- روزنامه هنرمند - http://honarmandonline.ir -

با حمایت اهالی هنر و مسئولین شهرداری ساختمان بنیاد احیا شد

بنیاد علمی فرهنگی تعزیه و همایش‌های آیینی که قرار بود تعطیل شود با تلاش اهالی فرهنگ و هنر و اصحاب تعزیه  بار دیگر راه‌اندازی شد و مهندس حسن محمد باقر که به مدت پنج سال مدیر این مجموعه بود این بار به منسب قائم مقام مدیرعامل در بنیاد تعزیه رسید. بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره شهرداری منطقه ۱۷ کوتاه آمد و حتی شهرداری قراراست بودجه‌ای را برای این بنیاد مصوب کند تا فعالیت آن گسترده‌تر شود. به همین بهانه با مهندس حسن محمد‌باقر گفتگویی کوتاه داشتیم.

 

گویا حکم قائم مقامی برای شما صادر شده در این خصوص توضیح بفرمایید؟

در ابتدا ضمن عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت سید الشهدا (ع) باید بگویم انتصاب به جا و هنرمندانه جناب آقای بابارضا که ایشان سبقه فرهنگی و هنریشان قابل تمجید و تقدیر است و بى شک افتخار شاگردى‌ام در محضرشان بسیار مغتنم است و من نیزخوشحال هستم که می‌توانم در کنار ایشان به عنوان قائم مقام مدیرعامل بار دیگر خدمتگزار اهالى تعزیه باشم.

 

مشکلات با شهرداری چگونه رفع شد؟

‏‎چندی قبل علیرغم وجود تعامل بین بنیاد و شهرداری، ساختمان بنیاد بدون اطلاع قبلی ناباورانه مورد هجمه و در نهایت تصرف غیر قانونی از سوی شهرداری منطقه ١٧ واقع گردید. این اتفاق اگرچه در ساعات و روزهای اول بسیار تلخ و تاسف بار می نمود، لیکن در روزهای بعد باعث حمایت خیل عظیمی از مسئولین محترم (تعدادی از مدیران محترم بیت مقام معظم رهبری، حضرات آیات و علمای أعلام، تنی چند از معاونین رئیس جمهور و وزرا، گروهی از نمایندگان محترم و دلسوز مجلس شورای اسلامی و …)، هیئات مذهبی و آیین داران و پیش کسوتان تعزیه از سراسر کشور، اعضاء محترم موسسه هنرمندان پیشکسوت کشور، هنرمندان بزرگی چون استادجمشید مشایخى، داود میرباقرى، سیاوش طهمورث، مرضیه برومند، حسین پاکدل، مرجانه گلچین،‌هادى مرزبان، ایرج راد، محمود عزیزى، اصغر همت، سهراب سلیمى، مریم کاظمى، حمید مظفرى، محمد بهرامى، حمیدرضا نعیمى، کاظم هژیرآزاد، محمدرضا غفارى، مظفر لشکرى، قطب الدین صادقى، فرهاد آئیش، مهران غفوریان، منیژه گلچین، رسول نجفیان، شهرام حقیقت دوست و … و از همه مهمتر مردم خداجو، ولایی و همیشه در صحنه و محب اهل بیت علیهم السلام از بنیاد تعزیه گردید و به مصداق فرمایش حضرت زینب(س) «ما رَأَیْتُ إِلّا جَمیِلا» این اتحاد و حمایت از سراسر کشور ما را به وجد آورد و برای خدمت بیشتر در این عرصه مصمم‌تر کرد.

طى جلسات و ساعت‌هاى فراوانى که خدمت برادر بزرگوار جناب مهندس عباسى بودم و همچنین جلسات متعدد و مکرر ایشان با هییت امناى محترم بنیاد با داشته اند ضمن برطرف نمودن شبهات و کدورت‌هاى احتمالى فیمابین پس از ایجاد نگاهى مثبت و برقرارى ارتباط صمیمانه و صادقانه بنده با ایشان و همچنین هییت امناى محترم با وى نظر حمایتى ایشان نسبت به فعالیت‌هاى بنیاد وتقویت بیش از پیش این مجموعه توسط منطقه و شخص آقاى عباسى و استقرار بنیاد در ساختمان مورد نظر صورت پذیرفت پس از جمع بندى تقاضاى آقاى دکتر ایازى بزرگوار مبنى بر عضویت آقاى مهندس عباسى در امناى بنیاد مطرح وایشان قبول مسولیت نمودند.

ضمن تبریک و تقدیر از حضور خیرجناب آقاى عباسى، بى شک چنانچه اراده ى شخصى و شخصیتى و ارادت خالصانه و مخلصانه ایشان به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نبود این تصمیمات مهم صورت نمى پذیرفت .چرا که با توجه به هجمه‌ها و فشارهاى فراوانى که براى شهردارى اتفاق افتاده بود هییت امنا نظر بر حمایت از شهردار منطقه داشتند و اینکه قطعا شهردارى بعنوان مالک توان بازپس‌گیرى ساختمان مذکور را فارغ از هر گونه اتفاقى داشته و تمکین تصمیم شهردار محترم و شهردارى منطقه در دستور کار قرار گرفت. به هر رو شهردار منطقه شخصا تصمیم به واگذارى مجدد ساختمان و تقویت و احیاى فعالیت‌هاى بنیاد تحت حمایت شهردارى گرفتند که این اقدام در نوع خود قابل تحسین از این ایشان است. تصمیم فوق مستقل و صرفا ریشه در باورها و اعتقادات قلبى نسبت به فرهنگ غنى عاشورا و هنر ارزشمند و گرانب‌هاى تعزیه در دو طرف را دارد.

 

گویا بودجه‌ای هم تصویب شده که در اختیار بنیاد قرار گیرد؟

هنوز تصویب نشده، طرح‌هایى داده شده که در مرحله بررسى است تا انشا ا… منابع آن تامین گردد.

 

با توجه به آغاز ماه محرم آیا برنامه‌ای در این خصوص دارید؟

تا به امروز درگیر این مسائل بودیم اما قطعا از امروز برنامه‌هایی داریم که امکان بهره برداری برای همه عزیزان و تعزیه دوستان را فراهم کنیم. در فاز نخست با توجه به ایام محرم حمایت‌های مالی از گروه‌هاى تعزیه با دستور کار قرار گرفت که بتواند کمک نا چیزى در اجراهاى مراسم باشد.

 

کلام آخر…

بى‌شک در این مدت اتفاقات خوب، مغتنم و رو به رشد فراوانى در خصوص نیل به اهداف که همانا حفظ، اشاعه و توسعه فرهنگ عاشورا توسط هنر ارزنده ى مردمى، خودجوش و اثر گذار تعزیه (شبیه خوانى) بود افتاد و در این مسیر پر فراز و نشیب، تحت نظر خاصه حضرت حسین علیه السلام و شهداى کربلا و با یارى همکاران گرانقدرم سپرى شد و فعالیت‌هایى در سطوح ملى و بین الملى به یادگار باقى و ثبت گردید.

من خوشحال هستم که فعالیت‌های بنیاد احیا شد و ارزش‌های مهم برای ما پابرجا بماند و از دوستان درخواست همکاری می‌کنم و در حال حاضر عضو این بنیاد هستم و می‌مانم و در این مسیر اهدافی را پایه ریزی کردیم که امیدوارم به افقی که برای تعزیه و اصحاب آن طراحى نموده ایم برسیم.

اولین خبر ارزشمند و خوشحال کننده را خدمت تمامى عزیزان عرض کنم که مصوب شدهفتم امام حسین علیه السلام «سومین گردهمایی اصحاب تعزیه ایران» برگزار شود که مثل سنوات گذشته از کیفیت و کمیت بسیار خوبى برخوردار است به همان صورت گذشته از صبح تا ظهر برنامه‌های رسمی اختصاصی داریم و از ظهر به بعد کار گروه‌های را داریم که دوستداران تعزیه بهره مند حواهند شد و انشاا… بزودى فراخوان آن توسط دبیرخانه مراسم اعلام می‌گردد.

در آخر از همه عزیزانى که حامى و یاریگر بنیاد تعزیه بوده‌اند مراتب تقدیر و تشکر را دارم و اجرشان با حضرت حسین علیه‌السلام.