تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7191 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      5942 بازدید
  • گفتگوی «هنرمند» با آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی در خصوص حواشی مربوط به لغو کنسرت‌ها در مشهد مقدس
    مشکل،ابتذالِ همراه با موسیقی است

    6826

    یکشنبه 21 آگوست 2016 - 11:40

    3099 بازدید

    شماره 543

    مهدی احمدی|۲۲ مرداد از تریبون نماز جمعه مشهد آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه این شهر، سخنانی در خصوص عدم برگزاری کنسرت و حضور گردشگران بیان کردند که با حواشی و عکس العمل‌های بسیاری مواجه شد و بازتاب فراوانی داشت. آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار ‌شد گفتند: «در شهر امام رضا(ع) نباید کنسرت برگزار کرد و دیگر نباید سر این موضوع با مردم یا برخی مسئولان کوته فکر چانه زنی کرد. اگر کنسرت می‌خواهید نباید اهل مشهد باشید و بروید در شهر دیگری زندگی کنید، که در عملیات فرهنگی‌اش آزاد باشد، در تفریح و خوش گذرانی‌اش آزاد باشد، چرا شهر زیارتی مشهد را انتخاب کرده‌اید؟ هر روز کمپین راه می‌اندازید، این دار و دسته‌ها اردوکشی بر ضد امام رضا(ع) است، این مقابله با حرم امام هشتم است. بنده فکر کردم یک روز در یک جلسه به نام امام هشتم تکلیف این شهر باید روشن شود. مشهد شهر زیارتی است. اینجا شهر گردشگری نیست که مراکز تفریحی و عیاشی درست کنند. چرا هر فکری که به ذهن یک مدیر یا دولت می‌رسد برای جذب توریست، آن هم توریست فاسق و فاجر و خوشگذران، می‌خواهد آن را در شهر امام رضا پیاده کند؟ همه مدیران و ساکنان بدانند؛ این شهر آنقدر دلداده و عاشق دارد که نمی گذارند شما در برنامه‌ریزی و عیاشی آزاد باشید.»

    پس از این سخنان، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که به خاطرمراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا‌(ع) در مشهد مقدس حضور داشت، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که «نظرش درباره سخنان امام جمعه مشهد چیست؟ گفت: ترجیح می‌دهم وارد این مقوله نشوم و خود را درگیر این موضوعات نکنم.» اما چند روز بعد نظر علی جنتی عوض شد و در حاشیه چهارمین جشن ایثار با قانونی خواندن برگزاری کنسرت‌ها در سراسر کشورها گفت: «با توجه به مزین بودن شهر مشهد به مرقد مطهر امام رضا (ع)، اجرای کنسرت‌ها در این شهر مخالفانی از جمله نماینده محترم ولی فقیه در خراسان رضوی را داشت که ما به نظر ایشان احترام گذاشته و با اینکه این کنسرت‌ها مشکل خاصی نداشت اما از ادامه اجرای آنها در این شهر صرف نظر کردیم. با این حال کنسرت‌ها در دیگر شهرهای استان خراسان رضوی از جمله سبزوار، نیشابور، چناران و دیگر شهرها اجرا خواهد شد و به هیچ وجه قابل پذیرش نخواهد بود که از اجرای آنها جلوگیری شود.»

    ماجرای برگزاری و لغو کنسرت در دولت یازدهم به اوج خود رسیده و همچنان خبرساز هست. وزارت ارشاد در عمل توان مقابله با ارگان‌های دیگر را ندارد و نمی‌تواند تعهدی در قبال مجوزهایی که صادر می‌کند بدهد. به طوری که بیشترین آمار لغو کنسرت مربوط به دولت یازدهم است. اظهارات جدید وزیر ارشاد نیز مجددا باعث انتقاد برخی از چهره‌ها شد و این کار وی را عقب‌نشینی قلمداد کردند. علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی درخصوص اظهارات اخیر امام جمعه مشهد نسبت به اجرای کنسرت‌ها در استان خراسان رضوی گفت: «درباره اجرای کنسرت‌ها در استان‌های مختلف نباید تفاوت قائل شد، زیرا کشور که حکومت فدرالی نیست و اینگونه نیست که بگوییم خراسان رضوی دارای خودمختاری است و قوانین خاصی بر آنجا حاکم است. این کار و نظر، غلط و نادرست است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نباید زیربار این موضوع می‌رفت. معنی ندارد بگوییم که یک استان از قانون مستثنی است. در اینجا وزیر ارشاد عقب‌نشینی کرده و کارش هم درست نیست و حتی می‌شود مورد سوال در مجلس واقع شود.

    علی مطهری درخصوص شرایط خاص شهر مشهد نیز گفت: این موضوع از کجا آمده است؟ چنین چیزی اصلا معنی ندارد. اگر کنسرتی اشکال شرعی دارد، در هیچ جا مجاز نیست و نباید اجرا شود و اگر اشکال شرعی ندارد، برای همه شهرها قابل اجراست. چیزی به نام حریم امام رضا‌(ع) وجود ندارد.»

    به همین بهانه و بروز حواشی موجود با آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه مشهد مقدس گفتگویی داشتیم و نظرات ایشان را در خصوص اتفاقات اخیر و موضوعات مطرح شده پیرامون موسیقی جویا شدیم.

    در نماز جمعه سخنانی در مورد موسیقی بیان کردید که حواشی بسیاری بوجود آورد، دلیلش را بفرمایید؟

    حواشی و اعتراضاتی که بعد از سخنرانی بنده ایجاد شده است در بحث موسیقی هست، اگر راه‌هایی برای ارائه موسیقی و کنسرت وجود دارد افراد بیایند و هنرمندان هنر خودشان را ارائه دهند و کارشناسان نظر دهند مقایسه کنند و مسابقه بگذارند. نه از شهری به شهر دیگر و از بخشی به بخش دیگر سروصدا به پا کنند و عده‌ای هم کنار اجرای کنسرت حرکت‌های مبتذل انجام دهند و معصیت خدا را انجام دهند، این صحیح نیست.

    در کل با موسیقی مخالف نیستید؟

    خیر. موسیقی یک جریان هنری است و فتواهای مراجع محترم تقلید هم در مورد آن متفاوت است. هرکسی بر اساس فتوای مرجع تقلیدش عمل می‌کند و این به ما مربوط نیست. چیزی که مهم است مسئله ابتذال در موسیقی است.

    اگر مواردی که فرمودید حل شود، با اجرای موسیقی در شهر مشهد مخالف ندارید؟

    صد‌درصد مخالف هستم. این مسئله بر خلاف شان حرم رضوی است. برگزاری کنسرت در شهر مشهد مخالف حرمت امام رضا‌(ع) است. از شما می‌پرسم اگر شخصی حلال‌ترین نوع موسیقی را در این صحن اجرا کند درست است؟!

    منظورم ما در صحن و در مجاورت حرم نیست، در شهرهای اطراف و مراکز هنری مشهد را عرض کردم، مانند شهرهای دیگر که در حال حاضر کنسرت در آن‌ها برگزار می‌شود؟

    شهر مشهد سراسرش صحن امام رضا‌(ع) است. حرف ما این است که مشهد مستثنی از دیگر شهرها است، بحث اصلی در مورد اجرای کنسرت‌ها این است که اینگونه ارائه کردن هنر (موسیقی) که ایجاد ابتذال می‌کند و به همراهش صدها معصیت می‌شود، انجامش در هر نقطه ایران و در هر نقطه دنیا خلاف است. شما بروید هنر را جوری ارائه دهید که باعث گناه نشود. شهر مشهد وضعیت خاصی دارد، اینجا حرم امام هشتم است، حرمت حرم امام رضا‌(ع) را باید نگه دارند این کل حرف ما است. منتها یک عده می‌خواهند در جریان‌های حزبی و سیاسی این حرف را خوراک سیاسی برای خودشان کنند و اکنون سر و صدا راه انداخته‌اند.

     پس شما معتقدید که در پی موسیقی ابتذال وجود دارد و باید این موضوع را برطرف کنند و برای دیدن و برگزاری کنسرت به فضاهای مناسب خودش بروند؟

    بله، اگر می‌خواهند این هنر ترویج و ارائه شود و افراد در سایه هنر نبوغ‌شان مشخص ‌شود، این موضوع راه‌های دیگری دارد و باید در شکلی خاص برنامه‌ریزی شود، خاصیت این هنر این است که در اطرافش ابتذال بوجود می‌آید، گناه و معصیت خدا انجام می‌گیرد باید کاری کرد که این اتفاق نیافتد نه‌تنها در عرصه موسیقی بلکه سینما و حتی ورزش هم در بعضی موارد همینطور است و باید راهکاری مناسب برای این مهم اندیشه شود.

    با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد با در نظر گرفتن تمام شرایط مجوز این کنسرت‌ها را صادر می‌کند چرا باز بر سر حل این مشکل اختلاف نظر است؟

    متاسفانه مسئله اصلی‌ همین وزارت فرهنگ و ارشاد است.

    چرا قانونی مبنی بر عدم برگزاری کنسرت در شهر مقدس مشهد تصویب نمی‌شود؟

    این مسئله حکم قانون لازم ندارد موضوع این است که یک جریانی در کره زمین وجود دارد به نام موسیقی که یک نوع هنر است. بخشی از آن حلال و بخش دیگرش حرام است، همه چیز هم حلال و هم حرام دارد. منتهای مطلب در این شکل فعلی که کنسرت اجرا می‌شود، وضع شوری است. از شهری به شهر دیگری می‌روند و مطرب راه می‌اندازند و در حاشیه آن صدها گناه و معصیت خدا انجام می‌گیرد و ابتذال بوجود می‌آید. باید برنامه‌های هنری طوری باشد و به شکلی اجرا شود که معصیت خدا در آن بوجود نیاید.

    بهتر نبود همین موضوع را با وزارت فرهنگ و ارشاد در میان می‌گذاشتید و در تریبون نماز جمعه اینگونه مطرح نمی‌شد؟

    کار از حرف‌ و گفتگو گذشته است! اینقدر جلسات متعدد با صدها نفر انجام داده‌ایم و حرف زده‌ایم، حتی با خود موسیقی‌دان‌ها جلسه گذاشتیم، اما فایده‌ای ندارد! کسی گوش به حرف ما نمی‌دهد و ما مجبور می‌شویم از تریبون نماز جمعه فریاد بزنیم.

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان