تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7193 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      5945 بازدید
  • گفتگوی «هنرمند» با مسعود اطیابی کارگردان فیلم «ماه گرفتگی»
    همه جناح‌ها ماه گرفتگی را ببینند!

    8722

    دوشنبه 6 فوریه 2017 - 12:19

    2131 بازدید

    شماره647

    سپیده آماده| «مسعود اطیابی» تهیه‌کننده و کارگردان، سینمای حرفه‌ای را با ‌تهیه‌کنندگی عروس حلبچه در سال ۶۹ آغاز کرد، چوری، خاموشی دریا، قناری، خروس جنگی، انتهای زمین و دلخون از جمله فیلم‌هایی بودند که نام اطیابی را در عنوان ‌تهیه‌کنندگی خود داشتند. کار اطیابی در سینما اما به ‌تهیه‌کنندگی محدود نشد و او کارگردانی سینما را از سال ۸۵ با فیلم «مصائب دوشیزه» آغاز کرد، فیلمی که داستان عشق دختری ارمنی به پسری مسلمان را روایت می‌کرد. فیلم در اکران آن سال توانست توجه مخاطبان را به خود جلب کند و آغازگر خوبی در روند کارگردانی اطیابی باشد. خروس جنگی، صبح روز هفتم، شرط اول، اخلاقتو خوب کن و خاک و مرجان دیگر فیلم‌های اطیابی پس از مصائب دوشیزه بودند. اطیابی ۵ سال پس از خاک و مرجان، «ماه گرفتگی» را در نیمه دوم سال جاری کلید زد، فیلم با بازی کامبیز دیرباز، فریبا کوثری، سارا خوئینی‌ها و الناز حبیبی، داستانی را در دل اتفاقات سال ۸۸ روایت می‌کند. آخرین ساخته مسعود اطیابی از گزینه‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین دوره از جشنواره فیلم فجر است.

    چه شد که سوژه حوادث سال ۸۸ را به عنوان محور تازه‌ترین فیلمتان انتخاب کردید؟

    به نظر می‌رسید که آن روزها، مقطع بسیار مهمی از تاریخ کشور ما است، مقطعی که در آن حوادثی اتفاق افتاد در نهایت تجربه‌ای برای مردم به همراه داشت.

    فیلم‌هایی که در سال‌های اخیر با این سوژه ساخته شده‌اند با حواشی بسیاری مانند بایکوت بازیگرهای نقش اصلی‌شان در سایر پروژه‌های سینمایی و انتقادات شدید روبرو شدند، شما از چنین بازخوردهایی نمی‌هراسید؟

    نه، اگر قرار باشد فیلمساز از پیامدهای سوژه‌ای که قرار است به آن بپردازد، واهمه داشته باشد، ادامه کار برایش ممکن نمی‌شود. بعید می‌دانم «ماه گرفتگی» حاشیه‌ای به همراه داشته باشد. به نظر من گذشت دورانی که چنین آثاری با حاشیه روبرو می‌شدند و آن احساساتی که به حاشیه می‌انجامید دیگر وجود ندارد. امیدوارم مخاطبان «ماه گرفتگی» فارغ از احساسات فیلم را ببینند و به نقد و تحلیل آن بپردازند.

    با توجه به اینکه از آن روزها، حدود هفت سال زمان گذشته است، دلیل بازپرداخت آن ماجرا چه بود؟

    به نظر من برخی از اتفاقات اجتماعی بهتر است که پس از گذشت سال‌ها مورد بررسی قرار بگیرند، چون در این صورت جوانب جدیدتری از آن وقایع نمایان می‌شوند. در روزهای نزدیک به حادثه، حساسیت‌های بیشتری وجود داشت و این تاخر زمانی باعث می‌شود که پرداختی عمیق‌تر و فارغ از احساسات به حوادث آن سال داشته باشیم. به نظر من گذشت زمان باعث نمی‌شود که دیگر سراغ این واقعه نرویم چون پرداخت به برخی از اتفاقات پس از گذشت سال‌ها، لزوم بیشتری پیدا می‌کند.

    تفسیرها نسبت به اتفاقات آن سال متفاوت است، خود شما در پرداخت این سوژه چگونه سعی کردید نظرات مختلف را در نظر بگیرید؟

    سعی کردم وارد تحلیل‌های دیگران نشوم و با نگاهی مستقل به داستان فیلم بپردازم و در طول فیلم هم، همه نظرها و طیف‌ها را مطرح کردم بدون اینکه قضاوتی درباره آنها داشته باشم.

    با توجه به سوژه جنجالی فیلمتان، واکنش داوران و منتقدان را در خصوص «ماه گرفتگی» چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

    سه گروه وجود دارند، عده‌ای که با پیش داوری مقابل فیلم قرار می‌گیرند که به نظر من این اتفاق خوبی نیست و باید ابتدا کار دیده شود و پس از آن مورد ارزیابی قرار گیرد. عده‌ای که بدون قضاوت پای تماشای کار می‌نشینند و گروه معدود دیگری هم هستند که در جهت تحریم فیلم تلاش می‌کنند، من امیدوارم که کار را بدون پیش داوری ببینند و سپس مورد ارزیابی قرار دهند.

    آخرین فیلم شما به پنج سال پیش و «خاک و مرجان» بازمی‌گردد، این غیبت چند ساله به چه دلیل بود؟

    من طرح‌های بسیاری داشتم اما متاسفانه زمینه کار فراهم نشد و امکانش نبود.

    فیلم برداری «ماه گرفتگی» در سکوت خبری اتفاق افتاد، چرا؟

    پس از گرفتن پروانه ساخت، موضوع فیلم از سوی وزارت ارشاد اعلام شد و این مسئله حساسیت‌هایی را ایجاد کرد. ما دوست داشتیم در آرامش فیلم بسازیم، فیلم برداری نماهای داخلی با اطلاع رسانی چندانی همراه نبود اما پس از اینکه فیلم برداری نماهای بیرونی و سکانس‌های شلوغ و سنگین خیابانی را انجام دادیم، توجه اهالی رسانه برانگیخته شد و خبرهایی در این خصوص به انتشار رسید.

    از انتخاب بازیگران فیلم بگویید و حضور «کامبیز دیرباز» که به نوعی پای ثابت فیلم‌های ارزشی شده است.

    من به این تفکیک میان آثار سینمایی به نام فیلم‌های ارزشی و سایر آثاری سینمایی اعتقادی ندارم به نظر من همه فیلم‌هایی که در سینمای ما ساخته می‌شوند، می‌توانند ارزشی باشند. در انتخاب بازیگران هم ما توانستیم همان ترکیبی که در نظرمان بود را با اندکی تغییر مقابل دوربین ببریم.

    پیش بینی‌تان از حضور «ماه گرفتگی» در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر چیست؟

    امیدوارم فیلم‌های حاضر در این دوره، آثار خوبی باشند و من هم دوست دارم رقبای قدرتمندی داشته باشم. از همه نگاه‌ها و جریان‌ها هم دعوت می‌کنم که «ماه گرفتگی» را ببینند و مخاطبان این اثر تنها متعلق به یک جناح خاص نباشند و همچنین همه انتقادها نسبت به فیلمم را می‌پذیرم.

     

     

     

     

     

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان