تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7192 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      5944 بازدید
  • گزارشی از آیین گشایش سی و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر
    از اضافه شدن جایزه تا نواختن کامکار به یاد مشکاتیان

    3792

    دوشنبه 21 دسامبر 2015 - 15:28

    3444 بازدید

    شماره 395

    به گزارش هنرمند: آیین گشایش سی و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر جمعه ۲۷ آذر در تالار وحدت تهران با حضور تعداد زیادی از مخاطبان و هنرمندان در ساعت ۱۵ و نزدیک به یک ساعت تاخیر نسبت به اعلام قبلی، آغاز شد. شهرداد روحانی آهنگساز و رهبر ارکستر بین المللی در همان دقایق اولیه شروع مراسم به اجرای پیانو پرداخت و قطعه «سرزمین مادری» را نواخت. سپس احسان کرمی که اجرای این مراسم را بر عهده دارد، از تغییرات ساختاری جشنواره خبر داد و گفت: در راستای دیپلماسی فرهنگی هنرمندان خارجی زیادی برای حضور در جشنواره موسیقی فجر به کشور ما می‌آیند. در ادامه ویدئویی پخش شد که تغییرات بنیادی جشنواره در آن توضیح داده شده بود. همچنین در این ویدئو پیام معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جشنواره‌ی موسیقی فجر برای حاضران پخش شد. در این پیام آمده بود:«بسیار خرسندم که در مراسم رونمایی یک جشنواره‌ بزرگ ملی در خدمت شما هستم. سی و یکمین جشنواره‌ موسیقی فجر در حالی از امروز فعالیت‌های اجرایی خود را شروع می‌کند که مقدمات آن از مدت‌ها قبل آغاز شده است. من از این فرصت استفاده کرده و از تمامی فعالان جشنواره به خصوص مدیر و دبیر محترم که ماه‌ها برای رقم زدن این رخداد تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کنم. جشنواره در سال جاری نگرش خود را تا حدودی تغییر داده است، البته این به معنای نادیده گرفتن زحمات بسیاری که برای این رخداد ملی کشیده شده است، نیست. من ۱۴ سال جشنواره‌‌ موسیقی فجر را اداره کردم و در خدمت هنرمندان عزیز بودم. در آن سال‌ها جشنواره توانست از یک حالت کلی به جشنواره‌ تخصصی بدل شود و از دل آن چندین رخداد موسیقایی مثل جشنواره‌ نواحی، بانوان، جوان و غیره بیرون آمد اما امسال جشنواره به طور مشخص نگاه خاصی دنبال می‌کند و به تخصصی‌‌تر شدن فعالیت‌هایش می‌اندیشد. از همین روی جشنواره‌‌ی سی و یکم می‌تواند نقطه‌ عطفی برای جشنواره‌های موسیقی فجر باشد.

    امسال تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم که تا حد امکان تصدی‌گری دولت را کم کرده و مجموعه‌ دولت تنها به عنوان حمایت‌کننده و حامی حاضر باشد؛ اتفاقی که امیدواریم در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند و حامیانِ غیردولتی در آن حضوری فعال داشته باشند تا جشنواره بیش از پیش پررونق باشد و دولت به جای مدیریت هزینه، جای خود را به مدیریت در حوز‌ه‌های مختلف بدهد. البته بدون شک رسیدن به این مرحله، کار سختی است و ممکن است نظریات مختلفی درباره‌ آن وجود داشته باشد. برای مثال بسیاری بر این باورند که باید تمام اتفاقات جشنواره‌ی موسیقی فجر توسط دولت انجام شود؛ اتفاقی که تاکنون و تا حدی امسال نیز وجود داشته است. به هر روی صرف‌نظر از این ماجرا، مهم این است که بتوانیم جشنواره‌‌ای را برگزار کنیم که با استقبال خود مردم بتواند روی پای خود بایستد و با کمترین حمایت‌های مالی و بیشترین حمایت‌های سیاسی و اجتماعی دولت برگزار شود.

    خوشبختانه جشنواره‌ امسال توانسته است در حوزه‌ بین‌الملل فعالیت‌های خوبی داشته باشد و به همین خاطر امیدوارم حضور هنرمندان کشورهای مختلف و ایران فرهنگی بتواند سرآغاز گفت‌وگوها و مبادلات فرهنگی بسیاری باشد و سیاست «دیپلماسی فرهنگی» دولت محترم نیز محقق شود. امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که تمام کسانی که دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف موسیقی هستند با وحدت و همدلی و نگرش‌های دلسوزانه خود فضا را به گونه‌ای رقم زنند که از جشنواره‌ سی‌ویکم به عنوان جشنواره‌ای موفق و یک اتفاق مهم یاد شود و برای آیندگان هم راه‌های خوبی گسترده شود.

    در پایان بار دیگر امیدوارم جشنواره‌ی سی‌ویکم بتواند برای امروز و آینده‌ی ما یک جشنواره‌ موفق و دانش‌نامه‌ای باشد که در آینده امکانات معرفتی و نقاط مهمی از آن استخراج شود.»

    فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی از دیگرسخنرانان این مراسم بود که به تشریح نکاتی درباره جشنواره و سپس مهمانان بخش بین الملل معرفی شدند که شجاعت حسین خان، آنتونیو ری چهره مشهور موسیقی فلامنکو، گروه بدخشان تاجیکستان، آرزو علی عباد آذربایجان در بخش بانوان، آلدو رومانو نوازنده سرشناس درامز، بلکه سیسکو نوازنده، فیض علی فیض قوال پاکستانی، کمانه خواننده پرتغالی، ژیوان گاسپاریان، سهراب پور ناظری، دالیبور کاروا نوازنده اسلواکی، بارتلمی بستان نوازنده ویولنس اتریشی، اکبر خمیسو خان نوازنده از ایتالیا، آنو فاواتا آهنگساز ایتالیایی و گروه بین المللی هند شرقی از جمله آنها هستند.

    فرزاد طالبی در این مراسم گفت: با وجود اینکه دفتر موسیقی در بخش اجرایی جشنواره حضور ندارد اما تمام همکاری‌های لازم را انجام خواهد داد. کمک‌های دولت به جشنواره موسیقی نسبت به دوره قبل تغییری نکرده است اما برنامه‌ها با کیفیت بالاتری برگزار خواهد شد.

    وی با اشاره به یک اتفاق جدید در این دوره از جشنواره عنوان کرد: بخش جایزه به این دوره اضافه شده که همیشه جای آن خالی بود. دیپلماسی فرهنگی امروز یک امر مهم است که باید در جای جای فعالیت‌های فرهنگی خودش را نشان دهد. در این دوره جشنواره سعی شده نگاهی ویژه‌ای به دیپلماسی فرهنگی شود.

    در ادامه مراسم اجراهای بخش ایرانی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر اعلام شد. اردشیر کامکار، بهداد بابایی، هنگامه اخوان، شهرداد روحانی، مسعود شعاری، کریستف رضاعی، نجمه تجدد با گروه موسیقی ملی، لوریس چکناوریان به عنوان رهبر مهمان ارکستر ملی، کیوان ساکت، سالار عقیلی، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری، گروه کامکارها، گروه مهر نوا با هنرمندی پری زنگنه، اردوان کامکار، رافائل میناسکانیان، ماسیس‌هاراکلیان، تینا جامه گرمی، گروه نوازی کمانچه نوید دهقان، گروه مازرون مازندران، گروه آوای موج بوشهر، گروه آوای سرنا لرستان، گروه گیل و آمارد گیلان، گروه گردون آزاد میرزاپور، گروه دالغا آذربایجان، گروه بلوچ نسب بلوچستان، بابک صفرنژاد، آرین کشیشی، ارکستر پارس ناصر نظر، شهریار مسرور، رامین بهنا و … از جمله این افراد هستند. و در بخش پاپ نیز گروه پالت، چارتار، کامنت، داماهی، ماکان اشگواری، سیروان خسروی، گروه بمرانی، اردوان انزابی پور با گروه تندر، احسان خواجه امیری، مازیار فلاحی، محمد علیزاده، محسن یگانه، گروه سون و … از جمله افراد و گروه‌هایی هستند که در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر اجرا دارند.

    در بخش دیگر از مراسم اردوان کامکار به اجرای برنامه پرداخت که وی قبل از اجرا گفت این قطعه را به پرویز مشکاتیان تقدیم می‌کند که امروز جایش در بین ما خالی است. وی افزود: او هنرمندی بود که در همه کنسرت‌های من در ردیف اول می‌‎نشست و من با افتخار این قطعه را به وی تقدیم می‌کنم.

    حسن ریاحی دبیر سی و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر نیز در این مراسم گفت: وقتی اولین جلسات این دوره از جشنواره را برگزار کردیم قرار بر این شد که بعد از سی سال تحولات عمده‌ای را در ساختار جشنواره ایجاد کنیم. در همین زمان جناب نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی طرحی را مطرح کرد که خیلی از این طرح خوشم آمد و بنا بر این شد که ما این طرح را در این دوره از جشنواره پیاده کنیم.

    وی افزود: در این دوره بخش رقابتی جشنواره حذف شده و یک بخش جایزه وارد جشنواره شده که در نشست خبری پیرامون آن توضیح می‌دهم اما به طور کلی درباره ساختار جشنواره می‌توانم توضیح بدهم که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته تمرکز این دوره در بخش بین‌الملل اغلب در حوزه کشورهای منطقه بوده و شما می‌بینید که گروه‌های خوبی در این دوره حضور دارند به هر ترتیب من از همه دوستان ستاد جشنواره به ویژه جناب نوربخش تشکر ویژه‌ای دارم که طی این مدت زحمات فراوانی را متقبل شدند.

    حمیدرضا نوربخش رییس سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر نیز به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم گفت: امیدوارم این دوره از جشنواره آغازی باشد برای تعالی و حرکت رو به جلو این رویداد مهم هنری در کشورمان. ما ضمن قدردانی از زحمات دوستان در سی سال گذشته، اعتقاد داریم آنچه آنها انجام داده اند تجبه بی نظیری را مقابل دیدگان ما قرار داده است. به ویژه از حسن ریاحی که حضورشان موجب دلگرمی است تشکر داریم که در این مدت که ایشان هدایت جشنواره را بر عهده داشتند، اتفاقات خوبی رخ داد. خوشحالیم که امسال کنار ایشان حضور داریم و به وجود ایشان پشت‌گرم هستیم.

    در طول مراسم نیز محمد علیزاده و گروه پالت هر کدام به اجرای برنامه پرداختند.

    مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، داریوش پیرنیاکان، رازمیک اوهانیان، بیژن بیژنی، امین الله رشیدی، پویا سرایی، فرمان فتحعلیان، محمد منتشری، کاوه یغمایی، نادر مشایخی، علی تفرشی، کیخسرو پورناظری، محمدرضا چراغعلی، صدیق تعریف، مسعود شعاری، محمد سریر، مجید درخشانی، نوید دهقان، اردشیر کامکار، بیژن کامکار، تورج شعبان خانی، محمد حسین تفرشی، سالار عقیلی، حریر شریعت زاده، پشنگ کامکار، امید حاجیلی، کیوان ساکت، محمد علیزاده، علی جهان دار، داود گنجه ای مصطفی کمال پورتراب، اردوان کامکار و… از حاضران در این مراسم هستند.

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان