محمدعلی مجاهدی در مراسم رونمایی از کتاب «آئینهگردانی» با انتقاد از برخی حرمتشکنیها در زمینه سرایش اشعار آیینی خاطرهای از مواجهه رهبر انقلاب با شاعران در جلسات خصوصی با آنها بیان کرد.
آیین رونمایی و معرفی کتاب «آئینه گردانی» شامل سرودههای شاعران معاصر در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم حجتالاسلام سید عبدالله حسینی شاعر و فعال فرهنگی در سخنانی اظهار داشت: خاطره شکلگیری جلسات شعرخوانی در محضر مقام معظم رهبری به دوران ریاست جمهوری ایشان برمیگردد. خاطرم هست در مجلسی شعری خوانده بودم و از روابط عمومی ریاست جمهوری با من تماس گرفته بودند که ایشان از این شعر خوششان آمده و متنش را میخواهند، من هم پیش دستی کردم و گفتم اجازه بدهید امسال عید که به مشهد تشریف میبرند با چند شاعر به خدمتشان برویم که مورد موافقت قرار گرفت و در نوروز سال ۶۴ با ۴، ۵ نفر از اساتید شعر وقت شبی را در محضر ایشان بودیم و بسیار هم به یادماندنی شد. وی ادامه داد: زمانی که ایشان به مقام رهبری رسیدند خدمت حضرت آیتالله گلپایگانی رسیدیم و عرض کردیم که ما هر ساله جلساتی این چنینی با حضرت آقا داشته و خواستار برگزاری دو بارهاش شدیم که البته آقای گلپایگانی گفتند امکانش نیست و ما هم تقریبا از خیرش گذشتیم تا اینکه با عدهای از طلاب در جلسهای خدمت ایشان رسیدیم و بنده عرض همین مسئله را عرض کردم. ایشان گفتند که من آمادهام و در همان جلسه از دفترشان خواستم تا وقت را تعیین کنند و این باعث شکل گیری جلسات سالانه شاعران با ایشان شد.
خاطرهای از علامه زکزاکی
مسئول سابق مرکز اسلامی ایران در ژوهانسبورگ در ادامه به ماجرای نیجریه اشاره کرد و گفت: چهار روز پیش من با علامه زکزاکی تلفنی صحبت میکردم غرض من هم همین بود که هم جویای احوال شویم و هم به خاطر اینکه دست اندرکار برگزاری اجلاس بین المللی سازمانهای غیر دولتی حامی فلسطین هستیم، از ایشان هم دعوت کنیم تا در این نشست شرکت کنند. در همان تماس تلفنی ایشان به من گفت که در محاصره قرار گرفته است و حتی از آن سوی خط صدای شلیک گلوله هم میآمد. گفت حسینیه را روز قبل خراب کردهاند و در حال تیراندازی به سویشان هستند. جالب اینکه دیروز CNN و صدای آمریکا همین مصاحبه را پخش کردند و مدعی کشف سند ارتباط ایشان با ایران شدند. حسینی ادامه داد: آقای زکزاکی هیچگاه ارتباط با ایران را رد نکرده اند و ما آنقدر فاجعه نیجریه دردناک است که عنوان شده کسانی که در جریان تخریب حسینیه بقیه الله شهر زاریا نیجریه زنده ماندهاند پس از آنکه ۳، ۴ روز از درد و تشنگی فریاد زده اند دوباره با منجنیق مورد حمله ارتش قرار گرفته و در نهایت نیز همه شان تیر خلاص دریافت کردهاند.
دهه گذشته دهه بالندگی شعرآئینی بود
در ادامه این مراسم محمد علی مجاهدی از شاعران پیشکوست آیین کشورمان نیز در سخنانی عنوان کرد: دهه گذشته در ایران دهه بالندگی شعر آیینی بود و اشعار در این زمینه رشد چشمگیر کمی و کیفی داشتند، اما در کنار این گویشها ریزشهایی هم بوده است که برخی از آنها کیان شعر را زیر سوال برده و تمام تجربه گذشتگان در این زمینه را نادیده گرفته است. تاسف انگیزتر اینکه شاعران آنها نیز نصیحت دلسوزان شعر آیینی را نمیشنوند. نه مطالعه میکنند و نه فرصت شنیدن حرف دیگران را دارند. کارشان فقط شعر گفتن و شعر خواندن شده است. مجاهدی در ادامه با اشاره به سابقه دوستی ۵۴ ساله خود با رهبر انقلاب اسلامی گفت: در سال ۴۰، ۲۰ ساله بودم که در دبستان صدوق در قم پنجشنبه شبها در دفتر مدیر مدرسه جلسه شعر داشتیم و حدود ۱۰، ۱۲ شاعر در آنجا جمع میشدیم و شعر میخواندیم. نخستین بار با رهبر معظم انقلاب در این جلسات اشنا شدم در آن موقع ایشان با اخوی بزرگشان در قم و در مدرسه حجتیه حجره داشتند و تحصیل میکردند. اگر برایشان مشکلی نداشت در جلسات ما میآمدند.
وی ادامه داد: ایشان دقت نظر بسیاری در اشعار خوانده شده داشته و عنایت ویژهای هم به شنیدن اشعار داشتند در عین حال نقد خود را نیز صریح و روشن و با پشتوانه ادبی بازگویی کردند. جلسات نیمه ماه رمضان با ایشان نیز پیش از اینها ۱۴ نفره بود و بعدها به شکل امروزی درآمد.
رهبرانقلاب به شاعری گفتند: موضعت را روشن کن
مجاهدی افزود: خاطرم هست در یکی از این جلسات آقا رو کردند به یکی از شاعران پیشکسوت و گفتند نمیگویم شعرتان قابل قبول نیست اما من انتظار دارم تکانی بخورید و حداقل در حد گلچین معانی رهی معیری باشید. در مورد دیگری به شاعر دیگری عنوان کردند که موضعت را روشن کن. شعرت طوری است که هم انقلابیها دوستش دارند و هم ضد انقلابیها. دوست دیگری هم شعری خواند که در آن به موضوع حج تعریضی داشت و در آن عبارت حاجیان حجر را به کار برده بود. آقا برآشفته شدند و گفتند بگو چه شده که در این کشور حاجیان حجر شده اند. در همان حین یکی از دوستان شیطنتی کرد و گفت ایشان در فلان روزنامه هم هستند که بلافاصله با این پاسخها آقا رو به رو شد که چه ربطی دارد من حرفم چیز دیگری است که به هر حال این مسئله نیز با توضیحات در نهایت رفع شد.
مجاهدی در ادامه با بیان اینکه مراقب از شعر آیینی نیازمند از حفاظت از محتوای آن است گفت: در شعر آیینی به ویژه شعر ولایی باید مراقب بود تا از خطر قرمزها رد نشویم. ما حق نداریم وقتی درباره حضرت زینب(س) و یا حضرت زهرا(س) شعر میگوییم وارد مقوله جمال صوری شویم و یا زمانی که خطاب به امام زمان(عج) شعر میگوییم از عباراتی همچون خال لب و غیره استفاده کنیم. برخی از ما طوری شعر میگویند انگار هر شب با اهل بیت(ع) هم سفره هستند در حالی که فرشتگان برای حضور در محضرشان حسرت میخورند نمیدانم چطور به خودمان اجازه دادیم که چنین بیادب شویم. جدا از اینها گاهی هم شعر آیینی ما اصل انقلاب را زیر سوال برده است. من نمیفهمم اینکه شاعری برای امام زمان(عج) بگوید «نماز جمعه به پا میکنند که تو نیایی» یعنی چه؟ آیا این زیر سوال بردن اصل انقلاب نیست. این شاعر آیینی در ادامه تصریح کرد: داوری تاریخ درباره ما درست خواهد بود. تاریخ خواهد گفت که مجاهدین چگونه زندگی کردند. بیتفاوت بوده است یا نبوده است. چشمش را به روی فجایع و کشتارهای زمان خود بسته است یا نه. باید مواظب باشیم تا این قضاوت درست باشد.
بدون دیدگاه