حرفه دل نبدم، چرا که حس می‌کنم ما هنوز هم در ابتدای راه قرار داریم و برای معرفی کردن این حرفه راه طولانی را پیش رو داریم.

 

اشاره کردید به فعالیت در سینما، شرکت شما چه همکاری با پروژه‌های سینمایی دارد؟

زیر مجموعه شرکت‌های ما در گذشته به سرمایه‌گذاری در سینما می‌پرداخت و نتیجه خوبی را تا آن زمان کسب می‌کرد که بعد از گذشت چند سال ترجیح دادیم بخش سرمایه‌گذاری را حذف کنیم و به‌صورت تخصصی به حرفه خود بپردازیم. فعالیت شرکت ما در سینما به چند بخش تقسیم می‌شود که در ابتدا توسط صاحبان پروژه دعوت به همکاری می‌شویم و بعد از بررسی تیم کارشناسی به تنظیم قرار داد می‌پردازیم. در پاسخ بخش دوم سوال شما باید بگویم تا به حال توسط افرادی همانند مهران مدیری دعوت به همکاری شدیم که ایشان از نیروهای ما در دو بخش بدلکاری و بازیگری استفاده کردند. این اتفاق در مابقی پروژه‌های سینمایی شکل گرفته است، اما بیشترین فعالیت ما در سینما معطوف می‌شود به برگزاری جشنواره فیلم فجر که همزمان امنیت و برگزاری آن را در چند بخش برعهده داشتیم.

 

اعضای گروه شما چطور انتخاب می‌شوند؟

«کانسپت» به دلیل آنکه افراد متخصص و نیروی کاری را، ارزش و سرمایه واقعی این مجموعه می‌داند، اهمیت فراوان برای جذب و آموزش نیرو‌های کارکشته قایل می‌باشد لذا آموزش‌های ارتقای سطح فیزیک بدنی و فکری در اولویت این مجموعه قرار دارد. افراد گروه ما در ابتدا باید یک پروسه رو به رشد را طی کنند و بنا به نیازهای شرکت مفاهیم را فرا می‌گیرند و اگر بتوانند تمامی این فنون را یاد بگیرند و نظر کارشناسان ما را جلب کنند، می‌توانند در شرکت ما به ادامه فعالیت خود بپردازند.

 

این فنون و مفاهیم آموزشی شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

یادگیری فنون به چند بخش تقسیم می‌شود که در ابتدا این افراد به گروه‌های ویژه تقسیم می‌شوند؛ اهم این آموزش‌ها شامل روابط عمومی و روانشناسی، شناخت آناتومی بدن انسان، فیزیولوژی، بادی لنگوییج، شخصیت شناسی، ارتقای توانایی رانندگی و موتور سواری به سطح حرفه‌ای، کمک‌های اولیه و آتش نشانی، سلاح شناسی، مراقبت‌های فردی در شرایط‌های متفاوت و… به طور مثال اگر بخواهیم گروهی را به یک پروژه سینمایی بفرستیم، حتما قبل از فرستادن آنها بررسی می‌شود که این افراد چقدر با مفاهیم سینما آشنایی دارند و اگر نسبت آشنایی آنها با سینما مورد قبول نباشد توسط کارشناسان ما به یادگیری این مفاهیم می‌پردازند و بعد از یک رویکرد مناسب به پروژه‌های سینمایی فرستاده می‌شوند.

 

با توجه به این مسئله که گروه شما برگزاری مراسم‌های بزرگی را در دست داشته است، علوم ارتباطات و روانشناسی در حرفه شما چه جایگاهی دارد؟

به سوال جالبی اشاره کردید. جالب است بدانید اعضای گروه همان‌ طور که اشاره کردم تنها به یادگیری فنون رزمی نمی‌پردازند، چرا که همزمان با یادگیری این فنون به یادگیری علم ارتباطات می‌پردازند و در کنار آن با مفاهیم جامعه شناسی و علم روانشنایی آشنا می‌شوند. کارشناسانی که در بخش مختلف در شرکت ما فعالیت دارند به یک میزان به این موضوع می‌پردازند و تمامی اعضای گروه را نسبت به موقعیت جامعه آگاه می‌کنند. روانشناسی و ارتباطات لازمه هر موقعیت کاری در هر صنفی است.

 

آیا بدلکاری توسط شرکت شما ارایه می‌شود؟

این علم توسط نیروهای کاربردی ما بنا به پروژه‌ای که در دست داریم شکل می‌گیرد. شرکت ما سعی کرده بنا به موقعیت‌هایی که پیش آمده نیروهای متناسب با یک حرفه را تربیت کند. در پاسخ سوال شما باید بگویم سعی می‌کنیم کمتر به این حرفه بپردازیم، چرا که گروه‌های تخصصی هستند که در این حرفه فعالیت می‌کنند.

 

شما چه کمکی به فیلمسازان جوان می‌کنید؟

از آنجا که معتقدم باید همیشه در کشور دست جوانان را گرفت و به آنها کمک کرد، در همین جا اعلام می‌کنم هر جوانی که به‌عنوان فیلم اول تمایل همکاری با گروه ما را داشته باشد و به لحاظ محتوایی و فکری هم با ما هماهنگ باشد، تمام امکانات گروه را به‌صورت رایگان در اختیار او قرار می‌دهیم.

 

تا به حال شده که از فعالیت در سینما آزرده خاطر شده باشید؟

به موضوع جالبی پرداختید. بله، در بعضی مواقع مسائلی رخ داده است که بسیار گروه ما را آزرده خاطر کرده است و بنا به شخصیتی که آن گروه داشته نتوانستیم به ادامه همکاری بپردازیم، اما در بیشتر اوقات همکاری‌های ما به‌صورت مکرر ادامه‌دار بوده و با مشکل خاصی روبرو نبودیم.

 

در پایان مطلبی را دارید که بخواهید اضافه کنید؟

بله، می‌خواهیم از از آقای طباطبایی(مدیریت شرکت روزانه) تشکر کنم که به من اعتماد کرد و فرصتی را در اختیار من گذاشت که من توانستم نسبت به وضعیت معمولی که در جامعه داشتم و با تلاش به درجات بالاتر برسم، چرا که او این مسیر را برای من بازگذاشت تا بتوانم پله‌های ترقی را سپری کنم و هر جا بشنیم از او یاد می‌کنم و سعی دارم همین مسیر را برای جوانان کشورم بازنگاه دارم و پیشرفت جوانان را مشاهده کنم.