تا بارگذاری کامل صفحه صبور باشید...
اگر مدت زیادی منتظر مانده اید F5 را بفشارید!

آرشیو شماره های گذشته روزنامه هنرمند

  • هنرمند را دنبال کنید!

  • یادداشت

  • آخرین نوشته ها

    • بررسی «هنرمند» درباره سوء استفاده برخی برنامه‎سازان تلویزیون از مخاطب
      7153 بازدید
    • نقدی بر سرود تیم ملی فوتبال به نام «یازده ستاره» برای حضوردر جام جهانی
      5898 بازدید
  • گفتگوی «هنرمند» با محمدرضا نجفی‌امامی کارگردان رئال‌انیمیشن «مبارک»
    انیمیشن برای سرمایه‌گذاران سینما جذاب نیست

    9202

    چهارشنبه 8 مارس 2017 - 18:10

    2362 بازدید

    شماره 665

    مونا کریمی|پس از پایان جشنواره سی‌و‌پنجم فیلم فجر شاهد اکران فیلم سینمایی رئال انیمیشن مبارک بر پرده سینماها بودیم. مبارک جزء نخستین آثار انیمیشنی است که تلفیقی از سبک رئال و انیمیشن دارد و به منظور شناساندن فرهنگ، هنر و تاریخ ادبیات ایران از اسطوره‌های شاهنامه فردوسی بهره برده است و می‌تواند اثر مناسبی برای معرفی فرهنگ ایرانی در عرصه بین الملل باشد. با محمدرضا نجفی امامی کارگردان رئال انیمیشن مبارک درباره شرایط ساخت و اکران این فیلم که به نظر می‌رسد استقبال خوبی از این رئال انیمیشن تا امروز شده است گفتگوی کوتاهی داشتیم که در ادامه خواهید خواند.

    دغدغه ساخت فیلم رئال انیمیشن چگونه حاصل شد؟

    حدود ۲۰ سال است که در حوزه جلوه‌های ویژه و انیمیشن مشغول کار هستم و همیشه برای خودم روزی را متصور بودم که وارد فضای رقابتی در این حوزه با شرکت‌های بزرگ جهانی شوم. تخصص موجود چه از نظر تکنولوژی و چه از نظر نیروی انسانی من را به این باور رساند که فاصله زیادی با تحقق این آرزو ندارم و تصمیم گرفتم با ایده مبارک و با کمک گروه متخصصم در حوزه انیمیشن اولین فیلم سینمایی رئال انیمیشن ایران را تولید کنم.

    در ساخت این انیمیشن از سیستم دیجیتال بهره گرفتید که کمتر از آن استفاده می‌شود. کمی درباره پیش تولید کار توضیح دهید و این که به لحاظ فنی از چه امکاناتی استفاده کردید؟

    در پروژه فوق از تجهیزات سخت افزاری به روز سینمای جهان استفاده کردیم که حتی در بعضی از موارد که احساس نقص کرده و متوجه می‌شدیم که ممکن است نبود این وسیله ضربه به کار بزند تجهیزاتی را نیز خریداری کردیم. به طور مثال در این کار ما مجبور به خریداری بروزترین سیستم‌های مجهز به استاندارد‌های خروجی گرفتن نهایی کار شدیم.

    به نظر می‌رسد در این انیمیشن تلاش شده تا در جهت شناساندن فرهنگ و سنت ایرانی مانند نقالی خوانی و معرفی شخصیت‌هایی مثل مبارک که چهره‌ای شناخته شده برای ایرانیان است گام بردارید!!

    از همان بچگی دارای قوه تخیل بسیار زیادی بودم و در ذهن خود شخصیت‌های زیادی را پرورش می‌دادم و همیشه آرزوداشتم تا روزی بتوانم در قالبی آنها را برای مردم و دیگران به تصویر بکشم. از زمانی که توانستم فضای اسطوره‌ها را درک کنم به اسطوره‌های شاهنامه علاقمند شدم و همیشه برایم سئوال بود که چرا با وجود این همه اسطوره نسل جدیدمان به شخصیت‌های غیر بومی روی می‌آورد، بنابراین تصمیم گرفتم اولین کارم را به اسطوره‌های کشورم بپردازم. درباره ایده کلی کار هم روزی مشغول تماشای تلویزیون بودم که خبر فوت جناب سعدی افشار توجه‌ام را جلب کرد و این خبر محرکی شد تا هرچه سریعتر کار مبارک را شروع کنم

    تعامل شما با نویسنده در ساخت این انیمیشن چگونه بود؟

    درباره فیلمنامه این کار ابتدا باید تشکری از آقای وثوقی انجام دهم که زحمت بسیاری برای این کار کشیدند. در ابتدا مبارک یک ایده خام بود که اول سعی کردیم با گروه انیمیشن سازی خود آن را در قالب انیمیشن پیاده کرده و سپس ایده قابل اجرا را که همان خوراک است در اختیار نویسنده قرار دهیم تا نویسنده بتواند از روی ایده ارائه شده داستان را پیاده کند.

     هدف از ساخت این انیمیشن به طور کلی چه بود؟

    هدف اصلی ساخت این فیلم بعد از به تصویر کشیدن توانمندی حوزه انیمیشن سازی کشور، نمایش دادن اتحاد و نقش موثر روابط حسنه و همدلی میان مردم است که هیچ وقت یک دست صدا ندارد و همیشه یک کار بزرگ با کمک و همدلی به نتیجه می‌رسد و شما این مفهوم را در انتهای فیلم به خوبی احساس می‌کنید.

    در ساخت این انیمیشن ابتدا عروسک‌ها و بعد طرح کامپیوتری ساخته شد. کمی دراین باره توضیح دهید؟

    در آن زمان که کار را شروع کردیم قابلیت‌های پرینت سه بعدی در کشور بدین شکل وجود نداشت لذا ما تصمیم گرفتیم از مهندسی معکوس استفاده کنیم و از انجایی که بتوانیم حس باور پذیری بیشتری به عوامل در حین ضبط کار انتقال دهیم مجبور بودیم حتما عروسک‌ها را سه بعدی در اختیار داشته باشیم. تصمیم گرفتیم به سراغ توانمندی عروسک‌سازان کشورمان برویم و از آنها برای ساخت عروسک‌ها کمک بگیریم. در مجموع مبارک تمام سعی خود را کرد تا در هیچ زمینه‌ای از نمونه‌های خارجی خود عقب نماند.

    آیا فیلمنامه قابلیت آن را داشت که درقالب دیگری کار شود؟

    شخصیت‌های فانتزی داستان این اجازه را به ما نمی‌داد تا بتوانیم کار را کاملا رئال بسازیم و در دید کلی من چون هدف اصلی ایجاد فضای تلفیقی رئال انیمیشن بود و اینکه جذابیت اصلی مبارک به انیمیشنی بودن آن بود لذا بوجود آوردن اولین فیلم سینمایی رئال انیمیشن در ایران موثرترین شیوه حضور مبارک در بین مردم بود.

    شعار تبلیغاتی «تحقق یک رویا اسطوره‌ها باز می‌گردند» با چه هدفی مطرح شد؟

    در ابتدا تصمیم داشتیم فقط ذهن نسل جدید و کودکان را درگیر اسطوره‌های خودمان کنیم و با یک کار جدید به آنها بگوییم ما شخصیت‌های کارتونی بهتری نسبت به نمونه‌های خارجی داریم ولی در انتها وقتی خروجی کار را دیدیم و در مقایسه با نمونه‌های خارجی متوجه کمترین فاصله کمی و کیفی شدیم، با گروه فکری رسانه‌ای و تبلیغاتی خود به این نتیجه رسیدیم که مبارک را به عنوان یک کار ملی به همه معرفی کنیم و از مردم بخواهیم تا با حمایت از آن دلگرمی برای سازندگان آینده انیمیشن در کشور شوند. ما از مردم خواستیم تا با دیدن مبارک از انیمیشن ایرانی حمایت کنند چون توانمندی‌های زیادی در این عرصه چه از لحاظ نیروی انسانی و چه از نظر تکنولوژی در کشور وجود دارد.

    فیلم در دوره سی و سوم فیلم فجر نمایش داده شد.چرا این مدت طولانی از اکران فاصله گرفت؟

    تغییرات زیادی در مبارک حضور پیدا کرده در جشنواره ۳۳ فیلم فجر تا مبارک روی پرده سینما وجود دارد. مبارک بعد از جشنواره به دلیل حضور بهتر و شایسته‌تر در جشنواره‌های بین‌المللی از نظر صداگذاری، موسیقی و دوبله مجدد مورد بازنگری قرار گرفت و می‌توان گفت دوباره در این سه حوزه از نو ساخته شد. این تغییرات هزینه زیادی برای تهیه‌کننده فیلم در برداشت و هر کسی برای کارش چنین حرکتی را نمی‌کند ولی بازخوردی که ما از تغییرات حاصله در جشنواره‌های بین المللی از آن دیدیم، وقفه‌ای که در اکران داخلی برای آن افتاد را جبران کرد و نمایش چشم‌گیرتری را برای ایران عزیزمان در آن سوی مرز‌ها داشت.

    ویژگی بارز یک کار رئال انیمیشن چیست؟

    ویژگی بارز رئال انیمیشن هر چه نزدیک‌تر شدن تخیلات به واقعیت است. در کنار هم قرار گرفتن تخیل ذهن و واقعیت در کنار هم همیشه جذاب و مورد توجه مخاطب بوده و تکنولوژی به نزدیک‌تر شدن این دو آرزوی انسان‌ها بسیار کمک کرده است. در کل مهمترین ویژگی رئال انیمیشن را می‌توان دوستی تخیل و واقعیت دانست.

    مهم‌ترین معیارهای ساخت یک انیمیشن خوب چیست؟

    مهمترین معیار‌های ساخت یک انیمیشن خوب در ابتدا دارا بودن یک ذهن خلاق و یک قوه تخیل قوی است.شاید بسیاری با عقیده من مخالف باشند و بگویند تکنولوژی مهمترین عامل یک انیمیشن خوب است و من هم این نظر را رد نمی‌کنم ولی باید این نکته را در نظر بگیریم که تکنولوژی فقط ایده را به واقعیت تبدیل می‌کند و رنگ و ظاهر آن را درست می‌کند و این ذهن و قدرت تخیل است که در ابتدا یک انیمیشن جذاب را بوجود می‌آورد.

    این روزها پیدا کردن تهیه‌کننده برای انیمیشن چگونه است؟ درباره همکاری با برادرتان به عنوان تهیه‌کننده و علی پایاب بگویید!

    پیدا کردن سرمایه گذار برای یک کار انیمیشن یکی از محالات این روزهای سینمای ایران است. این موضوع وقتی حادتر می‌شود که شما کار اولی هم باشید و حالا جلب اطمینان کسی که بخواهد پولش را صرف این کار کند به مراتب دشوار‌تر هم می‌شود. برادرم علی نجفی امامی هم وقتی اصرار و پشتکار من را برای ساخت این کار دید، خودش آستین بالا زد و این ریسک را برای برادرش به جان خرید که تهیه کنندگی این فیلم را با یکی از دوستان به عهده گیرد.

    با توجه به این که الناز شاکردوست تجربه چنین نقش‌هایی در بخش رئال انیمیشن را نداشته است. چطور به انتخاب وی رسیدید؟

    راستش را بخواهید در ابتدا اصلا شخصیت اصلی فیلم زن نبود و قرار بود یکی از بازیگران سرشناس مرد این نقش را بازی کند ولی به مرور زمان و ایده‌هایی که داده شد و تست‌هایی که انجام شد، متوجه شدیم الناز شاکردوست مناسب‌ترین و نزدیک‌ترین شخصیت برای ایفای نقش در مبارک است، پس تصمیم بر آن شد نقش اول به جای مرد زن باشد و الناز شاکردوست با نام گل‌پری نقش فیلم مبارک باشد.

    آینده انیمیشن این روزهای سینما را چگونه می‌بینید؟

    مبارک پنجره‌ای جدید را برای سینمای ایران و حوزه انیمیشن در کشور باز کرد و این پیام را به همه سرمایه گذاران در حوزه سینما داد تا با اعتماد به نیروی انسانی متخصص در حوزه انیمیشن می‌توانند نه تنها سرمایه صرف کرده را به دست آورند بلکه سودی بسیار زیاد در آینده‌ای نه چندان دور در این حوزه را بدست آورند. انیمیشن در ایران در آینده‌ای نزدیک به قطبی برای رساندن پیام فرهنگ کشورمان به جهانیان تبدیل می‌شود.

    شرایط اکران و فروش فیلم تا امروز چگونه بوده است؟

    با این که مبارک در زمان مناسبی اکران نشده است ولی هر چه می‌گذرد و به عید نزدیک‌تر می‌شویم استقبال از فیلم هم بهتر می‌شود و می‌توان گفت نزدیک‌تر شدن به عید نوروز برای مبارک، مبارک‌تر می‌شود. مطمئن باشید مبارک اولین و آخرین کار رئال انیمیشن حرفه‌ای در کشور نخواهد بود و از مبارک‌های نوعی در سال‌های آینده بسیار خواهید شنید.

     

    شما می توانید تصویری از خودتان را در کنار دیدگاهی که می نویسید، قرار دهید!

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیامک ساسانیان