تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7154 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      5898 بازدید
  • امید نعمتی خواننده گروه پالت در گفتگو با «هنرمند»
    از جریان‌های مخالف با جشنواره موسیقی فجر جدا هستیم

    8091

    چهارشنبه 28 دسامبر 2016 - 13:44

    2573 بازدید

    شماره 622

    چهار سالی می‌شود که با نام گروهی جوان و مستعدد به نام گروه پالت آشنا هستیم. بچه‎هایی که فارق از روزمرگی‌ها و زرق و برق‌های زود گذر شهرت به دنبال علاقه واقعی و تخصصی هستند که سال‌ها درسش را خوانده و دغدغه‌اش را دارند. شاید همین موضوع باعث شده است مسیری موفق و روشنی را در دنیای موسیقی طی کنند و هر روز شاهد موفقیت بیشتر این گروه باشیم. در تازه‎ترین فعالیت هنری گروه پالت حضور در تیتراژ سریال تلویزیونی لیسانسه‌ها است و همین بهانه‌ای برای گپ و گفت کوتاه ما با امید نعمتی خواننده گروه شد که  در ادامه خواهید خواند:

    با توجه که قبلا نیز تجربه تیتراژ خوانی را داشته‌اید، راجع به تیتراژ سریال لیسانسه‌ها صحبت کنید؟

    ما همیشه مایل به همکاری هستیم اما خیلی گزیده عمل می‌کنیم همانطور که قبلا با هومن سیدی، شهر موشها و … کار کردیم. اما همیشه علاقه مند به همکاری با بقیه ژانرها بودیم. مطمئنا تیتراژ‌های تلویزیونی در معرفی و شهرت گروه‌ها و خواننده‌ها تاثیر بسیاری دارد و ما همیشه مایل به ساخت تیتراژ بودیم، اما موقعیت مناسبی ایجاد نشده بود تا اینکه سروش صحت پیشنهاد تیتراژ سریالش را به ما داد و برای ما همکاری بسیار خوبی بود چون از نظر نگاه و سبک کاری به هم نزدیک هستیم و سروش صحت دوست قدیمی من هست از طرفی با همه عوامل سریال تا حدودی همخوانی داشتیم به طور مثال هوتن شکیبا هم دانشکده‌ای من بوده، در نهایت خوشبختانه لیسانسه‌ها نتیجه مثبتی داد و تیتراژ موفقیت آمیزی شد.

    حال موسیقی تلفیقی چطور است؟

    من فکر می‌کنم خوب است. گفته می‌شود که این روزها با استقبال خوبی مواجه شده و بازار موسیقی پاپ را هم تحت تاثیر قرار داده.

    بسیاری به همین علت به سمت موسیقی تلفیقی می‌آیند از نظر شما چقدر این موسیقی‌ها درست هستند؟

    به طور کلی من موسیقی تلفیقی را قبول ندارم. شاید نشود اسمی بر آن گذاشت ولی موسیقی تلفیقی هم نیست. ما موسیقی داریم که نه پاپ است و نه سنتی و گروه‌هایی مثل پالت؛ دنگ شو و چهارتار… در آن فعالیت می‌کنند و هر کدام فضای منحصر به فرد خود را دارند و نمی‌شود همه آنها را در یک سبک موسیقی گنجاند. از نظر من یک موزیسین باید چنان توانایی در این عرصه داشته باشد که دارای خلاقیت باشد و تکراری از دیگران نباشد و چیزی جدید از خود ارائه دهد.

    در حال حاضرسطح شنیداری مردم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

    به صورت کلی خیلی بهتر از گذشته شده. در گذشته بسیاری از این موسیقی‌های پاپ که سطح زیادی از موسیقی را در جامعه از آن خود کرده بود هیچ چیز قابل دفاعی نداشت. اگر این موسیقی‌های پاپ را در کشور‌های دیگر ارائه دهید هرگز هیچ استقبالی از آنها نخواهد شد چون هیچ‌هارمونی از نظر موسیقی نت و شعر ندارد. دلیل آن هم به این علت بوده که چیز دیگری در دسترس مردم نبوده و مردم چیز دیگری برای شنیدن نداشتند اما امروز با تنوع موسیقی که ایجاد شده کیفیت شنیداری مردم هم بالا رفته است.

    اگر نقدی به گروه پالت داشته باشید، آن چیست؟

    سوال خوبی کردید، نقدی که من به بچه‌های گروه هم می‌گویم ما بعضی وقتا به المان‌های موسیقی بیش از حد بها می‌دهیم. برای اینکه اعضای گروه ما دانش آموخته موسیقی هستند و موسیقی برایمان خیلی اهمیت دارد. در صورتی که گروهی مثل«بیتلز» شاید انقدر هم خوب ساز نمی‌زدند ولی استاندار موسیقی را داشتند به نظرم از یک جایی بعد یک بند موسیقی باید به المان‌های خارج از موسیقی توجه کند و ایده‌هایشان را از داخل فیلم و رمان و ادبیات بگیرد نه از موسیقی. من کمی نقدم پیچیده است.

    و نقطه مثبت‌تان در گروه چیست؟

    نکته مثبت ما این است که ما یک گروه هستیم چند نفر که که با هم تقریبا متفاوت هستند اما کنار هم جمع شده‌اند و ایده‌پردازی می‌کنند چیزی که در ایران کمتر شاهد آن هستیم.

    فکر می‌کنید هنرمندان موسیقی چقدر می‌توانند سطح سلیقه مردم را بالا ببرند و آن را تعیین کنند؟

    یک زمانی بود که می‌گفتند هنرمندان آوانگارد و پیشرو هستند اما امروز با وجود مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعیِ روز یک چرخه در حال شکل گیری است که از خود مردم چیزی گرفته می‌شود و به خود مردم بازمی‌گردد. من هیچ وقت فکر نمی‌کنم من جلو‌تر از مردم هستم بلکه این مسئله‌ای است گام به گام، و معتقدم هنرمندان در کنار مردم هستند.

    دلیل عدم حضور پالت در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر چیست؟

    متاسفانه به خاطر اینکه اعضای گروه هر کدام در جایی مشغول بودند و فرصتی برای هماهنگی نداشتیم نتوانستیم برای جشنواره اقدام کنیم و از طرفی در حال حاضر بیشتر تمرکزمان را بر روی تولید آلبوم گذاشتیم. البته این موضوع که ما در جشنواره شرکت نمی‌کنیم هیچ ارتباطی با تحریم جشنواره از سوی هنرمندان ندارد و ما از این جریان‌ها جدا هستیم.

    آلبوم جدید پالت در چه مرحله‌ای است؟ سبک و فضای آلبوم چگونه است؟

    ما در حال حاضر به این فکر هستیم که از جریانات روز موسیقی در دنیا در کار‌هایمان استفاده کنیم و امکانات و تکنولوژی در موسیقی خودمان وارد کنیم، از طرفی به دنبال این هستیم تا موسیقی الکترونیک در سازبندی ما پر رنگ تر شود و اصراری روی آکوستیک بودن سازهایمان نداریم.

    الان پس از چند سال که پالت تشکیل شده مطمئنا گروه یکدست‌تر و هماهنگ‌تر شده، آلبوم جدید تجربه‌های هیجان انگیزی برای شخص من خواهد داشت و فعلا در حال تولید قطعات آلبوم جدید هستیم اما زمان انتشار آن مشخص نیست، خوشحالم که این تیتراژ را منتشر کردیم و ممکن است باز هم تا زمان انتشار آلبوم چند آهنگ دیگه را از ما بشنوید، در حال همکاری با خواننده‌ها و هنرمندان دیگری هستیم که اسم آن‌ها را الان بازگو نمی‌کنم اما مطمئن باشید آهنگ‌های جالبی را خواهید شنید.

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان